InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Driekoningen: met Driekoningen moet de kerstboom weer weg

Driekoningen: met Driekoningen moet de kerstboom weer weg

Driekoningen: met Driekoningen moet de kerstboom weer weg Wanneer tuig je je kerstboom op? En wanneer haal je de kerstboom weer weg? Er zijn ongeschreven regels voor het optuigen en het verwijderen van de kerstboom. Zo moet hij met Driekoningen weer weg zijn. Wanneer dat is, lees je in dit artikel.

Wanneer mag de kerstboom worden opgetuigd?

Het hangt van de streek af wanneer een kerstboom mag worden opgetuigd. Het is ook afhankelijk van het geloof dat iemand aanhangt. Toch geldt in Nederland de ongeschreven regel dat kerstbomen en andere kerstversieringen pas na Sinterklaasavond mogen worden opgehangen.

Wanneer moet je de kerstboom weer weghalen?

De kerstboom weer weghalen moet volgens diezelfde ongeschreven regels uiterlijk met Driekoningen. Dat is op 6 januari. Wie de boom na Driekoningen nog heeft staan, haalt daarmee het ongeluk in huis, zo schrijft de overlevering.

Waar staat de kerstboom eigenlijk voor?

De kerstboom is niet een christelijk gebruik. In tegendeel zelfs. De christelijke kerken en dan vooral de orthodoxere protestante stromingen hebben de boom lange tijd in de ban gedaan. Dit omdat de boom helemaal niets met het christelijk kerstfeest te maken heeft. Echt behoudende christenen nemen dan ook echt geen kerstboom. De kerstboom is eigenlijk een heidens gebruik en staat vooral voor vruchtbaarheid. De groenblijvende boom in de dorre winter staat eigenlijk voor nieuw leven.

Het Reveil speelde een belangrijke rol bij de introductie van de kerstboom

Het reveil in de negentiende eeuw speelde een belangrijke rol bij de introductie van de kerstboom. Eerst hadden alleen maar rijke mensen een spar in huis. Door zondagschool werd hij echter steeds populairder. Volgens sommigen staat een kerstboom in een kerk vanaf dat moment vooral symbool voor “het licht”.

De betekenis van de kerstboom in de katholieke kerk

De katholieke kerk heeft een eigen betekenis gegeven aan de kerstboom. De driehoekige vorm van de boom zou de heilige drie-eenheid van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest weergeven.

De kerstboom als statussymbool

Voor veel mensen is de kerstboom tegenwoordig een statussymbool. Hoe groter de boom en des te duurder de verlichting en de versiering hoe meer je meetelt. Bomen van 1,80 tot 2,20 meter zijn dan ook heel erg gewild. Overigens willen mensen dan ook nog eens de duurste exemplaren zoals de blauwspar. Nationaal Park de Hoge Veluwe wilde in 2011 de denneboom in ere herstellen en bood ze daarom gratis aan. Iedereen die dat wilde mocht op bepaalde data zijn eigen dennenboom om komen zagen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Leeuwarder Courant
  • Friesch Dagblad

Reageer op het artikel "Driekoningen: met Driekoningen moet de kerstboom weer weg"

Infoteur: Singalees
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Kerst
Schrijf mee!