InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Carriere > De gids tot het kopen van een kostuum

De gids tot het kopen van een kostuum

Kleren maken de man. Vooral bij het dragen van een pak kunt u zich onderscheiden van de massa door een aantal punten na te lopen voordat u het pak gaat dragen. Dé manier om u net dat beetje extra te geven voor dat aankomende sollicitatiegesprek. Deze punten zijn achtereenvolgens: maat, materiaal en mode. Volg deze punten en u bent klaar wat betreft uw kostuum "With a suit, even if you're having a nervous breakdown, you still look like you're in charge. - Paul Feig"

Waar let u op bij het kopen van een kostuum

Zoals vaak begint het goed dragen van een kostuum bij het kopen van het kostuum. Bij het kopen van een kostuum moet u letten op de volgende zaken: maat, materiaal, mode. Als u zorgt dat u de volgende richtlijnen goed volgt dan koopt u een pak dat helemaal in orde is.

Maat van het jasje

Schouders

De vuistregel voor het kopen van een geschikte maat is dat het jasje van het kostuum bij de schouder perfect moet aansluiten. Dit betekent dat er geen stof van het jasje buiten uw schouder steekt, en andersom dat er geen stof van de mouwen om uw schouder zit.

Lengte

Om te bepalen of de lengte van het jasje correct is trekt u het jasje aan en laat u uw armen langs het lichaam hangen. Als de lengte goed is moet u de onderkant van het jasje net beet kunnen pakken met u handen, heeft u wel erg veel stof in uw handen dan is het jasje te lang. Maar als het onmogelijk is de onderkant van het jasje op deze manier pakken dan is het jasje te kort.

Slim-fit kostuum of regulier-fit

Verder is er nog de keuze voor een slim-fit kostuum of een regulier-fit. Bent u slank neem dan het slim-fit kostuum dit zal uw lichaamsvorm accentueren. Bent u iets voller in buik neem dan het regulier-fit kostuum deze zal een eventueel buikje helpen verbergen.

Maat van de broek

Bij het bepalen van de goede broekmaat let u op twee zaken: de taillemaat en de lengtemaat. Voor de perfecte taillemaat neemt u de broek die blijft zitten op uw middel zonder broekriem maar ook wijd genoeg is dat deze het lichaam niet afknelt. Om de goede lengtemaat te nemen voor de broek neemt u de broek die de bovenkant van uw schoenen lichtjes aanraakt (neem dus altijd nette schoenen mee bij het passen).

Materiaal

Bij het kopen van een pak geldt de regel hoe beter de kwaliteit, hoe duurder het kostuum is. Echter hoeft een goedkoop pak niet altijd een slecht pak te zijn. Kostuums zijn in te delen in drie prijscategorieën:
  • <200 euro: Deze kostuums zullen grotendeels gemaakt zijn van polyester. Hier is niks mis mee, alleen zullen de pakken minder lang meegaan.
  • 200-500 euro: Deze kostuums zullen gemaakt zijn van een wol-mix, doorgaans hebben deze kostuums de beste prijs/kwaliteit verhouding.
  • >500 euro: Deze kostuums zullen gemaakt zijn van 100% wol en zullen, mits goed onderhouden, een leven lang mee kunnen gaan.

Mode

Het tweeknoops kostuum is zeker niet het enige soort kostuum, er zijn drieknoops kostuums, double-breasted kostuums, rokkostuums etc. Echter zal het tweeknoops kostuum het meest tijdloze design zijn waarmee u dus altijd in de mode zult zijn. Als u uw eerste pak gaat kopen kies dan één van de volgende kleuren: grijs of donkerblauw. De ervaring leert dat deze twee kleuren het beste te combineren zijn, waardoor de broek en het jasje ook los van elkaar gedragen kunnen worden. Wilt u serieus genomen worden ga dan vooral niet mee met trends om kostuums met een felle kleur te dragen of een kostuum te dragen met een uitdagend patroon. Een simpele kleur komt gewoonweg veel eleganter over dan een druk patroon.

Als u bij het kopen van een kostuum let op de bovenstaande drie M's dan weet u zeker dat u goed zit!
© 2015 - 2019 Prinsbernhard, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Maat- of confectiekostuum kopen?Maat- of confectiekostuum kopen?De meeste mannen dragen ooit in hun leven een kostuum. Sommigen éénmalig, anderen uitsluitend voor feestelijke gebeurten…
Zakelijke kledingZakelijke kledingZakelijke kleding wordt door menigeen nogal eens als “driedelig-grijs” betiteld, maar dat is een al lang achterhaald geg…
OppoSuits maatpak. Pakken met gekke printsOppoSuits maatpak. Pakken met gekke printsIn 2015 zijn de pakken van OppoSuits een trend. Pakken met waanzinnig leuke print. Jasjes en broeken bedrukt met het log…
Maatpakken - Hoe Onderhoud Je Ze?Een Maatpak is een kledingstuk wat lang mee kan gaan. Dit omdat de kwaliteit van het gebruikte materiaal vaak vele malen…
Bronnen en referenties
  • http://rubriek.nl/relatie/sexy_uniformen.php
  • http://pakkopen.com/pakken/stappenplan/
  • http://www.manners.nl/waar-let-je-op-bij-het-kopen-van-een-pak/

Reageer op het artikel "De gids tot het kopen van een kostuum"

Infoteur: Prinsbernhard
Gepubliceerd: 16-02-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Carriere
Schrijf mee!