InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal > Welke dieren kan je eten

Welke dieren kan je eten

Welke dieren kan je eten Mensen eten vlees en vis. Omdat het gezond is, lekker is en de maaltijd compleet maakt. Heel veel soorten dieren zijn eetbaar. In Nederland en België wordt slecht een klein aantal van de eetbare diersoorten gegeten. Welke dieren kan je allemaal eten?

Waarom eten we vlees?

Hoewel er twijfel over blijft bestaan, lijkt de mens toch van oorsprong een jager-verzamelaar te zijn. Dit is vooral op te merken aan de ogen die zich aan de voorzijde van het hoofd bevinden. De mens eet vlees om te overleven. Tegenwoordig eten we vooral vlees omdat het lekker is en de maaltijd compleet maakt. Vlees levert ook eiwitten, de belangrijke bouwstoffen van het lichaam. Verder levert vlees onder andere vet, vitamine B en D, ijzer en zink. Mensen die geen vlees eten, halen deze voedingsstoffen ook goed uit vis. Laten ze de vis ook staan, dan zijn er voldoende alternatieven te bedenken.

Vee

In Nederland en België wordt voornamelijk vlees gegeten dat wordt gefokt voor de vleesconsumptie: varkens, runderen, schapen, kippen, eenden, kalkoenen en vis.

Eten van huisdieren

We eten meer huisdieren dan we denken. Konijnen bijvoorbeeld. In Nederland wordt zowel wild konijn als tam konijn gegeten. Het verschil zit hem in de smaak: tam konijn smaakt meer naar kip. Ook wordt kip veel gegeten: een dier dat ook veelvuldig als huisdier of als pluimvee wordt gehouden. Paarden worden als huisdier, lastdier of rijdier gehouden, maar net zo lief opgegeten.

Veel dieren die hier als huisdier worden gehouden, worden in andere landen met smaak opgegeten. Cavia's zijn vooral in Peru een smakelijke kerstdiner. Honden en katten worden veelal in China en Korea gegeten. In heel Azië wordt wel honden en kattenvlees gegeten, maar de twee bovenstaande landen spannen de kroon. Ratten worden in India met smaak gegeten.

Het eten van huisdieren brengt soms protest met zich mee. Begrijpelijk, want we vertroetelen en liefkozen onze huisdieren. Zoiets eet je niet op. Echter, in andere landen is bijvoorbeeld de koe een heilig dier: iets dat absoluut nooit gegeten mag worden. Het eten van huisdieren zal daarom altijd voor-en tegenstanders hebben. Wat voor de één een huisdier is, is voor de ander niets anders dan een lekker hapje.

Eten van wilde dieren

Vooral in China is het eten van wilde dieren heel normaal. Tijgers, leeuwen, beren, slangen, krokodillen, verschillende wilde diersoorten worden hier speciaal voor gefokt. Maar ook wordt er op wilde dieren gejaagd om het vlees. Zeehondenvlees wordt in Groenland regelmatig gegeten. In Thailand eet men graag olifantenvlees. En in Kenia wordt zebra, giraf en struisvogel geserveerd.

Maar ook in Nederland en België wordt veel wild gegeten: hert, konijn, eend of fazant. Er lopen genoeg wilde dieren in onze landen rond om op te jagen en op te eten.

Vogels en vissen

Wereldwijd wordt gevogelte en vis gegeten. Haring en kip, dat zijn toch wel twee heel bekende soorten. Van de vissoorten wordt vooral haring, zalm, oester, forel, tonijn, kabeljauw, koolvis, sardien, ansjovis, tong, makreel en paling gegeten. Van de vogelsoorten zijn dit kip, kalkoen, eend, kwartel, duif en parelhoen.

Insecten, reptielen en amfibieën

Insecten komen ook in Nederland steeds vaker op het menu te staan. Vooral sprinkhaan is populair aan het worden. In niet-westerse landen wordt veel vaker insecten gegeten zoals sprinkhaan, spin, kakkerlak, krekel en meelworm.

Reptielen en amfibieën worden in Nederland en België weinig gegeten, uitgezonderd de kikker (kikkerbilletjes). In niet-westerse landen wordt vaker krokodil, kaaiman, leguaan, kikker, pad en slang gegeten.

Mag je ieder dier eten?

Veel diersoorten zijn beschermd en mogen niet zomaar gedood worden. In de meeste gevallen mag een dier alleen geslacht worden in een slachthuis en moet het vooraf bedwelmd worden. Uitzonderingen zijn slachtingen in het teken van een ritueel. De meeste mensen die zelf een dier (ritueel) slachten, krijgen te maken met een kip, haan, konijn, geit, schaap, haas of duif.

Het slachten van honden en katten is in Nederland en België bij wet verboden, niet verboden is het eten van honden-en kattenvlees. Vee mag alleen door een slachthuis geslacht worden.

In principe mag je ieder dier eten wanneer jij dit zelf lekker vindt: de vraag is vaak wel hoe je aan dit vlees komt. Veel van het vlees zal uit het buitenland moeten komen, omdat slachten in de westerse landen vaak verboden is.

Vaak maakt een geloof uit wat wel en niet gegeten mag worden. Joden en Islamieten eten geen varkensvlees, Hindoes geen rund en de Christenen zoeken het zich zelf maar uit. Maar wie niet vastzit aan een bepaald geloof: eet wat je wilt en wat je lekker vindt.
© 2012 - 2014 Bibiana, gepubliceerd in Sociaal (Mens en Samenleving) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Vegetariërs en veganistenInformatie over vegetariërs en veganisten waarom zij geen vlees eten tevens informatie over vervanging van vlees.
Vegetariërs, wat en waarom?Vegetariërs zijn mensen die geen producten van gedode dieren eten. Ze kunnen daarvoor allerlei redenen hebben. Hier opvo…
Kanker; Beperk de consumptie van rood vleesKanker; Beperk de consumptie van rood vleesTer preventie van kanker is één van de belangrijkste aanbevelingen om de consumptie van rood vlees te beperken, en het e…
Vegetariër worden of zijnVegetariër worden of zijnVegetariër worden of zijn: waarom kies je er voor en kan je hier gezond mee blijven leven? Er zijn verschillende vormen…
Veelgehoorde vragen aan vegetariers en de antwoordenVeelgehoorde vragen aan vegetariers en de antwoordenAls vegetariër worden je vaak rare vragen gesteld. Hoe reageer je hier nu op? Hier wat mogelijke reacties op vreemde vra…
Bronnen en referenties
  • http://www.duong.nl/welkdier.pdf

Reageer op het artikel "Welke dieren kan je eten"

Infoteur: Bibiana
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Schrijf mee!