InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > Politieke partijen en hun standpunten

Politieke partijen en hun standpunten

Politieke partijen en hun standpunten Op zoek naar een politieke partij met opvattingen waar u iets in ziet? Een politieke partij die u aanspreekt? Misschien behoort u tot de miljoenen kiezers die maar geen keus kunnen maken. Zwevende kiezer, vergeet de over details struikelende stem- en kieswijzers en kijk hier waar u zich écht thuis voelt. Bent u wél zeker van uw zaak? Ook dan kan het dat uw keus gebaseerd is op gewoonte, op een enkel positief punt, of op de inhoud van uw portemonnee. Controleer of u het bij het rechte eind heeft! Met verkiezingen in aantocht barst de strijd om de kiezer los. Behalve fraaie beloften heeft elke politieke partij een identiteit, een sfeer, een missie. Om te weten of een partij bij u past staart u zich liever niet blind op een enkel facet, maar kunt u beter het 'hele plaatje' onderzoeken. Vergroting van kennis omtrent de grondbeginselen en de daaruit voortvloeiende partijprogramma's neemt twijfels weg en maakt uw stem waardevoller en zinvoller.

Wat is een politieke partij?

Een politieke partij is een groep van politieke geestverwanten die meerdere doelen nastreven. Voorbeelden hiervan zijn een schoon milieu, criminaliteitsbestrijding, bevordering werkgelegenheid en een eerlijke inkomensverdeling. Verschillen tussen partijen liggen vooral in de manier waarop doelen worden bereikt. Partijen stellen hun standpunten in een partij- en verkiezingsprogramma op en leggen kandidatenlijsten vast. Daarnaast voeren ze propaganda - en vooral in verkiezingstijd een uitgebreide campagne - om zoveel mogelijk steun voor hun ideeën te krijgen. Dit gaat vooral via zendtijd op radio en tv en het optreden van partij-woordvoerders in televisieprogramma's. Binnen een partij is er de partijfractie die wordt gevormd door kandidaten die tot volksvertegenwoordiger zijn gekozen. Vooral de Tweede Kamer fractie, dus de kamerleden, spelen een grote rol bij bepaling van de partijlijn. Partijen die in het kabinet vertegenwoordigd zijn, heten regeringspartijen, de andere partijen heten oppositiepartijen. Onderstaand zijn belangrijke standpunten van elke partij opgenomen.

PVV

Liberaal
De Partij voor de Vrijheid pleit voor een sterker en beter Nederland met een duurzame economie. Een land dat trots is op de eigen identiteit, deze benoemt en voor het behoud daarvan opkomt. De PVV wil investeren in meer veiligheid voor de burgers, een menswaardiger zorg voor ouderen en beter onderwijs. De overheid moet minder betuttelen -dus minder bureaucratie- maar wel doelmatiger worden. De partij is tegenstander van uitvoering van 'linkse hobby's' zoals talloze subsidies en ontwikkelingshulp. De PVV is vooral bekend om de strijd tegen de 'islamisering' in ons land, omdat deze indruist tegen westerse waarden en normen. Speerpunt is de keiharde aanpak van crimineel gedrag op straat en islamitisch terrorisme. Dit in de vorm van meer politie en strengere straffen. De PVV wil bovendien een immigratiestop van niet-westerse allochtonen, belastingverlaging, afschaffing van het Europees parlement, meer investeren in wegen, en de rechten van dieren in de Grondwet. Ten aanzien van islamisering wil de partij een stop op de bouw van meer moskeeen en een verbod op de koran, tevens is de PVV tegen het dragen van hoofddoekjes in openbare gebouwen. De PPV wil de grondwet wijzigen op het punt van gelijkheid voor de wet van elke ingezetene, om de Nederlandse cultuur vast te kunnen leggen.

