InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Carriere > Werken als opticien

Werken als opticien

Werken als opticien Er is in Nederland een groeiend tekort aan opticiens. De grootste optiekwinkelketens, zoals Pearle, Hans Anders en Specsavers, proberen in snel tempo nieuwe mensen op te leiden. Het is daarom mogelijk om tegelijkertijd te werken en een opleiding te volgen aan een van de mbo-scholen. Het salaris van opticien hangt mede er van af of iemand in loondienst werkt, een eigen winkel heeft of leiding geeft aan een franchise. Er is een groeiend tekort aan opticienmedewerkers. Dat bleek uit een onderzoek uit 2014 dat onderzoeksbureau Painteia verrichte in opdracht van de Nederlandse Unie van Optiekbedrijven. Volgens het onderzoek was er te weinig nieuwe instroom om de uitstroom van personeel op te vangen. Het probleem zou vooral gaan spelen in de jaren na 2017. De vergrijzing zou zich dan nadrukkelijk gaan doen gelden en veel opticiens en optiekmedewerkers zullen dan met pensioen gaan. De tekorten zouden zich vooral doen gaan gelden in het noorden en zuiden van het land. In deze regio’s is de uitstroom het grootst en zijn er te weinig nieuwe jongeren die instromen om het tekort om de vrijkomende vacatures op te vullen.

Opleiding tot opticien

Om het tekort tegen te gaan hebben verschillende opticienketens, zoals Specsavers, Hans Anders en Pearle, afspraken gemaakt met de opticienopleidingen en zorgverzekeraars om extra opleidingsplaatsen te creëren waar versneld extra opticiens opgeleid kunnen worden. Daarmee richt te branche zich ook nadrukkelijk om oudere zijinstromers. Door de hoge werkloosheid is er veel belangstelling om de overstap te maken naar een ander beroep. De opleiding wordt door de opticien zelf betaald. Tegelijkertijd met de opleiding wordt er ook stage gelopen. Op de lange termijn is het doel dat de student een winkel van een van de opticiens die met pensioen gaat overneemt. De opleiding tot opticien wordt op mbo-niveau onder andere aangeboden in Den Bosch, Breda, Dordrecht, Amersfoort en Groningen. Het is ook mogelijk een hbo-opleiding Optometrie te volgen. Deze wordt alleen gegeven in Utrecht aan de Hogeschool van Utrecht.

Salaris van opticien

Het salaris van de opticien loopt zeer uiten. Dat komt omdat de opticien vaak werkt in zijn eigen optiekwinkel. Een ander deel werkt bijvoorbeeld in een ziekenhuis. Sommige opticiens beheren meerdere winkels. Hoe gaat het gaat met het bedrijf hangt in dat geval samen met de vraag hoe goed het gaat met de zaak. Dit hangt mede af van de ligging, maar bijvoorbeeld ook met eventuele concurrentie en de bevolkingssamenstelling. In de winkel verdient de opticien vooral geld met de reparatie van brillen en het verkopen van brillen, glazen en monturen. Kleine ingegrepen kan de opticien vaak zelf verrichten, voor grotere ingrijpen wordt vaak de fabriek ingeschakeld. Het aanmeten van contactlenzen wordt vaak door de contactlensspecialist uitgevoerd. Dit is een karwei apart. Vaak worden contactlenzen ook verkocht bij de verschillende drogisterijen, zoals het Kruidvat en DA. Het gemiddelde salaris van een opticien ligt tussen ongeveer de 1700 en 3000 euro.

Werken in een optiekwinkel

In Nederland kent het beroep van opticien sinds het einde van de twintigste eeuw geen titelbescherming meer. Dat betekend dat iedereen zich dus zo mag noemen. Bij de optiekwinkels die behoren tot de grote ketens mag u er wel vanuit gaan dat zij een opleiding hebben gevolgd en over een diploma beschikken. Daar wordt streng op toegezien. Binnen een optiekwinkel werken naast de opticien meestal nog zo’n drie tot tien medewerkers. Afhankelijk van hun opleidingsniveau en takenpakket worden zij aangeduid als (assistent-)opticien, optometrist, verkoopmedewerker of (assistent-)contactlensspecialist. Binnen een winkel is het vaak ook wel mogelijk door te groeien, juist omdat er een groeiende behoefte is aan gespecialiseerde mensen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Werken als opticien"

Reacties

Evy, 29-11-2015 09:56 #2
Ik heb interesse op de oplieding opticien te gaan volgen aan de ondernemersschool. Maar omdat ik een gezin heb, vroeg ik me af of het als opticien betekent dat je altijd het weekend moet werken? Want elk weekend werken met twee kindjes, zie ik niet zitten.

Mvg,
Evy

Mojgan Karimi, 24-07-2015 17:33 #1
Ik ben mojgan karimi en ik woon in Best. Ik wil graag de opleiding opticien in BBL volgen. Kunt u graag mij helpen om deze studie beginen en werken?

Alvast bedankt

Infoteur: Simcha
Laatste update: 08-12-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Carriere
Reacties: 2
Schrijf mee!