Stress vermijden op het werk: 6 tips
Stress op het werk is zeker en vast niet fijn. Je geraakt er gespannen door en je hebt het gevoel dat ieder taakje teveel wordt. Ook voor je collega’s ben je niet de meest aangename persoon. Wie stress ervaart, maakt op termijn ook kans op een burn-out. Een ziekte die meer en meer voorkomt in onze leefomgeving en een volledig protest van je lichaam betekent op het gebied van lichamelijke en geestelijke rekbaarheid. Nu de economische crisis nog steeds om de hoek loert, en telkens meer wordt verwacht van de werknemers binnen een bepaald tijdsbestek, dien je je sterk te wapenen en goed te organiseren om stressfactoren in te dijken. Stressloos door het leven gaan komt uiteindelijk je levenskwaliteit ten goede! Door enkele goede tips kan je stress vermijden op het werk, ook al ben je vaak niet in de mogelijkheid om al deze tips te volgen.
Verdeel je tijd in blokken
Spring niet van de hak op de tak. Verdeel je tijdsbestek per dag in werkblokken. Werk in de voormiddag aan project X, plan vervolgens een lunchpauze in van 12u tot 13u en werk in de namiddag je project Y af. Op deze manier structureer je je werk en is het voor buitenstaanders en collega’s duidelijk waar je je tijd aan besteedt en hoef je je niet telkens te verantwoorden. Handig is, indien je gebruik maakt van een Outlook kalender, om je tijdsblokken al vooraf online in te plannen. Zo hou jij het overzicht, maar ook je collega’s die online je kalender kunnen consulteren. Door planmatig te werken kan je perfect je “workload” van de week verdelen over realistische tijdsblokken. E-mails die binnenkomen, tracht je even niet te lezen, en behandel je ook in een vooraf gedefinieerd tijdsblok.
Leg een prioriteitenlijst aan
Prioriteiten in je team worden bepaald door het management. Binnen de teamprioriteiten moeten deze vertaald worden naar je eigen prioriteiten. Handig is om alle soorten projecten die er zijn te bundelen en deze een score van 1 tot 5 mee te geven, waarbij niveau 1 een topprioriteit is en niveau 5 een lage prioriteit heeft. In principe start je niet aan een prioriteit 2, zolang er nog een prioriteit 1 openstaat. De realiteit is af en toe toch nog anders, maar tracht je zoveel mogelijk aan deze lijst te houden. Het gaat je veel overzichtelijker en vollediger doen werken. Het is ook leuk als er een taak van je prioriteitenlijst afgaat omdat deze afgewerkt is. Zo heb je het gevoel dat je werk vooruitgaat.
Ontspan regelmatig en loop – indien mogelijk - eens rond
Je kan niet de hele dag geconcentreerd werken aan je taken. Om het anderhalf uur heb je nood aan een pauze. Tijdens deze pauze, die niet meer dan 10 minuutjes hoeft te duren, kan je even een babbeltje slaan, of gewoon een andere taak uitvoeren (e-mails checken). Het is belangrijk dat je de aandacht even verplaatst naar een andere taak of gewoon even ontspant. Je kan ook even je kopje gaan afwassen of een korte boodschap afwerken. Het is logisch en menselijk dat je na een lange tijd er even tussenuit moet om je concentratie de hele dag te kunnen aanhouden. Kan je niet meer ontspannen, dan voel je waarschijnlijk de eerste stress-symptomen, waar je zo snel mogelijk vanaf moet.
Stress vermijden op het werk: lunch niet aan je bureau
Lunchen aan je bureau is nefast voor je gezondheid. Je bureau dient om te werken, en niet om je middagmaal te verorberen. Werknemers die aan de computer werken, dienen hun ogen een half uurtje tot uurtje rust te gunnen tijdens de middagpauze. De lunch is hét ideale moment om wat bij te praten met collega’s over je gezin, hobby’s enzovoort. Hygiënisch is aan je bureau eten ook niet. Alle kruimels van je broodje of lunchpakket vallen immers in je klavier. Even ertussenuit tijdens de middagpauze is dus de boodschap.
Water als anti-stress drankje
Water is gezond en helpt om stress te vermijden. Als je lichaam uitdroogt, heb je meer het gevoel dat je gestresseerd bent. Hou steeds een flesje of glas water bij je. Vaak bieden bedrijven gratis water aan voor hun werknemers. Laat je niet verleiden door gesuikerde dranken of koffie te drinken. Ze geven je een korte opkikker, maar uiteindelijk word je er nog meer vermoeid van. Bovendien bevatten zoethoudende dranken veel suiker en maken ze je dik.
Tracht conflicten te vermijden
Conflicten zijn niet aan te raden op de werkvloer. Je piekert erover en ze belemmeren je normale dagelijkse activiteiten, omdat het ‘boven je hoofd hangt’. Ze zijn ook contraproductief omdat non-communicatie tussen werknemers vaak leidt tot misverstanden met frustraties als gevolg. Tracht conflicten onmiddellijk uit te praten met de persoon in kwestie. Hoe sneller van de baan, hoe beter en dan kan de focus terug naar het werk gaan. Slagen jullie er niet in om het conflict op te lossen, dan kunnen jullie even er de manager bij halen. Lukt dit ook niet, dan kan een vertrouwenspersoon binnen het bedrijf een oplossing bieden. Weet dat deze conflicten veel energie van je vragen, die je nodig hebt voor de focus op je werk. De spanningen hier rond laat je best op je werk achter, anders dreigt je hele familie slachtoffer te worden van je conflict en dat kan uiteraard niet de bedoeling zijn.