GroenLinks

Progressief Socialistisch
GroenLinks staat voor groen, sociaal en tolerant. De milieubewuste partij streeft naar een gezonde en veilige leefomgeving, en zoekt daarbij naar andere, duurzame manieren van wonen, werken en ondernemen. Schone energie, goed OV en aanleg van fietsroutes brengen werkgelegenheid. Investeren in milieu en klimaat levert ook lagere woonlasten op door bijv. energiezuinige bouw en isolatie. De partij wil daarnaast belasting op vervuilende productie verhogen. GroenLinks vindt dat iedereen kansen verdient en pleit dus voor goed onderwijs. Andere speerpunten: verzet tegen uitbuiting en onderdrukking van groepen en volkeren, rechtvaardige verdeling van macht, kennis, bezit, werk en inkomen, en radicale democratisering van overheid en bedrijven. GroenLinks wil een verzorgingsstaat scheppen die gericht is op belangen van de zwakste groepen in de samenleving zoals allochtone jongeren, arbeidsongeschikten en alleenstaande moeders. De partij maakt zich sterk tegen discriminatie en pleit voor vrouwenemancipatie. Rijke ouderen dienen volgens GL mee te betalen aan de AOW, de kinderbijslag moet inkomensafhankelijk en hypotheekrenteaftrek beperkt. De materiele consumptie in westerse landen zou omlaag moeten zodat het ecologisch evenwicht wordt hersteld. Het motto is: Groen werkt.

SP

Socialistisch
De Socialistische Partij heeft als doel een maatschappij waarin menselijke waardigheid, gelijkwaardigheid en solidariteit centraal staan. Dit uit zich bijvoorbeeld in de zorg en de thuiszorg: Meer handen aan het bed en fatsoenlijke zorg en aandacht. Het vraagt om een herwaardering van het werk, dat bovendien aantrekkelijker moet worden gemaakt. Dit komt neer op snoeien in de bureaucratie en het terugbrengen van de menselijke maat in de zorginstellingen. De Socialistische Partij is tegen marktwerking en topsalarissen in o.a. de zorg en vindt dat de sociaal-economische verschillen moeten worden verkleind. Hierbij identificeert de partij zich met het 'gewone volk'. Het grootste schrikbeeld van de partij is de 'tweedeling', wat zou betekenen dat enkel rijken en machtigen de beschikking hebben over voorzieningen die voor iedereen beschikbaar moeten zijn. De SP pleit voor de bouw van seniorenwoningen, wil inkomens eerlijker verdelen, is tegen de 'Europese superstaat', wil eerlijke handel bevorderen en wil vrede niet opleggen maar juist bevorderen. Volgens de partij moet Nederland menselijker en socialer worden.

D66

Sociaal-Liberaal
Democraten '66 streeft naar een duurzame, harmonieuze samenleving en doet dit door te vertrouwen op de eigen kracht en ontwikkeling van mensen. Fundamentele waarden zijn vrijheid voor en gelijkwaardigheid van elk mens. D66 wil de welvaart delen en prestatie belonen. De partij streeft tevens naar radicale democratisering van de samenleving en van het politieke bestel, waaronder onder andere afschaffing van de Eerste Kamer. Speerpunten: Gekozen bestuurders op alle niveaus, zelf onderwijsverbetering realiseren alsmede meer erkenning voor leraren. Investeren in kennis wordt gezien als essentieel, en Nederland als koploper op onderwijsgebied is een missie. Daarnaast o.a. afschaffing van de identificatieplicht en internationale bescherming van homo's. D66 is voorstander van een generaal pardon, internationale samenwerking op het gebied van strafrecht, arbeidsmigratie en asielbeleid, en internationale uitwisselingsverbanden met onderwijsinstellingen om radicalisme te beteugelen. Omdat D66 wil dat burgers niet alleen bij verkiezingen betrokken zijn, is de partij voorstander van referenda als onderdeel van de staatsrechtelijke vernieuwing.

CDA

Christendemocratisch
Het Christen Democratisch Appèl ziet gemeenschappelijke waarden en normen als het cement van de samenleving, en vindt dat de overheid hierop een beroep mag doen, mede door zelf het voorbeeld te geven. De bijbel is hierbij bron van inspiratie. Kernpunten zijn publieke gerechtigheid, gespreide verantwoordelijkheid, solidariteit en rentmeesterschap. Dit komt neer op zekerheid voor de burger door een betrouwbare doch toenemend terugtredende overheid die grenzen stelt en er voor zorgt dat iedereen zich kan ontplooien. Daarnaast een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor een goede samenleving, en besluitvorming daar waar het meest geschikt is. Het CDA pleit voor betrokkenheid tussen generaties en tussen inkomensgroepen, omdat 'we pas mens zijn door met elkaar te leven'. Naastenliefde is hierbij de kern. Omdat we volgens het CDA de aarde te leen hebben van God, moeten we er met het oog op volgende generaties goed voor zorgen. De partij vindt dat de overheid gaven en talenten van alle burgers moet benutten. Ten aanzien van de sociale zekerheid wil het CDA belastingen en toeslagen inkomensafhankelijk houden zodat voldoende koopkracht voor iedereen wordt gewaarborgd.

