De regels van Steve Jobs
Steve Jobs heeft Apple opgebouwd en het tot een van de grootste bedrijven ter wereld gemaakt. Vol passie, gevoel voor de markt, gevoel voor zijn producten en de esthetica daarvan, wist hij zijn medewerkers tot het uiterste te krijgen om het beste te maken wat volgens hem mogelijk was. Steve Jobs heeft ons vele uitspraken nagelaten, waar we ons voordeel mee kunnen doen, hetzij zakelijk, hetzij in onze eigen situatie: de regels van Steve Jobs.
Steve Jobs
Er is veel geschreven over
Steve Jobs, geboren in 1955 en overleden in oktober 2011, de man die
Apple Computers bedacht en Apple tot een van de grootste bedrijven ter wereld wist te maken. De man, onder wiens leiding bij
Pixar de animatiefilm een revolutionaire ontwikkeling kon doormaken. De man, die behalve baanbrekend op computergebied, ook voor vernieuwing en revolutie zorgde op het gebied van de muziekindustrie, de video-industrie, animatiefilms, communicatietechnologie, en de wijze waarop de klant bediend wil worden. De moderne wereld vóór en ná Steve Jobs is drastisch ánders.
Regels of lessen van Jobs
Het spreekt vanzelf, dat veel mensen het succes van Jobs hebben willen analyseren. Wat was het toch, waardoor hij zijn ondernemingen tot zo'n succes wist te brengen? Hoewel de term '
lessen van Steve Jobs' of soms zelfs '
wetten van Steve Jobs' de indruk kan wekken, dat Jobs zelf handleidingen voor het succes heeft gepubliceerd, is dit toch niet het geval. In zijn jaren als CEO van Apple Computers, NeXT en Pixar, in vele interviews, bedrijfspresentaties en gesprekken, heeft Jobs regelmatig belangrijke uitspraken gedaan. Deze uitspraken zou je kunnen beschouwen als 'lessen' of 'regels' van Jobs. In al die jaren zijn er heel wat van die uitspraken geweest en het is niet meer dan logisch, dat sommige uitspraken gelijkluidend zijn, andere weer heel divers. In verschillende publicaties worden dan ook verschillende aantallen regels genoemd.
Privé of zakelijk
De uitspraken van Jobs zijn allemaal gedaan in een zakelijke context. Sommige uitspraken zijn gedaan op presentaties van nieuwe producten, interviews, gesprekken met medewerkers, of retraitebijeenkomsten waar groepen medewerkers werden uitgenodigd. Het ging hem erom duidelijk te maken hoe je met je werk, je product en je klanten om moet gaan. Daar ligt een visie op jezelf aan ten grondslag. Hoe je met passie je 'ding' doet, hoe je het allerbeste uit jezelf kunt halen om zo goed, mooi en volledig product kunt bedenken en maken. Belangrijk is, hoe je zelf in de dingen staat, hoe je je laat afleiden of juist focussen. Je kunt hierdoor verschillende uitspraken ook heel goed op je persoonlijke leven betrekken.
De regels
Hieronder zie je een aantal van deze uitspraken. Sommige van hemzelf, andere zijn uitspraken die Jobs zelf ergens vandaan heeft, maar vaak heeft gebruikt.
Neem geen ballast mee
Negatieve ervaringen uit je verleden kunnen je aardig dwars zitten. Laat ze achter je. Onthoud de dingen van waarde, leer van je positieve en negatieve ervaringen wat je ervan je leren hebt en pak de draad weer op. Dit alles geldt ook voor je zakelijke producten. Maak het zo eenvoudig als mogelijk is. Zoals Jobs bij Apple bedieningselementen zo simpel mogelijk wilde, overbodige knoppen weg wilde laten, zo kun je jouw producten wellicht ook simpeler maken in gebruik. Je klanten stellen eenvoud en duidelijkheid op prijs.
Je hebt niets te verliezen!
