InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Carriere > Beroemdheden over het geheim van succes

Beroemdheden over het geheim van succes

Wat moet je doen om de top te bereiken? Waardoor maak je kans op een glansrijke carrière? Waarin ligt het geheim van succes? Vragen die velen zichzelf wel eens stellen. Hoewel geluk natuurlijk een rol speelt, heb je ook veel zelf in de hand, getuige de adviezen van beroemdheden. Ze deden hun uitspraken de afgelopen jaren in het tv-programma College Tour van Twan Huys. Aan het woord: Steve Ballmer (CEO van Microsoft), Sonja Barend (tv-presentatrice), Richard Branson (zakenman), Joop van den Ende (mediamagnaat), Louis van Gaal (voetbaltrainer), Rijkman Groenink (bankier), Jesse Jackson (burgerrechtenactivist), Janine Jansen (violiste), Doutzen Kroes (fotomodel), André Kuipers (astronaut), Seth Meyers (komiek), John de Mol (mediamagnaat), Linda de Mol (tv-presentatrice), Bram Moszkowicz (advocaat), Harry Mulisch (schrijver), Matthijs van Nieuwkerk (journalist en tv-presentator), Mark Rutte (politicus), Eric Schmidt (CEO van Google), Gerard Spong (advocaat), Sting (muzikant, zanger, songwriter), Desmond Tutu (aartsbisschop), en Maxime Verhagen (politicus).

Ken je talenten

Om te beginnen is het belangrijk te weten waar je talenten liggen. Het heeft geen zin om succesvol te willen zijn in iets waar je weinig aanleg voor hebt. Meyers: "Weet wat je kunt. Het is heel belangrijk uit te vogelen waar jij beter in bent dan anderen, en je daarop te richten. Als je denkt: 'Op dit gebied heb ik niet veel talent, maar ik ga stug door,' dan red je het toch niet." Branson: "Als je een bedrijf wilt beginnen, denk dan na over wat je frustreert aan hoe anderen iets doen, en kijk of jij het beter kunt doen dan zij. Dat is de enige reden om een bedrijf te beginnen. Anders kun je beter voor een baas gaan werken." Mulisch: "Ik krijg wel eens dingen toegestuurd van mensen die vragen: 'Geef eens advies, want ik wil graag schrijver worden.' En dan heb ik al mijn twijfels. Ik heb nooit schrijver willen worden. Ik was het."

Omring je met talenten

Zorg dat je mensen om je heen hebt waar je van kunt leren. Sting: "Het is altijd mijn strategie geweest om met mensen te werken die beter zijn dan ik. Als ik zou willen leren tennissen, zou ik dat doen tegen iemand die beter was. Dan moet ik beter gaan spelen, om mee te komen. En hetzelfde geldt voor muziek. Ik werk met betere muzikanten dan ik, zodat ik beter moet gaan spelen." Branson: "Je moet je als ondernemer omringen met mensen die beter zijn dan jij, op elk mogelijk gebied, en dan goed naar ze luisteren en ze de vrijheid geven om fouten te maken. Probeer niet alles zelf te doen." Van den Ende: "Kijk goed om je heen, je kunt het niet alleen." Jackson: "Spiegel je aan anderen die hun idealen ook hebben bereikt."

Stel jezelf doelen

Als je eenmaal weet wat je kunt en wie je daarbij kunnen helpen, is het belangrijk vast te stellen wat je wilt bereiken, zonder daarbij de realiteit uit het oog te verliezen. Moszkowicz: "Je moet afkaderen wat je wilt, waar je naartoe wilt, hoe je het wilt bereiken." Spong: "Ambitie, ambitie, en nog eens ambitie. Je moet altijd proberen het beter te doen dan wie dan ook." Van Gaal: "Je moet jezelf doelen stellen, maar die doelen moeten ook haalbaar zijn, die moeten niet te ver afliggen van de werkelijkheid." John de Mol: "Je kan niet meer uitgeven dan er binnenkomt, want dan houdt het heel snel op. Je moet dus investeren in die dingen die nodig zijn, en achterwege laten wat niet nodig is. Je moet moed hebben, maar geen overmoed."