PvdA

Sociaal-Democratisch
De Partij van de Arbeid wil werken aan een sterk en sociaal Nederland. Dit komt neer op investering in een samenleving waarin sprake is van een eerlijke verdeling van geld en van gelijke kansen voor iedereen. Motto daarbij is: De sterkste schouders dragen de zwaarste lasten. PvdA wil werk, betaalbare zorg en een fatsoenlijk inkomen voor alle burgers, dus ook sociaal zwakkeren, mensen die schuldhulp nodig hebben en uitkeringsgerechtigden. Daarom is de partij voorstander van een uitgebreid systeem van sociale zekerheid, vooral om armoede tegen te gaan en burgers te beschermen tegen verlies van inkomen door ziekte of werkloosheid. Deze verzorgingsstaat omvat ook regulering van het onderwijs, gezondheidszorg en kinderopvang. Bekostiging gaat via overheidssubsidies en hoge belasting voor vooral hoge inkomens. PvdA maakt zich daarnaast sterk om fraude, excessieve topinkomens, bonussen en bepaalde privatiseringen tegen te gaan. Het streven naar volledige werkgelegenheid blijft bovenal een centrale opdracht voor de sociaal-democratie. Betaalde arbeid vormt de primaire bron van zelfstandig inkomen. Daaraan ontleent de PvdA ook zijn naam.

Partij voor de Dieren

Diervriendelijk
De Partij voor de Dieren vindt het veelzeggend dat onze samenleving onbeschaafd met dieren omgaat en de portemonnee belangrijker vindt. Een beschaafde omgang met dieren betekent ook een beschaafde omgang tussen mensen. Daarom respect voor elkaars culturen en onderwijs dat o.a. gericht is op versterking van eerbied voor mens en dier. De PvdD pleit voor maatregelen die ernaar streven dat iedereen een levensstandaard heeft die voldoende hoog is. Een natuurlijke, schone en veilige omgeving is daarbij van belang. De Partij voor de Dieren is voor het afschaffen van de bio-industrie waar schaalvergroting en innovaties slecht zijn voor mens en dier. De partij is voorts tegen dierproeven, hobbyjacht, het onverdoofd ritueel slachten van biggen en het leegvissen van de zeeen. Rechten van dieren moeten grondwettelijk worden vastgelegd. De samenleving wordt dus anders bekeken: Er zijn belangrijkere zaken dan de hypotheekrente en de aanleg van asfalt. De PvdD stelt daarom dat het dierenrechtenthema de traditionele politieke tegenstellingen tussen links en rechts, religieus en atheïstisch overstijgt.

VVD

Liberaal
De Volkspartij voor Vrijheid en Democratie maakt zich sterk voor veiligheid, werk en ondernemende mensen. Enkele kernpunten zijn belastingverlaging, stimulering ondernemerschap, strengere straffen, sterke defensie in NAVO-verband en goed onderwijs. Uitgangspunt is de vrijheid van het individu. De VVD streeft naar een samenleving waarin burgers grote vrijheden genieten door bescherming van burgerrechten en beperking van de macht van staat en kerk. VVD is voorstander van een 'lik op stuk' beleid: een uitgebreide veiligheidsaanpak die criminaliteit bestrijdt. De VVD wil daarnaast honderden wetten afschaffen of vereenvoudigen om een grote administratieve lastenbesparing te bewerkstelligen en ingewikkelde regels met talloze uitzonderingen te schrappen. De partij pleit voor investeringen in het (hoger) onderwijs en de infrastructuur waardoor Nederland sterker wordt. Verder wil de VVD dat de overheid terugkeert naar kerntaken: veiligheid, handhaving openbare orde, verdediging van de democratische rechtstaat, markttoezicht, voorzien in collectieve goederen en het bieden van sociale zekerheid. De VVD is van mening dat mensen zelf hun keuzes moeten maken.

