InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Carriere > Het beroep stratenmaker

Het beroep stratenmaker

Het beroep stratenmaker, is een zeer bekend beroep. Toch komt er wel wat meer bij kijken dan de meeste mensen denken. Een stratenmaker dient kennis te hebben van verschillende ondergronden, en moet weten met welke soort steen welk verband moet worden gelegd. Lichamelijk is het werk van een stratenmaker erg zwaar. Gelukkig kunnen steeds meer zware werkzaamheden worden overgenomen door machines. Ondanks dat zijn er toch altijd werkzaamheden die niet door de machine kunnen worden gedaan, daar zal het beroep stratenmaker altijd blijven bestaan!

De stratenmaker

Een stratenmaker is iemand die zich als beroep bezighoudt met het aanleggen van straten, stoepen, pleinen en tuinen. Er zijn verschillende soorten bestrating, zoals klinkers, tegels, keien en natuursteen. Iedere soort bestrating vergt een eigen aanpak. Daarom dient de stratenmaker kennis te hebben van al deze verschillende materialen.

Je kunt op verschillende manieren werken als stratenmaker. Zo kun je er voor kiezen om voornamelijk werkzaam te zijn bij particulieren. Dit houdt in dat je voornamelijk tuinen aanlegt, of opnieuw bestraat bij mensen thuis. Dit betekent ook dat je kennis dient te hebben van bijvoorbeeld beplanting, en het plaatsen van schuttingen en vlonders. Verder kun je als stratenmaker werken in de wegenbouw. Dit zijn vooral de grote projecten, waarin je in veel gevallen werkzaam bent voor de gemeente, of voor grote aannemersbedrijven. Het gaat dan vaak om het aanleggen van een nieuwe straat, of herbestraten van het huidige straatwerk.

Een stratenmaker werkt vrijwel altijd in een koppel. Dit koppel bestaat uit een stratenmaker en een opperman. De opperman zorgt ervoor dat de stratenmaker tijdig voldoende stenen ter beschikking heeft. Verder vervult de opperman alle bijkomende werkzaamheden, zoals het invegen van het zand en het bijvullen en afdichten van de grond.

Uitrusting

Een stratenmaker heeft de volgende gereedschappen nodig:

  • Straathamer
  • Moker
  • Draad en draadpinnen
  • Meetband
  • Krijt
  • Afreibalk
  • Waterpas
  • Trilplaat
  • Knikmops
  • Stenenknipper

Verder moet een stratenmaker altijd speciale werkschoenen dragen, die voorzien zijn van stalen neuzen. Ter bescherming van de handen, dienen er handschoenen te worden gedragen. Wanneer een stratenmaker met de trilplaat aan het werk gaat, moet hij gehoorbescherming dragen. Verder is het goed om knielappen te dragen, ter bescherming van de knieën.

Machinaal bestraten

Volgens de Arbo regelgeving moeten oppervlakken van 1500m2 en groter, machinaal worden bestraat. Dit moet om de stratenmakers minder te belasten. Een nadeel van het machinaal bestraten is wel dat er een erg dure machine moet worden aangeschaft. In deze machines kunnen stenen worden geplaatst, waarna deze in grote plakkaten automatisch worden geplaatst. Machinaal straten gaat erg snel en efficiënt, maar is op kleinere werken juist minder handig.

Opleiding en salaris

De opleiding tot stratenmaker is te volgen op MBO niveau. Op MBO niveau 2, kun je de opleiding aankomend stratenmaker/opperman volgen. Op niveau 3 kun je de opleiding stratenmaker volgen. Je kunt voor dit diploma een opleiding volgen, waarbij je fulltime naar school gaat, en verschillende stages loopt om praktijkervaring op te doen. Ook kun je ervoor kiezen om werken en leren te doen. Dit betekent dat je 4 dagen per week werkt, en 1 dag per week op school bent. Het grote voordeel hiervan is dat je direct een inkomen hebt. De opleiding tot stratenmaker kun je volgen vanaf 16 jaar.

Het bruto startsalaris van een stratenmaker ligt rond de 1650 per maand. Een stratenmaker met 10 jaar werkervaring zal maandelijks ongeveer 2250 verdienen. Veel stratenmakers werken als ZZP-er. Zij laten zich inhuren door aannemers, of onderaannemers om het straatwerk te verzorgen. Een ZZP-er verdient rond de 30 bruto per uur.

Stratenmaker worden is echt iets voor mensen die graag in de buitenlucht werken, en mensen die graag lichamelijk werk uitvoeren. Omdat stratenmaker een vrij zwaar beroep is, wordt het veelal door mannen beoefend. Het nadeel van werken als stratenmaker is dat je bij iedere weersomstandigheid buiten bent. Wanneer het sneeuwt, of hard vriest hoef je in veel gevallen echter niet te werken. De ondergrond is dat bevroren, en daardoor kun je niet straten.
Gerelateerde artikelen
Tips om de tuin te bestraten in wildverbandTips om de tuin te bestraten in wildverbandIn veel tuinen zie je tegenwoordig dat de bestrating is aangeleged in 'wildverband'. Deze manier van bestraten kan in ve…
Wat verdient een piloot, financieel directeur of advocaatWat verdient een piloot, financieel directeur of advocaatEen nieuwe baan 2018 of 2019, maar wat verdient uw buurman of buurvrouw? Of wat verdient een piloot, de huisarts, de pos…
Beleidsmedewerker: beroep, taken & opleidingDe taken van een beleidsmedewerker bestaan uit het ontwikkelen van beleid op zijn beleidsterrein. Als beleidsmedewerker…
Paraveterinair, meer dan alleen een assistentDe opleiding paraveterinair is niet helemaal het zelfde als de opleiding tot dierenarts assistente, al hebben velen het…
Tuinpad en terras van gebakken waalformaat klinkersTuinpad en terras van gebakken waalformaat klinkersTuinen met een tijdloze uitstraling vragen om een pad of terras van gebakken klinkers. Gebakken klinkers geven een tuin…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Het beroep stratenmaker"

Reacties

Ron, 01-03-2015 22:27 #2
Je kan eigenlijk niet zeggen wat iemand per uur verdient, een goede vakman is meer dan dertig euro waard dus die zijn er ook, en als je ziet wat er netto overblijft klopt die dertig euro niet als je dure investeringen moet doen.

Martin, 19-12-2013 00:43 #1
Als er één beroep is wat echt zwaar is dan is dat stratenmaker. Reactie infoteur, 19-12-2013
Daar moet ik je helemaal gelijk in geven! Helaas is er vaak weinig waardering voor de mensen die dit beroep uitoefenen. Dat zou best anders kunnen in mijn ogen!

Infoteur: Denn
Laatste update: 12-04-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Carriere
Reacties: 2
Schrijf mee!