Ga ervoor! Het is niet belangrijk wat een ander van je vindt, het is jouw zaak, zolang je voor jezelf weet dat je juist en integere keuzes hebt gemaakt om je doel te bereiken. Je kunt het denken van een ander nu eenmaal niet veranderen, dus waarom zou je je daar dan druk over maken? En mocht een keuze niet brengen wat je ervan verwacht had, dan kies je gewoon opnieuw!
Leef je eigen leven!
Het is prima als je je kunt laten inspireren door mensen die voor jou een voorbeeldfunctie vervullen. Maar let op: jij bent jezelf en niet die ander. Als je je voorbeelden gaat imiteren, dan ben je niet langer jezelf, je bent onecht. Daar wordt je niet beter of gelukkiger van, maar bovendien zullen je klanten je 'onecht' vinden. Het leidt daardoor juist niet tot succes.
Denk groot!
Wie klein en kneuterig denkt, krijgt vaak ook kleine en kneuterige resultaten. Je mag best grote doelen hebben. Als je in het groot denkt, zijn kleine probleempjes veel minder belemmerend. Het komt erop neer, dat je een visie mag hebben, dat je dromen mag hebben.
Denk toekomstgericht!
Je moet niet alleen doelen stellen, je moet ze wórden. Als je doelen geen droombeeld meer zijn, maar een stukje van je realiteit, dan wordt het vervullen ervan beter bereikbaar. Laat je daarbij niet afleiden door onmogelijkheden van het moment. Als iets niet mogelijk is, dan moet je het mogelijk máken.
Het gaat niet om geld
Hoewel geld uiteraard een reële beloning is voor je inspanningen, moet het niet het doel zijn. Veel belangrijker is de impact die je met je inspanningen hebt, de betekenis van wat je doet en zegt. Hiermee maak je het verschil.
Kies prioriteiten
Je kunt niet alles aanpakken wat op je weg komt. Sommige dingen leiden alleen maar af van je gestelde doelen, ze zorgen ervoor dat je niet meer je focus hebt op de dingen waar het voor jou om gaat. Je moet dus 'nee' kunnen zeggen tegen die afleidende zaken, wees selectief in wat je aanpakt. Toen Jobs na een periode van afwezigheid bij Apple weer terugkwam, schrapte hij tientallen producten. Zo kon Apple zich weer focussen op de kernproducten.
Het moet de moeite waard zijn
Als je ergens een hoop tijd insteekt, als bepaalde kwesties veel van je tijd en energie vragen, moet het wel ergens om gaan, het moet echt belangrijk zijn. Uren bezig zijn met futiliteiten, waardoor je maar weinig tijd hebt voor de dingen waar het écht om gaat, brengt je natuurlijk niet zoveel verder in de juiste richting.
Maak andere mensen geweldig
Hoe goed je ook bent, je hebt andere mensen nodig. Je kunt niet alles alleen. Voor allerlei zaken haal je specialisten in huis. Als je zorgt dat deze mensen zich optimaal kunnen ontplooien, kunnen ze hun werk voor jou ook beter doen. Jouw werk wordt er alleen maar beter van, als je je kunt omringen met goede, zich tot steeds beter ontwikkelende mensen. Er komen meer en betere ideeën, als je talentvolle mensen om je heen verzamelt.
Met hart en ziel!
Als je iets doet waar je helemaal achter kunt staan, iets dat je vanuit elke vezel van je lijf voelt, dan draag je dat ook uit. Die gedrevenheid maakt dat je je doelen gemakkelijker bereikt, maar ook je klanten weten dit op waarde te schatten.
Stay hungry, stay foolish
Blijf nieuwsgierig, blijf speels en ontdekkend. Zodra je alleen maar consolideert, bewaakt wat je allemaal al kent en gedaan hebt, gaat er geen vernieuwende impuls van je uit. Blijf hongerig, blijf onbevangen, blijf eens gek doen!