ChristenUnie

Christelijk-Sociaal
De ChristenUnie is een partij die vanuit het christelijk geloof invloed wil uitoefenen op het bestuur van ons land. Met een open oog voor de werkelijkheid baseert de partij zich op de bijbel en 'Gods opdracht om Hem en onze medemens lief te hebben'. De ChristenUnie is voor het waarborgen van geestelijke en politieke vrijheden, daarnaast wil de partij ruimte voor het gezin en investeren in een duurzame samenleving. Dit betekent kansen op de arbeidsmarkt, geld voor een goede opvoeding met normen en waarden, tijd voor de kinderen, vrijheid van geloofsuiting, aandacht voor kwetsbare groepen en optreden tegen botheid op straat en tv. De CU is voorstander van vloekverboden. Homoseksualiteit ligt moeilijk bij de partij, evenals legalisering van drugs waar de ChristenUnie op tegen is. Ook is de ChristenUnie tegenstander van meer gokhallen, prostitutie en het uitvoeren van euthanasie. Dat laatste geldt ook voor ongeboren leven dat volgens de partij moet worden beschermd.

SGP

Christelijk-Reformatorisch
De Staatkundig Gereformeerde Partij staat voor een bijbelse koers, een geloofwaardig beleid en een wetgeving in overeenstemming met bijbelse normen en waarden. Bestuur vanuit een herkenbare grondslag en identiteit, geworteld in het 'Woord van God'. De partij zet zich in voor veiligheid, zondagsrust en omzien naar elkaar. Dit vereist een stevige aanpak van verloedering en overlast, daarom wil de partij een basispolitiezorg in alle kernen en dorpen. De partij staat achter bevordering van contacten tussen gemeentebesturen, kerken en maatschappelijke instellingen, en wil zodoende dicht bij de burger staan. SGP zet zich in voor een positieve en constructieve bijdrage voor iedereen op elk vlak. Bescherming van leven staat hoog in het vaandel. De SGP wijst publieke uitingen van niet-christelijke godsdiensten af, maar is voor gewetensvrijheid. De conservatieve standpunten vinden hun hoogtepunt in de positie van vrouwen in de SGP, aangezien deze niet namens de partij vertegenwoordigende of bestuurlijke zetels mogen bekleden.

Trots op Nederland

Politiek 2.0
Trots op Nederland, kortweg TON of Trots, heeft tien hoofdthema's gekozen die zij de komende tijd als prioriteit stelt. Het individu staat echter centraal. Burgers kunnen zelf een actieve bijdrage leveren aan de uitwerking van die thema's door middel van het zgn. 'wiki systeem'. Op deze wijze beoogt de partij problemen, meningen, visies, suggesties, ervaringen, ideeen en oplossingen in kaart te brengen en uiteindelijk te verwerken in werkprogramma's. Voor sommige thema's zijn al oplossingen gevonden. Het liberale Trots op Nederland pleit voor vermindering van regels en een streng en duidelijk immigratiebeleid. Voor tegengaan van het fileleed pleit Trots voor o.a. hoogwaardig OV dat eventueel gratis is, bevordering van thuiswerk en flexwerken, en vermindering van bottlenecks. Qua onderwijs wil Trots op Nederland een kentering van het huidige beleid. Geen streven meer naar een eindniveau en het opleiden van grijze muizen, maar onderwijs dat aansluit bij de capaciteiten van het individu. Ondernemerschap wordt bevorderd door de kleine, slagvaardige overheid die Trots op Nederland beoogt. De stem van de burger geeft in het algemeen de doorslag.
© 2010 - 2014 Astrid-d-g, gepubliceerd in Politiek (Mens en Samenleving) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde links
B9 Politiek, Politiek Startpagina, Politiek Startkabel en Verkiezingen Startpagina.
Gerelateerde artikelen
Linkse politieke partijenLinkse politieke partijenLinkse politieke partijen in Nederland zijn onder andere GroenLinks en de SP. Linkse partijen zijn voorstander van de ve…
Standpunten Politieke Partijen HypotheekrenteaftrekIn de huidige regelgeving geldt de hypotheekrenteaftrek dertig jaar. Dit geldt alleen voor het eerste huis, de overdrach…
Paars-plus kabinetDe kranten staan er vol van: de paars-plus formatie van het kabinet. De verkiezingen van 2010 hadden een verrassende uit…
Stemwijzer, bent u er al uit?Stemwijzer, bent u er al uit?Bent u er al uit? Bent u één van die vele zwevende kiezers? Twijfelt u ook al op welke partij u komende verkiezingen wil…
Politiek voor kinderen: politieke partijenPolitiek voor kinderen: politieke partijenIn Nederland bestaan tientallen politieke partijen waarop mensen in Nederland kunnen stemmen. Een aantal grote partijen…
Bronnen en referenties
  • Partijprogramma's en grondbeginselen Nederlandse Politieke Partijen

