InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal > Anti-homowetgeving Rusland

Anti-homowetgeving Rusland

Anti-homowetgeving Rusland President Poetin van Rusland kwam in 2013 naar Nederland, vlak voor de anti-homopropagandawet door het Russische parlemnt werd aangenomen. Mensenrechtenstrijders grepen het bezoek van de president aan om actie tegen Poetin en Rusland te voeren vanwege die anti-homowetgeving. Er waren protestbijeenkomsten. De wet is er uiteindelijk gekomen, niet als anti-homo wet maar als anti-homopropagandawet.

Oosterdok Amsterdam

Rusland

Rusland bereidde in 2013 een anti-homowet voor waar het in juni 2013 over moest beslissen. De wetgeving waar het Russische parlement over ging beslissen is de wet anti-homopropaganda. De homo’s worden met deze wet verder gemarginaliseerd en geisoleerd. De wet werd aangenomen.
Na invoering van deze wet zijn er diverse uitingen strafbaar in Rusland:
  • Demonstreren voor rechten voor homo’s;
  • een zoen geven in het openbaar;
  • het zich organiseren van homo’s.
Pertinent verboden is het naar aanleiding van deze wet om:
  • Over homosexualiteit te publiceren;
  • informatie te verspreiden;
  • de regenboogvlag te laten zien;
  • de regenboogvlag waar dan ook op te drukken;
  • voorlichting te geven over homosexualiteit.

LHBT

De wet heeft effect op het leven van LHBT-activisten. Ze worden monddood gemaakt.
LHBT staat voor:
  • Homo;
  • Lesbisch;
  • Bisexueel;
  • Transgender.

Gelegitimeerd

Vanaf het moment dat er sprake van was dat deze wet ingevoerd ging worden nam het geweld in Rusland toe en was de intimidatie niet van de lucht.
De uitvoering van de wet betekent tevens dat:
  • LHBT-activisten en organisaties hun werk niet meer kunnen doen;
  • Aanvallen op homo-bars en clubs gelegitimeerd zijn;
  • politie geen beschermings biedt;
  • vrijheid van meningsuiting sterk ingeperkt wordt.
  • mensenrechten geschonden worden.

Poetin

President Vladimir Poetin kwam in het jaar van de in Nederland omstreden Russische wet naar Nederland. Het moment werd door vele Nederlanders aangegrepen om zich krachtig uit te spreken tegen de anti-homowetgeving in het land van Poetin.
Op het Oosterdok in Amsterdam werd op 8 april 2013 een protestbijeenkomst Stop de anti-homowet georganiseerd. De bijeenkomst is georganiseerd door COC Nederland.

Regenboogspeld

COC Nederland voerde actie met de regenboogspeld. Koningin Beatrix en premier Rutte is gevraagd een regenboogspeld te dragen tijdens het bezoek van Poetin. Op die manier konden de koningin en premier hun solidariteit kenbaar maken met lesbiennes, homo’s, bi’s en transgenders (LHBT’s) in Rusland. Ze droegen het speldje overigens niet tijdens hun bezoek.
COC Nederland bestaat sinds 1946. De organisatie komt op voor de belangen van LHBT’s. Gelijke rechten, emancipatie en sociale acceptatie voor allen staat voorop bij het COC.

Homofoob

Het overgrote deel van de Russische bevolking is homofoob. De anti-homopropaganda wet wakkert deze homofobie aan. Niet zelden uit zich dit in gewelddadig gedrag.
Zelfs de meeste Russische kerken ondersteunen de anti-homowetgeving. Rusland en de Russische kerken maken zich sterk voor traditionele familiewaarden. De koepelorganisatie van Christelijke LHBT’s zegt hierover: "Dit beroep op familiewaarden heeft niets met het christelijk geloof te maken. De door Jezus bepleite relatie van vrijheid, liefde en vrede tussen alle mensen die Hem willen navolgen, stelt juist alle andere relaties tussen mensen onder kritiek. Jezus staat zelf inderdaad voor inclusieve familiewaarden, maar dan in de allereerste plaats in het 'zuster- en broederschap' dat ontstaat waar mensen zijn weg van vrijheid, liefde en vrede willen gaan en dat heeft heel weinig met de conventionele burgerlijkheid te maken die de regering Poetin en de kerken willen nastreven in hun beroep op zogenaamde 'familiewaarden'."
Russische LHBT’s kunnen in geen enkele Russische kerk terecht. De kerken in Oost- en Centraal-Europa worden wat dit betreft harteloos genoemd.

Regenboog

De regenboog is het symbool van een kleurige en pluriforme samenleving waar iedereen in vrijheid kan leven. De regenboog is ook het symbool van de manifestatie tegen Poetin op 8 april 2013. De deelnemers wordt gevraagd zich te kleden in het rood, oranje, geel, groen, blauw of paars. De deelenemers aan de manifestatie vormen op deze manier met elkaar een levende regenboog, onder het motto: Kun je de zon verbieden te schijnen? Kun je de wolken straffen als het regent? Kun je de regenboog stoppen als hij aan hemel de staat? Een zee van mensen, een protest in kleur: samen zijn we de regenboog!
Rusland boog het regenboogsymbool in het Olympische jaar 2104 van Sotsji om tot een Olympisch symbool. Tijdens de Olympische Winterspelen in Sotsji was de anti-homopropagandawet al in werking. Homo-symbolen mochten niet.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De Poetin Show van journalist/correspondent Kysia HeksterKysia Hekster is auteur van het boek De Poetin Show. In het boek vertelt ze over de machtigste man van Rusland, Vladimir…
Wie boycotten openingsceremonie Sotsji 2014?Wie boycotten openingsceremonie Sotsji 2014?In 2014 vinden de Olympische Winterspelen plaats in het Russische Sotsji. De Spelen worden echter omgeven met veel rumoe…
Vladimir Poetin, president of tsaar?Vladimir Poetin, president of tsaar?De nieuwe president van Rusland is inmiddels een oude bekende. Vladimir Poetin heeft een abonnement op de macht in Rusla…
Olympische Winterspelen – bijzondere feitenOlympische Winterspelen – bijzondere feitenRusland is trots op zijn Olympische Winterspelen die in de maand februari van 2014 in het land plaatsvonden. Het draait…
Top 3 Rijkste EuropeanenTop 3 Rijkste EuropeanenIedereen kent hem wel De rijkste man ter wereld Carlos slim. Maar hoe zit het nou met de Europeanen? In dit artikel vind…
Bronnen en referenties
  • www.kerknieuws.nl
  • www.coc.nl
  • www.stopantihomowet.nl

Reageer op het artikel "Anti-homowetgeving Rusland"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 05-06-2015
Gepubliceerd: 06-04-2013
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Special: Homoseksualiteit
Schrijf mee!