Vaar je eigen koers

Laat je niet door meningen van anderen uit de koers slaan. Rutte: "Er zijn altijd mensen die zeggen: 'Je zou dit moeten doen,' of: 'Je zou dat moeten doen,' en daar moet je goed naar luisteren, want mensen hebben verstandige opvattingen. Maar als je diep vanuit je hart, vanuit je overtuiging, vanuit je buik, een keuze hebt gemaakt voor een bepaalde koers, houd daar dan aan vast. Ook als het een keer tegen zit, houd er aan vast. Kies af en toe de weg die wat minder gebruikt wordt. Daardoor ontdek je ook je talenten. Het zorgt ervoor dat je groeit." Of in de woorden van Mulisch: "Je moet je helemaal niets van andere mensen aantrekken. Als je denkt: 'Dit moet ik doen,' ga dan niet denken: 'Wat zou die of die ervan vinden?' Nee, doen!"

Zet je volledig in

Om de top te bereiken moet je er ook echt helemaal voor gaan. Schmidt: "De sleutel tot succes is doen wat je leuk vindt en daar helemaal voor gaan. Met onverschilligheid kom je er niet. Het is veel beter om iets te kiezen wat je leuk vindt, en dat elk uur, elke dag doen. Je moet die drive hebben. Wat je ook doet, neem het serieus. Niemand houdt ervan om met of voor een laks persoon te werken." Linda de Mol: "Nooit de kantjes eraf lopen. Je moet je altijd voor de volle 100% inzetten. Het maakt geen bal uit wat je doet, maar dat wat je doet moet je toch echt wel goed doen." Barend: "Met hart en ziel, vanuit je tenen, vanuit je schoenzolen moet je het doen. Niets moet teveel zijn, je moet het nooit af laten weten. En lui zijn is echt de pest." Van den Ende: "Als je niet echt het heilige vuur hebt, als je er niet echt voor wilt gaan, ga dan gelijk iets anders doen, want het lukt je nooit." Kuipers: "Je moet gewoon je dromen najagen. Alles ervoor inzetten. En als je pech hebt, of het lukt niet, dan heb je het in ieder geval geprobeerd. Je kunt het jezelf dan niet kwalijk nemen."

Grijp elke kans aan

Er helemaal voor gaan betekent ook dat je geen kansen moet laten liggen. Van Nieuwkerk: "Elke kans die je krijgt, ook al is die nog zo klein, moet je met twee handen aangrijpen. Je moet soms een beetje geluk hebben, maar je moet ook dat wat op je pad komt onmiddelijk aangrijpen, en heel ambitieus zijn." Meyers: "Het vergroot de kans dat je gezien wordt door de juiste persoon. En het aantal mensen met wie je werkt. Het gaat niet om wie je kent, maar om wie je vrienden zijn." John de Mol: "Zodra je ook maar enigszins de gelegenheid hebt om het zelf te doen, moet je die kans grijpen." Schmidt: "En het is ook belangrijk dat je zoveel mogelijk kansen voor jezelf creëert. Mijn succes is deels te danken aan het feit dat je in de VS snel kan falen. Als dat gebeurt probeer je weer iets nieuws. Ga aan de slag bij een klein bedrijf. Lukt het niet, probeer het dan opnieuw. Zo word je succesvol. Bovendien maakt het je leven interessanter."

Geniet van je werk

Een kenmerk van succesvolle mensen is dat ze doorgaans veel plezier hebben in hun werk. Kroes: "In het algemeen moet je gewoon genieten van wat je doet. Met een goed gevoel de dingen doen. Dat is het enige wat je kunt doen." Om dat mogelijk te maken is het belangrijk op zoek te gaan naar iets waar je passie voor hebt. Linda de Mol: "Je moet datgene zoeken en vinden waar je hart ligt. En dat kan wel eens iets zijn wat helemaal niets met je studie te maken heeft, zoals in mijn geval." John de Mol: "Je moet zoveel passie hebben voor iets, dat het niet meer op werken lijkt, maar dat het lijkt alsof je elke dag je hobby uitoefent. En als je dat doet, dan lukt het. Daar ben ik van overtuigd." Sting: "Op welk terrein ook, wiskunde, filosofie, natuurwetenschap, je moet ervoor werken. En werken omdat je het leuk vindt. Niet voor het eindresultaat. Dat komt wel. Vindt het fijn om te werken." Meyers: "En ga iets anders doen zodra het niet meer leuk is. Want het werkt niet als je er geen lol in hebt."