Reageer op het artikel "Politieke partijen en hun standpunten"

Reacties

Groep Hop, 10-04-2013 15:12 #10
Met alweer de verkiezingen in aantocht 2014 ben ik het wel met bovengenoemde reacties eens dat als je een artikel schrijft over politieke partijen en hun standpunten dat je dan ook alle partijen meeneemt die meedoen met de verkiezingen. Net zoals partij voor mens en spirit heeft Groep Hop meegedaan aan de gemeenteraadsverkiezingen 2010 in 3 gemeenten. We zijn dan wel geen landelijke partij (we opereren wel landelijk) maar wel een politieke partij.

Wellicht is het dan slimmer om de titel van deze tekst aan te passen naar politieke parlementspartijen en hun standpunten

Lambrichts, 07-11-2012 21:49 #9
Alle partijen zouden zich volgens de uitgangspunten in bovenstaande omschrijvingen inzetten voor een eerlijke verdeling van inkomen, bescherming van ouderen, verdeling van macht, voorkomen van topsalarissen en bonussen, de welvaart eerlijk verdelen, hoge inkomens ook veel belasting laten betalen, zorgen dat iedereen voldoende koopkracht heeft, garanderen sociale zekerheden, kwetsbare groepen extra beschermen, vooral een sociale maatschappij nastreven.

In de voorstellen van de huidige coalitie van PvdA en VVD zijn al deze afspraken te grabbel gegooid.

Ik hoef alleen maar naar mezelf te kijken: ik heb 47 jaren gewerkt en de volledige jaren AOW betaald en een klein aanvullend pensioen opgebouwd. Nadat mijn vrouw,
nadat ze in 11 jaren drie keer kanker heeft gehad en door mij naast mijn dagelijkse werkzaamheden verzorgd is geworden, ca 3 jaren geleden is overleden ben ik alleenstaand.
Als beloning voor het harde werken gedurende 47 jaren, het ca 11 jaren verzorgen van mijn zieke vrouw, ga er ik in de voorstellen van de huidige coalitie van PvdA, die als uitgangspunten o.a heeft eerlijke verdeling van de welvaart en de sterkste schouders de zwaarste lasten laten dragen, meer dan 6% op achteruit.
Dit terwijl de rijken minder belasting gaan betalen.
De motivering van de coalitie is dat het moeilijk is om een goede verdeling te maken in het verdelen van de lasten om te komen tot een bezuiniging van 16 miljard.

Heren van de regering en andere politiek partijen, dit is een pertinente leugen, het enige dat hier gebeurt is dat de rijken weer meer geld in het laatje krijgen en dat dit een miljoen nederlanders, die een klein pensioen bij elkaar hebben gespaard dit mogen betalen.

Ik hoop dat de oppositie dit voorstel naar de prullenbak verwijst en eindelijk een begin maakt met het stoppen van het zich wetteliijk beschermd verrijken van de kapitalisten via de regering.

