InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal > Project X: oproep tot feestjes

Project X: oproep tot feestjes

Project X: oproep tot feestjes Project X is afgeleid van een film, en heeft in Nederland in 2012 veel aandacht gekregen nadat een meisje uit Haren via facebook haar verjaardagsfeest openbaar maakte. Duizenden jongeren kwamen naar Haren, waaronder een aantal relschoppers en hooligans.

Wat is Project X?

Project X is afgeleid van de gelijknamige film. In deze film organiseren drie studenten een feestje, om hun reputatie een boost te geven. Het nieuws over dit feestje verspreid zich echter razendsnel, en voordat de studenten weten wat er gebeurt, komen er veel meer genodigden dan de bedoeling was. Met alle gevolgen van dien. Deze film kwam in maart 2012 uit.

In Duitsland werd eerder al een soortgelijk project X per ongeluk opgestart. Een Duits meisje uit Hamburg plaatste een oproep voor haar verjaardag. Deze oproep kwam bij jongeren terecht die niet waren uitgenodigd voor het feest. Enkele honderden jongeren kwamen naar de woonplaats van het meisje en gingen daar op de vuist met de politie. Ze richtten voor enkele tienduizenden euro's schade aan. De ouders van het meisje werden aansprakelijk gesteld en moesten voor de schade opdraaien.

Project X Haren

In Nederland verstuurde een 15-jarig meisje via Facebook bij de optie evenementen een uitnodiging voor haar 16e verjaardag. Ze vergat echter de uitnodiging op privé te zetten. Het gevolg was dat haar uitnodiging openbaar kwam te staan. Het nieuws over het feestje in Haren verspreidde zich razendsnel. Er werden aparte Facebook-pagina's aangemaakt ter gelegenheid van het feest, dat de naam Project X kreeg. Er werden reclame-posters gemaakt. Uiteindelijk gaven 33.000 personen te zullen komen naar Haren. De gemeente, politie en hulpinstanties werden gewaarschuwd. Er werd nadrukkelijk opgeroepen om niet naar Haren te komen: het feest zou niet doorgaan. De buurtbewoners werden gewaarschuwd middels een brief. Deze brief lekte uit en verscheen op het internet.

Op 21 september 2012 vertrok het jarige meisje samen met haar familie vanuit hun villa om een veilig onderkomen te zoeken. Verwacht werd dat er enkele jongeren naar Haren zouden komen, maar hoeveel was niet bekend. De politie had in de straat van het meisje dranghekken geplaatst. Het straatnaambordje werd verwijderd uit angst voor diefstal. In eerste instantie leek het allemaal wel mee te vallen met het aantal bezoekers. Echter, na half acht avonds, verscheen er enkele duizenden jongeren. Er kwamen hooligans speciaal naar Haren om rellen te schoppen.

Het liep volledig uit de hand: er werden grote vernielingen aangericht en sommigen waren zeer agressief. Toen de ME in aantocht was, ging een groep hooligans bewust op de vuist met de ME. Er werden 35 mensen gearresteerd. Overige arrestaties verliepen via videobeelden die de politie ontving na een oproep. De relschoppers werden verantwoordelijk gehouden voor hun gedrag en de schade was voor hun last.

Nieuwe project X

Na Haren was er veel belangstelling voor een nieuwe Project X. Diverse nieuwe uitnodigingen voor een soortgelijk feest verschenen op het internet. De politie hield dit goed in de gaten. De meeste gemeenten staan negatief tegenover een oproep voor Project X en gaven aan hier niet aan mee te willen werken. In Schiedam werd direct na Haren alweer een nieuwe feest aangekondigd. De ME arresteerde daar 30 jongeren op 22 september 2012.

Een goed feest is geen project X

Een Project X zoals in de film is geen goed voorbeeld van een gezellig feest. Het is een feest dat volledig uit de had is gelopen, waarbij vernieling en agressie toeslaan. Een goed georganiseerd feest van een grote omvang heeft een vergunning van de gemeente (indien nodig), en veroorzaakt geen overlast in de vorm van vernielingen, vuurwerk of agressie. Een oproep voor een feest dat Project X wordt genoemd is altijd een oproep tot relschoppen. Dit kan nooit de bedoeling zijn van een goed feest.

Sociale media

Nieuws verspreid zich razendsnel via de sociale media. Een hype zal eerder bezocht worden of aan meegewerkt worden. Project X is in 2012 een are hype aan het worden. Niet alleen in Nederland, maar ook in andere landen heeft Project X veel aandacht van de media gekregen. Facebook heeft gezegd geen schuld te hebben aan de gevolgen van de uitnodiging. Veel mensen delen die mening niet omdat Facebook weigert de instellingen van evenementen te veranderen.
Gerelateerde artikelen
Wat is IPMA voor project managersNaast Prince II en PMI bestaat er nog een zeer belangrijke certificerings mogelijkheid voor project managers. In deze ro…
Project planning maken, voorbeeldProject planning maken, voorbeeldEen projectplanning stem je af op de grootte van het project. Soms kun je verschillende fasen in het project samenvoegen…
Welke projectrollen zijn er en wat doen ze?Welke rollen komen voor in een project? Als je een project gaat uitvoeren heb je bepaalde rollen nodig om het project to…
Het schrijven van een plan van aanpakHet schrijven van een plan van aanpakOp veel opleidingen wordt er aan projecten gewerkt, deze projecten lopen vaak minimaal vaak 10 weken. Om een goed overzi…
Waarom mislukken projecten - de belangrijkste redenenWaarom mislukken projecten - de belangrijkste redenenWaarom mislukken projecten? Dit is een vraag die veel managers zichzelf stellen. Als je een project opstart dan zorg je…
Bronnen en referenties
  • www.nos.nl
  • Rtl-televisie

Reageer op het artikel "Project X: oproep tot feestjes"

Reactie

Xx, 24-09-2012 21:24 #1
Facebook is ook niet schuldig.

De schuldige wat betreft de strategische fout is de burgemeester. Hij had de Media in Haren moeten weren, had er sowieso geen ruchtbaarheid aan moeten geven. Had het niet over politieinzet moeten hebben en dit had hij geheim moeten houden. Strategisch niets zeggen over politie en ME, iedereen is er dan op voorbereidt, moet je eens kijken wat voor schrikeffect het heeft als je als verrassingselement de ME inzet, dan veeg je de straten zo leeg. Geen probleem.

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 24-09-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Reacties: 1
Schrijf mee!