InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Carriere > Werken als hiker

Werken als hiker

Werken als hiker Het beroep van hiker kan een leuke bijbaan zijn voor studenten. Het verdient bovendien niet slecht en er zijn volop vacatures. Een hiker rijdt in een auto van punt A naar B en reist vervolgens weer terug met het openbaar vervoer. Een student kan dit makkelijk doen, omdat deze de beschikking heeft over de OV-studentenkaart. Daardoor kan hij of zij gratis reizen. Het salaris van een hiker is ook niet slecht. Deze krijgt bovendien doorbetaald gedurende zowel de heen- als terugreis. Je hebt steeds meer studenten die werken als hiker. In tijden van crisis is er steeds minder werk in sectoren als de horeca en detailhandel. Dit zijn traditioneel sectoren waar veel studenten werkzaam zijn. Veel bedrijven die hikers zoeken vragen specifiek om studenten omdat die gratis kunnen reizen met behulp van de OV-jaarkaart. Een hiker is iemand die een lege auto vervoert van locatie A naar locatie B. Deze auto's zijn bijvoorbeeld van leasemaatschappijen, autoverhuurbedrijven en auto-importeurs. De auto kan door de hiker meestal worden opgehaald bij een locatie in de buurt. Vervolgens moet die ergens anders in het land worden afgezet. De student rijdt met de auto daar naartoe en reist vervolgens op eigen gelegenheid weer terug naar huis.

Werken als hiker

Het grootste deel van het werk vindt plaats op doordeweekse dagen. Dat komt omdat dan meestal ook de bedrijven geopend zijn waar de auto moet worden afgeleverd. Het plezierige van het werk is dat het een grote vrijheid geeft. De hiker kan bijvoorbeeld fijn een cd luisteren in de auto en op de terugweg in de trein een boek lezen. Op de heenweg is de hiker vaak wel aan een bepaalde tijd gebonden waarop de auto uiterlijk moet zijn afgeleverd. Er zijn wel enige eisen die worden gesteld van de hiker. Zo vragen bedrijven meestal dat iemand minimaal een half jaar of een jaar in het bezit van een B-rijbewijs is en in die periode wel enige rijervaring heeft opgedaan. Soms verlangen ze ook een bewijs dat u schadevrij heeft gereden. Een andere eis is dat u in het bezit bent van een OV-weekkaart. Anders zouden de kosten voor de verschillende bedrijven erg snel oplopen.

Salaris van de hiker

Vaak bieden bedrijven ook de mogelijkheid om door te groeien tot de functie van privéchauffeur wanneer iemand zijn werk goed doet en representatief genoeg blijkt. Dit betekent vaak wel langere wachttijden. Ook moet iemand doorgaans in pak rondlopen. Het voordeel is wel dat het vaak goed verdient, nog een stuk beter dan een hiker. Ook het loon van een hiker is overigens niet slecht. Zo verdient een achttienjarige ruim 5.50 euro. In 2013 verdiende iemand van drieëntwintig bijna tien euro. Dat ligt een stuk boven het minimumloon. De hiker krijgt het loon meestal betaald over de hele reistijd, zowel de autorit als de reis terug met het openbaar vervoer. Drie grote bedrijven die veel hikers inschakelen zijn Easyway, Autoreset en SuperStaff. Vaak is het ook mogelijk om via uitzendbureaus te solliciteren op deze functies.

De hiker verdwijnt wellicht samen met de OV-studentenkaart

Het beroep van hiker staat wel onder druk. Dat komt omdat er in de politiek een discussie gaande is of de OV-studentenkaart in de toekomst wel moet blijven staan. De overheid betaalt namelijk jaarlijks bijna vierhonderd miljoen euro om studenten gratis te kunnen laten reizen. In een tijd dat er overal bezuinigd moet worden is dat een aantrekkelijke optie om op te bezuinigen. Tegelijkertijd verzetten studenten zich tegen de maatregelen. Ook OV-bedrijven hebben bezwaar gemaakt omdat het hun veel reizigers zou kosten. Voor bedrijven die hikers inschakelen zou de schade ook groot zijn, omdat zij studenten veel meer zouden moeten gaan betalen, iets wat dan wellicht niet meer mogelijk is. Zij volgen de discussie dus met grote aandacht, omdat de gevolgen voor hun branche fors zouden kunnen zijn.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Lipetkd, Pixabay
  • http://www.easyway.nl/chauffeur/functie-hiker/

Reageer op het artikel "Werken als hiker"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 18-12-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Carriere
Schrijf mee!