Niet alleen in Nederland worden de mensen met een laag inkomen bestolen, doch in geheel Europa. Was dit niet zo dan was inmiddels de achterstallige belasting van 60 miljard in Griekenland en meerder honderden miljard in Italie en Spanje geind.
Ik kan derhalve niet aan de indruk ontkomen dat dit een vooropgezette afspraak is van jaren geleden die gemaakt is tussen de rijken en alle regeringen in Europa en de europese unie.
Is dit niet het geval dan hebben de regeringen rechtop zitten te slapen in de afgelopen 10 a 12 jaren.
Iedereen zag het hypotheekprobleem aankomen en de presidenten van de nationale banken zijn door Greenspan uit de USA hier tijdig op gewezen.
Daarnaast is het zo dat de direct schuldigen van de daarop volgende bankencrisis,
nl de graaiende ceo, s en directeuren, ook nu nog steeds door kunnen gaan met hun gegraai via bonussen en het jaarlijks verhogen van hun salarissen, in 2011 nl hebben 600 topmensen van de ABN bank meer bonus gekregen dan met de regering afgesproken was, hieraan is door de regering en de tweede en eerste kamer niets gedaan. Ook nu is datgene wat de overheid hieraan doet een lachertje, Ze proberen de mensen met een laag inkomen op deze manier zand in de ogen te strooien.
Als laatste de europese crisis: bij de invoering van de euro was al bekend dat de zuidelijke landen niet kloppende cijfers hadden aangeleverd. Toch is dit in alle landen als zoete koek geslikt.
Ook hier worden de schuldigen, nl de regeringen en de europese unie daar niet op aangesproken, in contrair, ook deze mensen blijven gewoon hun salarissen houden en of verhogen.
De enigen die de rekening betalen zijn de mensen die hun hele leven, zoals ik 47
jaren, hebben gewerkt hun AOW premie betaald hebben en hun kleine pensioentje gespaard hebben.

Ik heb nog een klein beetje hoop dat er in de politiek nog mensen zijn die eerlijk zijn en nog een beetje fatsoen hebben, doch dan moet nu een eerlijke verdeling komen,
dat wil zeggen alvorens ze in de zuidelijke landen van europa de belassting geind hebben gaat er van Nederland geen cent meer naar deze landen, de noodzakelijke bezuinigingen in Nederland worden zo verdeeld dat de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen.
Als laatste opmerking wil ik jullie meegeven om eerlijk te zijn en de mensen die het hardste en langste gewerkt hebben hiervoor te belonen en niet te straffen.
Laat dit blijken door alle mensen even veel jaren en uren te laten werken, blijf af van de pensioenen van mensen die tijdens vele jaren van herd werken hebben opgebouwd.
Zoek het geld waar wordt gegraaid, mensen met salarissen, bonussen en pensioenopbouw van tonnen en miljoenen per jaar.
Wordt deze verdeling niet op een eerlijke manier gedaan en kunnen de rijken zich wettelijk beschermd blijven verrijken dan gaan, ook in een te tolerant Nederland,
de mensen echt in opstand komen en zullen de rijken de rekening gepresenteerd worden

met vriendelijke groeten
harrie lambrichts

Piet, 12-09-2012 10:51 #8
Vinden jullie dat een democratie het juiste systeem is voor Nederland? Reactie infoteur, 14-09-2012
Hi Piet, Winston Churchill zei al: 'Het beste argument tegen democratie is een gesprek van vijf minuten met de gemiddelde kiezer.' En daarmee lijkt mij alles gezegd :). Groetjes, A.

Maarten, 29-08-2012 13:13 #7
Wie helpt mij!? Ik ben 'n 'rechtse' dierenvriend. Dus wat economie, veiligheid en Europa betreft, helemaal VVD. Maar wat dierenwelzijn betreft overtuigd PVD (Partij van de Dieren) Reactie infoteur, 07-09-2012
Hi Maarten, de PVV misschien? Deze is ook actief wat betreft dierenwelzijn. Zie hun verkiezingsprogramma voor details. Grt, A.

Pietpiep, 23-06-2012 11:09 #6
De verkiezingen van vooral de tweede kamer is altijd een moeizaam en slopende tijd. Voor de fractievoorzitters en overige fractieleden. Daarna een coalitie vormen, die dan zoals nu, nauwelijks een juiste weergave is van de uitslag.

Is het een idee om voor de verkiezingen al bij voorkeur twee coalities te vormen? Die dan beide hun regeerprogramma's aan de kiezer voorleggen.

bv. 1 progressieve en 1 conservatieve coalitie.

Dan kunnen de stemgerechtenden op een regeerprogramma stemmen, die al bij voorbaat vast staat. En kan dan meteen na de uitslag een regering gevormd worden.
Er zullen dan zo is mijn vewachting, veel meer mensen naar de stembus gaan, ze weten dan toch waarop ze stemmen.

Wat ook belangrijk is, om de kiesdrempel veel hoger te maken, immers een partij van een of twee zetels schiet niet op, dit is "verdeel en heers".

