InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Carriere > Een slecht sollicitatiegesprek gehad: wat nu?

Een slecht sollicitatiegesprek gehad: wat nu?

Een slecht sollicitatiegesprek gehad: wat nu? Je bent uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek en je wilt die baan heel graag hebben. Als je dan eenmaal op gesprek bent, kan het zijn dat je de zenuwen niet de baas bent. Hierdoor kun je vergeten om bepaalde goede eigenschappen van jezelf te benadrukken en dat je niet goed meer uit je woorden komt. Als je weet dat het niet goed gaat, kun je nog nerveuzer worden en je bent ervan overtuigd dat je de baan niet zult krijgen. Je hebt het verknald. Hoe moet je dit in het vervolg beter doen?

Een slecht gesprek gehad

Je verlaat het bedrijf waar je zojuist een sollicitatiegesprek hebt gehad en denkt na over hoe slecht het is gegaan. Je hebt het verknoeid omdat je te zenuwachtig was. Je kwam slecht uit je woorden, kon je goede eigenschappen niet juist formuleren. Wat je zei kwam er hakkelend en onzeker uit en ineens was je kwijt wat je ambities zijn. Hoewel je goed was voorbereid op dit gesprek en er heel wat van verwacht, voelt het achteraf misschien wel als een gemiste kans. Veel mensen komt het bekend voor: wat ging er mis en hoe kun je dit in het vervolg beter aanpakken?

Analyseer het gesprek

Wanneer je thuis bent, kun je het gesprek nog even nagaan. Vraag je af of alles slecht is gegaan, of waren het misschien maar een paar vragen? Probeer ook na te gaan wat de positieve kanten waren van het gesprek. Een gesprek is niet gauw alleen maar slecht. Maak een lijst van de goede en slechte kanten van het gesprek. Je positieve ervaringen geven je vertrouwen voor de volgende keer. Misschien heb je ondanks je zenuwen heel goed kunnen aangeven waarom de baan geschikt is voor jou. Omdat je delen van het gesprek al snel zult vergeten, is het beter om zo snel mogelijk dit lijstje te maken. Misschien is het mogelijk om het op de terugweg naar huis in de trein alvast te beginnen.

Voorbereiding op het gesprek

Je krijgt op een sollicitatiegesprek meestal standaardvragen. Wanneer je achteraf vindt dat je er slecht op geantwoord hebt, kun je jezelf hierop voor de volgende keer goed voorbereiden. Op het internet zijn talloze lijstjes te vinden met standaardvragen. Hoewel je jezelf nooit kunt voorbereiden op alle vragen die gesteld zouden kunnen worden, kun je wel een aantal standaardvragen voorbereiden. Voorbeelden zijn:

  • Wat trekt jou aan in dit bedrijf?
  • Waarom wil je weg bij je huidige werkgever?
  • Wat zijn je sterke punten en wat zijn je zwakke punten?
  • Wat doe je als je een vraag die je wordt gesteld door de klant niet kunt beantwoorden?
  • Waarom heb je op deze baan gesolliciteerd?
  • Waar zie je jezelf over vijf jaar?

Houd je zenuwen in bedwang

Een mislukt sollicitatiegesprek betekent niet altijd dat de baan ongeschikt voor je is, het kan ook zijn dat het niet goed is gelukt om jezelf goed te presenteren. Hoe moeilijk het ook is, maar je moet zorgen dat je de zenuwen een beetje onder controle krijgt. Probeer degenen die tegenover je zitten en allerlei vragen stellen gewoon te zien als een mens. Zij zijn net zo goed als jou op zoek naar iemand en hopen dat ze de juiste persoon tegenover zich hebben zitten.

Laat je niet ontmoedigen

Ook al heb je een slechte ervaring achter de rug, laat dat je niet weerhouden om de volgende keer zelfverzekerd op sollicitatiegesprek te gaan. Net zoals er vele sollicitanten zijn, zijn er ook vele vacatures. Misschien baal je als een stekker dat je de ideale baan voor jou bent misgelopen, er zijn zeker nog meer leuke banen. Maak voordat je op gesprek gaat een lijstje met punten die je absoluut wilt zeggen en breng het ter sprake tijdens het gesprek. Dit voorkomt later dat het een knelpunt wordt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: FirmBee, Pixabay
  • www.stepstone.nl

Reageer op het artikel "Een slecht sollicitatiegesprek gehad: wat nu?"

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 04-10-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Carriere
Special: Ander werk
Schrijf mee!