InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Carriere > Werken als koerier

Werken als koerier

Werken als koerier Er is een groeiend aantal koeriersbedrijven. Dit komt omdat er steeds pakketjes worden verstuurd. Dit heeft te maken met de komst van het internet. Er zijn daardoor steeds meer mensen die werken als koerier. Het loon van een koerier is niet per se heel hoog. Het is namelijk hard werken in een markt waar veel concurrentie is. Ondanks dat er ook aan een bezorger eisen worden gesteld is het een relatief toegankelijke sector. Het gaat slecht met de economie, maar er zijn ook sectoren waar het goed gaat. Een van de snelst groeiende sectoren is de koeriersmarkt. Het aantal koeriersbedrijven stijgt snel. De belangrijkste reden daarvoor is de komst van internet. Er wordt steeds minder post verzonden, omdat steeds meer per e-mail gaat. Daar ondervinden grote postbedrijven heel erg de nadelen van. Tegelijkertijd zijn consumenten steeds meer gaan bestellen op het internet. Het gaat dan vaak op grotere producten die niet zomaar met de post kunnen worden verstuurd. Daarom worden er koeriersbedrijven ingeschakeld. In 2006 had nog zes op de tien Nederlanders iets besteld via het internet, in 2011 waren dat er al bijna zeven op de tien. In de komende jaren zal die markt alleen maar sneller groeien.

Werken als koerier

Er zijn verschillende grote postbedrijven die hun eigen koeriersdiensten hebben, zoals TNT Express, Sandd en DHL. De verschillende grote postorderbedrijven maken gebruik van deze bedrijven of hebben een eigen koeriersdienst. Ook zijn er veel zelfstandige koeriersdiensten. Soms verhuren zij zich aan de grote bedrijven, in andere gevallen werven zij orders via het internet. Er is een sterke groei van dit aantal bedrijven. Dit komt omdat er relatief weinig regels zijn en daardoor kunnen nieuwelingen makkelijk toetreden tot de markt. In 2011 waren er bijna vijfduizend koeriersbedrijven. In dat jaar kwamen er bij dertienhonderd nieuwe bedrijven. Het lijkt voor particulieren een aantrekkelijke optie, zeker als zij elders geen werk kunnen vinden. Doordat het een groeimarkt is lijkt er ook de komende jaren genoeg werk voor handig te zijn.

Wat verdient een koerier?

Tegelijkertijd is het niet alleen maar goud wat er straalt. Het leven van een koerier betekent doorgaans wel hard werken tegen een relatief laag loon. Doordat er zoveel koeriersbedrijven zijn is er ook een grote concurrentie. De verschillende bedrijven proberen daarom tegen de laagste prijs te bezorgen. Dat heeft ook gevolgen voor het loon van de bezorger. Zij maken lange dagen en hebben vaak geen tijd voor pauze. Dit komt omdat de meeste koeriers per afgeleverd poststuk betaald worden. Dit betekent ook dat zij niet betaald krijgen als iemand niet thuis is. Doorgaans verdienen zij minder dan het minimumloon. De Tweede Kamer probeert daar wel verandering in te brengen door in de nieuwe postwet op te nemen dat pakketbezorgers en koeriers minimaal het minimumloon moeten verdienen.

Waar moet ik aan denken bij het starten van eigen koeriersbedrijf?

Iemand heeft meer nodig dan alleen een auto en een rijbewijs wanneer hij of zij als koerier gaat beginnen. Het is verstandig vooraf te bedenken of dit hetgeen is dat je echt wilt. Ook is het verstandig een begroting te maken met een realistische inschatting van inkomsten en uitgaven. Wanneer iemand een bedrijf opricht kan hij zich als eenmanszaak registeren, maar het is ook mogelijk om dit als VOF of BV te doen. De Kamer van Koophandel geeft informatie over wat het beste werkt in elk individueel geval. Verder worden er ook eisen gesteld aan de bestelwagen van iemand. Zo mag de uitstoot niet te groot zijn en moet de auto een bepaald gewicht kunnen dragen. Veel bedrijven stellen ook nog aparte eisen, dus stem dat af met het bedrijf waar je voor gaat werken. Verder hebben koeriers- en expressdiensten ook bepaalde verzekeringen nodig, zoals een VAW Verzekering (Vervoerdersaansprakelijkheidsverzekering) en een AVB Verzekering (Aansprakelijkheidsverzekering Voor Bedrijven.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: OpenClipartVectors, Pixabay
  • http://www.werkenalskoerier.com/index.php/werken-als-zzp-koerier
  • http://pakket-versturen.com/omzet-koeriers-blijft-stijgen/

Reageer op het artikel "Werken als koerier"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 24-12-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Carriere
Special: Postsector
Schrijf mee!