InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal cultureel > Wat betekent het woord 'swag'

Wat betekent het woord 'swag'

Wat betekent het woord 'swag' Tegenwoordig is het woord ‘swag’ een populair woord onder jongeren. Vooral op social media zoals Twitter komt het woord nogal eens voorbij. Jongeren hebben aan dit woord een eigen betekenis gegeven. In dit artikel staat beschreven wat het woord ‘swag’ inhoudt en in welke context dit woord gebruikelijk is.

De betekenis van swag

Het woord swag heeft meerdere betekenissen. Zo is het woord een afkorting onder homosexuele jongeren waarbij het woord swag het volgende betekent:‘secretly we are gay’. Deze betekenis is echter niet erg bekend.

In de jaren tachtig was het woord swag ook populair. Swag was toen der tijd een synoniem voor gestolen spullen. Het woord werd toen vaak in films gebruikt in de context ‘give me the swag’ Deze zin komt vooral veel voor in actiefilms waarbij boeven een buit stolen en daarbij deze zin gebruikten, of juist andersom dat de 'good guy' de spullen terug wilde.

De betekenis die jongeren bij het woord swag hebben is echter geen van de twee bovenstaande. Het woord swag, wat in sommige gevallen ook als swagg wordt geschreven is eigenlijk niets anders dan een stijl die je uit. De stijl die met swag bedoeld wordt is stoer, relaxt en chill. Het is een uitstraling die je hebt of jezelf aanleert, cool zijn dus. Deze stijl komt veel voor bij rappers en hiphop groepen. Vooral jongeren zien deze groepen als voorbeeld en nemen daarom deze stijl en het woord over.

De geschiedenis achter het woord swag

Oorspronkelijk komt het woord swagger, waar swag van is afgeleid uit Schotland. Het was een manier waarop sommige Schotten lopen, in een slingerende, stoere beweging die ook vaak te zien is bij rappers die over het podium lopen. De Engelsen hebben dit woord vervolgens verkeerd geïnterpreteerd en hebben van het woord 'de manier waarop iemand zich presenteert' gemaakt. Deze betekenis komt al erg in de buurt van het woord swag wat jongeren tegenwoordig bedoelen: de manier van uitstralen, een stoere, coole en relaxte uitstraling. Het woord met de betekenis vanuit Engeland ging al snel de wereld over naar de Verenigde Staten en is zo uitgegroeid tot de kreet zoals we hem tegenwoordig over de hele wereld kennen.

Gebruikers van het woord swag

Vooral jongeren gebruiken het woord swag. Maar jongeren moeten deze woorden ook ergens van geleerd hebben. Naar alle waarschijnlijkheid hebben de jongeren de woorden overgenomen van rappers, zangers en films. Zo zingt Black Eyed Peas in het lied Boom Boom Pow het volgende:

I like that boom boom pow
Them chickens jackin my style
They try copy my swagger
I'm on that next shit now

In deze context bedoelen The Black Eyed Peas ook dat men de stijl die zij hebben probeert te kopiëren. Naast The Black Eyed Peas zijn er natuurlijk veel meer beroemdheden die dit woord gebruiken. Nu je weet wat dit woord is en wat het betekent zul je het woord ook een stuk vaker tegen gaan komen in het dagelijkse leven.

Ook op Twitter, zoals in de inleiding staat beschreven, wordt dit woord veel gebruikt. Ook hier zie je dat het een bepaalde slag volk is, vooral jongeren die stoer willen zijn tegenover iemand, die dit woord gebruiken.

Ik hoop dat je nu weet wat het woord betekent en wanneer het gebruikt wordt. Mocht je nog vragen hebben kun je altijd reageren op dit artikel.
Gerelateerde artikelen
Holland in da Hood 2011Holland in da Hood was één van de populaire tv-programma’s van 2011. Acht polderrappers werden naar een ghetto in Los An…
Twitter in de politiekTwitter in de politiekPolitici en Twitter, ze hebben elkaar gevonden. Tientallen ministers hebben Twitter als communicatiemiddel ingezet voor…
Tipjoy betalen via TwitterTipjoy betalen via TwitterTipjoy is een manier van online betalen, die via Twitter verloopt. Tipjoy is geschikt voor het betalen van relatief klei…
Twitter, wat is het?Twitter, je hoort er de laatste tijd veel mensen over praten. Het is een nieuwe trend op het Internet geworden. Eerst wa…
Bronnen en referenties
  • http://www.watja.nl/nieuws/wat-betekent-swag.html
  • http://www.betekenis-de
  • http://www.urbandictionary.com/define.php?term=swagfinitie.nl/swag

Reageer op het artikel "Wat betekent het woord 'swag'"

Reacties

Marga, 14-06-2016 15:53 #3
"Swagger" is een naam uit mijn jeugd 1950 en verder, die gebruikt werd voor een winterjas met een ruim vallend rugpand. De stof was een zgn. loden stof die erg zwaar was. Als je er mee liep zwaaide de zoom van de jas heen en weer! De vleug van de stof werd gebruikt van hals naar zoom en zorgde voor afvoer van regen. Misschien weten ouderen die in de verkoop van deze jassen zaten er meer over!

Swaggy, 09-08-2014 22:57 #2
Zoals ik het lees ben je het juist volledig eens met de inhoud van dit artikel. Zoals ook uit het artikel te lezen is, heeft swag voor meerdere groepen mensen meerdere betekenissen, maar wordt het door jongeren gebruikt om aan te geven dat iets vet cool is. Waarschijnlijk val jij onder deze categorie.

Skeme-Meme, 30-06-2014 10:08 #1
Dit klopt echt niet, SWAG is eigenlijk een soort synoniem voor cool, als iemand bijv. leuke schoenen heeft gekocht dan gebruik je swag: swag schoenen! zijn ze nieuw? of als iemand en leuk shirt ziet in de winkel: wow, ziek swag hebbend shirtje, jammer dat ik niet genoeg money heb…, je gebruikt het ook wanneer iemand iets swag hebbends doet: wow, dat heeft zieke swag! of: dat is swag! Natuurlijk kunnen best sommige mensen in Alaska die betekenis aan het woord swag geven, maar eigenlijk, in het normale leven is swag om aan te geven dat iets cool is; ik vind het wel swag hebbend dat je dit artikel hebt geschreven.

Infoteur: Dobel
Laatste update: 25-12-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal cultureel
Reacties: 3
Schrijf mee!