Er wordt een zeer verschillende invulling gegeven aan het werk van webredacteur. In sommige gevallen betekent het dat iemand vooral verantwoordelijk is voor het online plaatsen van teksten, in andere gevallen houdt iemand zich ook bezig met de gehele structuur achter de website. Er zijn grote verschillen in de salaris van een webredacteur. Qua gevolgde opleiding zijn er ook grote verschillen. Bedrijven hebben de afgelopen jaren wel steeds meer webredacteuren in dienst en er is een toegenomen aandacht voor promotie via social media.
Het beroep van webredacteur is een relatief nieuw beroep. In de eerste jaren van het internet was het iets dat er vaak nog bij werd gedaan door de receptionist of een andere medewerker die net iets meer van computers afwist. Tegenwoordig is het uitgegroeid tot een serieuze professie. Er zijn echter nog grote verschillen tussen de invulling van het beroep. Op sommige plekken is de webredacteur vooral beleidsmatig bezig, in andere gevallen betekent het vooral dat de webredacteur bezig is met het plaatsen en redigeren van teksten. De meeste grotere bedrijven en instellingen hebben intussen een serieuze webredactie met soms een omvang van tientallen personen.
Social media steeds belangrijker
De afgelopen jaren zijn de sociale media een steeds belangrijkere rol gaan spelen. Op die manier kunnen klanten makkelijker rechtstreeks contact opnemen met een bedrijf. Het kan een bedrijf veel winst opleveren door actief te zijn op social media als Twitter en Facebook en snel te reageren op vragen van (potentiële) klanten. Ook kan het helpen om reputatieschade tegen te gaan. Wanneer er negatieve berichten rondzingen op Twitter kan een bedrijf daar beter vroeg bij zijn om de kritiek te tackelen of excuses te maken. Ook zijn bedrijven steeds actiever met het gebruiken van Twitter als wervingskanaal. Dit was bijvoorbeeld te merken tijdens het WK Voetbal van 2014 in Brazilië. Bedrijven als Heineken en KLM hadden heuse social media-teams die actuele grappen zo snel mogelijk na de wedstrijd de wereld in slingerden.
Over welke vaardigheden moet een webredacteur beschikken?
Een webredacteur moet over verschillende vaardigheden beschikken. Zo is het absoluut een voordeel als een webredacteur beschikt over een vlotte pen en snel zijn weg weet te vinden binnen het zogeheten Control Management Systeem (CMS). Het is ook belangrijk dat hij weet hoe hij het beste voor zoekmachines kan schrijven. De meeste bedrijven krijgen een groot deel van hun bezoekers van de site via de zoekmachine. Zoekmachines hanteren bepaalde algoritmes die bepalen welke site bovenaan in de resultaten komt te staan. Een webredacteur kan daar zijn voorbeeld mee doen door bepaalde zoekwoorden wel of niet te gebruiken. Verder is het handig als de webredacteur goed is in het analyseren van cijfers. Op die manier kan makkelijk worden nagegaan hoe effectief een website is ingericht en op welke manier de meeste bezoekers worden getrokken. Een laatste vaardigheid die altijd uitkomt is wanneer een redacteur creatief is en bijvoorbeeld handig is met Photoshop.
Opleiding tot webredacteur
Er is niet één opleiding tot webredacteur. Veel webredacteuren hebben bijvoorbeeld een journalistieke- of communicatiestudie gevolgd. Anderen hebben een meer technische studie gevolgd, bijvoorbeeld als webdesign of multimedia.
Salaris van de webredacteur
Het salaris van de webredacteur loopt zeer uiteen. Dit kan beginnen bij ongeveer 2000 euro en wel oplopen tot 5000 euro. Binnen de vakgroep is er wel een discussie gaande of de term webredacteur wel de lading dekt. Andere functienamen die ook gebruikt worden zijn contentspecialist, communicatiemedewerker of communicatieadviseur.
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.