Hopende op een reaktie, Reactie infoteur, 24-06-2012
Hi Pietpiep, wat je beschrijft is ongeveer de gang van zaken in de VS, waar men kan kiezen tussen democraten en republikeinen. Gebleken is dat er dan juist minder mensen gaan stemmen. In Nederland is er formeel geen kiesdrempel. Invoering (of verhoging) van zo'n kiesdrempel zou betekenen dat vooral oude partijen hun macht kunnen blijven uitoefenen. Geen ruimte voor nieuwe stromingen. Misschien is er een Nederlandse politieke partij die je ideeen uitdraagt, maar ik zou niet weten welke. Groetjes, A.

Stormerwout, 10-05-2012 21:27 #5
Ik mis de partij NederlandBeter. Een partij in oprichting weliswaar, maar zij zetten de mens centraal, heel interessant! Hun site heeft dezelfde naam.nl Reactie infoteur, 11-05-2012
Hi Stormerwout, de site laat enkel de belangrijkste partijen zien. Alle partijen zetten de mens overigens centraal, dat is waar ze voor werken en vechten. Elk weliswaar op de eigen manier. Groetjes, A.

Manon, 19-03-2012 14:41 #4
Waarom staat Partij voor Mens en Spirit hier niet bij? Reactie infoteur, 20-03-2012
Die partij heeft geen zetels in de Tweede Kamer. A.

Alexandra&annemiek, 28-03-2011 11:49 #3
Wij moeten nu van school een politieke partij opzetten. Ik, Alexandra, vind vrede wel een standpunt. Annemiek is daar niet mee eens. Volgens haar ben ik een mongool. En doe ik zeer mongolisch. Ze is er op tegen dat ik dit wil posten. Ik vind dat ik recht op vrijheid van posten van onzin heb. Onze partij gaat Het Standpunt heten. U zult nog veel van ons horen. Reactie infoteur, 29-03-2011
'Politieke partijen' ontstaan op de vreemdste manieren! We zetten de tv vast aan…

Franet (infoteur), 10-01-2011 15:11 #2
Ik ben van mening dat een politieke partij aan de volgende voorwaarden moet voldoen: 1) Respect voor de vrijheid van het individu. 2) Respect voor het leven, van mensen, dieren en van de natuur. 3) Erkennen dat ieder mens een eigen verantwoordelijkheid heeft jegens zijn naaste, maar ook in de maatschappij. 4) Onderscheid maken tussen taken voor de overheid (b.v. politie), en taken voor de burgers. 5) Een rechtvaardige bezoldiging voor een ieder, d.w.z. een systeem van " loon naar werken, " oftewel: hoe verantwoordelijker het werk, hoe hoger de beloning. 6) Een waarborg voor een ieder die door omstandigheden buiten de boot valt: een minimum voor de eerste levensbehoeften. Reactie infoteur, 11-01-2011
Hi Franet, je voorwaarden vind je ongetwijfeld terug in bestaande partijen. Of je al je idealen in slechts 1 partij terugvindt is weer een ander verhaal. Meestal is men het slechts deels eens met een partij, waardoor meerdere partijen in aanmerking komen. Kies je vervolgens, dan neem je de wat mindere punten doorgaans maar voor lief. Groetjes, A.

Henny Renes, 01-05-2010 15:07 #1
Zoals u de omschrijving van de partijen in uw artikel weergeeft, gaat u ervan uit dat alles bij het oude blijft en dat is pertinent niet het geval. Een belangrijke nieuwe speler in de politiek wordt de Partij voor Mens en Spirit. Een partij met politiek vanuit het hart.

Partij voor Mens en Spirit (MenS) is een politieke partij. Politiek is voor ons een instrument tot verandering. Verandering blijkt niet vanzelf te gaan. Er is een grote groep?andersdenkenden?, onder andere 26% ongebonden spirituelen, wiens stem politiek vrijwel niet gehoord wordt. Een stem die een liefdevollere wereld wenst; een stem die een menselijk verhaal vertelt; een stem die elke mens als broeder en zuster wil zien. Reactie infoteur, 03-05-2010
Hi Henny, het artikel omvat de standpunten van de op dit moment belangrijkste politieke partijen. Uitgangspunt is daarbij natuurlijk niet dat alles bij het oude blijft of zou moeten blijven. Groeit de partij waar u voor staat en wordt deze landelijk gezien van betekenis, dan zal er vanzelf over worden geschreven. Groetjes, A.

Infoteur: Astrid-d-g
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Reacties: 10
Schrijf mee!