Blijf dicht bij jezelf

Laat je nooit verleiden tot iets waarvan je voelt dat je het niet zou moeten doen, of waarvoor je je anders moet voordoen dan je bent. Jansen: "Blijf bij jezelf, en volg je eigen weg. Je moet doen wat jij wilt doen en wat je aankan. Ik denk dat dat het belangrijkste is. Laat je niet meeslepen in iets." Van Gaal: "Als je dicht bij jezelf blijft heb je grote kans dat je er plezier aan ontleent, en dat is ook belangrijk om door te gaan in slechte tijden." Ballmer: "Niet iedereen is een leider, maar één van de dingen die iedereen moet doen, is een manier vinden om zichzelf te zijn. Om eerlijk zichzelf te zijn. Vooral op leidinggevende plekken overdrijven mensen alles." Barend: "Je kunt alleen maar zijn wie je bent. Je kunt niet echt voorgeven iemand te zijn die je niet bent. Dus dat moet je ook niet doen. En trouwens, je leert het vanzelf af, want het lukt toch niet."

Verloochen jezelf niet

Houd te allen tijde vast aan je principes. Moszkowicz: "Je moet jezelf nooit verloochenen. Dus ook al krijg je verschrikkelijke kritiek in datgene wat je doet, maar jij staat daar achter zoals jij vindt dat je moet opereren, dan moet je niet wijken." Verhagen: "Drie dingen: 1) Sta voor je idealen; 2) Loop niet weg voor verantwoordelijkheid; 3) En zorg ervoor dat je jezelf iedere ochtend recht in de spiegel kunt blijven aankijken." Jezelf niet verloochenen betekent ook dat je geen verkeerde motieven moet hebben. Groenink: "Je moet nooit een baantje nemen, zeker niet in grote organisaties, omdat je denkt dat het goed is voor je carrière. Een baan is noodzakelijk, is goed voor je zelfontplooiing, maar alsjeblieft niet in een keurslijf van verkeerd geïnterpreteerde ambities."

Stop nooit met dromen

Blijf dromen van een betere wereld. Desmond Tutu: "Geloof dat deze wereld een betere wereld kan worden. Een wereld waarin plaats is voor iedereen. Een wereld waarin niemand buitengesloten hoeft te worden. En waarin je niet van je stuk wordt gebracht of geïntimideerd door het succes van anderen. Droom. Droom van een wereld waarin armoede tot het verleden behoort. Een wereld waarin iedereen weet dat ze een plekje in de zon hebben. Droom. Want voor je het weet ben je alweer oud en vergeet je je dromen. Droom. Want het is ontzettend bijzonder hoe God sinds mensenheugenis gebruik maakt van met name jonge mensen. En God wil ook jou inschakelen. Om deze wereld te maken zoals Hij hem graag ziet. Een prachtige wereld voor iedereen."
© 2012 - 2019 Verus, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Succesvol zijn: wat is het geheime ingrediënt?Succesvol zijn: wat is het geheime ingrediënt?Het geheim van succes is iets wat velen mensen bezig houdt. Hoe wordt je nu de beste op een bepaald gebied? En krijg je…
Succes: ploeteren, talent of geluk?Succes: ploeteren, talent of geluk?Waaruit komt succes voort? Kan het zijn dat succes je moeiteloos aan komt waaien dankzij natuurlijke gaven? Of is het mo…
Werk omgaan met tegenslagWerk omgaan met tegenslagHoe ga jij om met de tegenslag op het werk? Zie jij de tegenslag als een leermoment? Raak je van de tegenslag in de stre…
Maak je droom werkelijkheid!Maak je droom werkelijkheid!Dromen komen uit! Wat is jouw droom? Welke middelen hebben we nodig om onze eigen wens uit te laten komen? Oude inzichte…
The Voice of Holland, X-factor, e.a.: talentenjacht op tvmijn kijk opThe Voice of Holland, X-factor, e.a.: talentenjacht op tvTv-programma's als The Voice of Holland, Holland 's got talent en X-factor zijn inmiddels niet meer weg te denken van de…
Bronnen en referenties
  • http://collegetour.ntr.nl/

Reageer op het artikel "Beroemdheden over het geheim van succes"

Infoteur: Verus
Laatste update: 18-04-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Carriere
Schrijf mee!