InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > Controle op uitkeringsfraude

Controle op uitkeringsfraude

Controle op uitkeringsfraude mag. Maar hoe ver mogen uitkerende instanties daarin gaan? De overheid wil zover gaan dat bij een controle op uitkeringsfraude huisbezoeken zomaar kunnen, ook als iemand niet verdacht is. Hoe gaat zo'n controle op uitkeringsfraude nu in zijn werk?

Iemand die alleen woont krijgt meer uitkering dan iemand die samenwoont

Iemand die een bijstandsuitkering heeft en aangeeft alleen te wonen, krijgt meer dan iemand die samenwoont. Ook is een AOW uitkering voor een alleenstaande hoger dan als iemand met een ander in één huis woont. Daarom wordt er nog wel eens de hand gelicht met de opgave van de persoonlijke omstandigheden.

De overheid wil bij uitkeringen strenger controleren op samenwonen

Om te kijken of iemand wel of niet samenwoont, moet het huis bekeken worden. Voorheen werd dan wel gesproken van 2 tandenborstels in een bakje. Zomaar een huiscontrole doen mag volgens de wet begin 2010 nog niet. In 2007 is door een aantal processen daarover jurisprudentie ontstaan. Huisbezoek mag begin 2010 daarom alleen als er echte steekhoudende bewijzen zijn dat er mogelijk gefraudeerd wordt. Er ligt nu echter een wetswijziging om dat te veranderen. Ook als er geen concrete verdenking tegen mensen is kan er thuis gecontroleerd worden.

Wat gebeurt er bij een huisbezoek op uitkeringsfraude?

Bij een huisbezoek naar uitkeringsfraude wordt een huis bekeken om te onderzoeken of er meer dan één persoon woont. Dit betekent dat het huis van onder tot boven bekeken wordt, kasten doorzocht worden, kleding gecontroleerd en zelfs gekeken wordt of er zelfs in de wasmand kledingstukken liggen van een ander.

Welke mensen kunnen gecontroleerd worden op hun thuissituatie bij uitkeringen?

Nu er een andere wet aan zit te komen betekent dit overigens ook dat andere groepen gecontroleerd kunnen worden. Controles worden dan gedaan bij:
  • Mensen in de bijstand
  • Mensen met een AOW uitkering
  • Ouders die kinderbijslag krijgen
  • Weduwen en weduwnaars die een nabestaandenuitkering krijgen

Huisbezoeken op fraude bij uitkering

De wet is er januari 2010 nog niet door. Daarom kunnen tot dat moment alleen controles worden uitgevoerd bij concrete aanwijzingen dat een uitkeringsgerechtigde de regels overtreedt.

Weerstand tegen de controles bij uitkeringen

Er is veel weerstand tegen de huisbezoeken om uitkeringsfraude op te sporen. Dit komt omdat het zogeheten huisrecht er door in het geding komt. Dit recht komt er op neer dat mensen in hun eigen woning verstoken dienen te blijven van onnodige overheidsbemoeienis. (vastgelegd in artikel 12 van de Grondwet en in artikel 8 van het Europese Verdrag voor de Rechten van de Mens). Deze grondrechten zijn na de Tweede Wereldoorlog in het Europese Verdrag voor de Rechten van de Mens vastgelegd om zo verschrikkingen zoals zich die van 1940 tot 1945 hebben voorgedaan te voorkomen.

Opsporen van uitkeringsfraude; jaarlijks lopen veel mensen tegen de lamp

De regering spoort jaarlijks voor miljoenen euro’s aan fraude met uitkeringen op. In de meeste gevallen gaat het dan om mensen die zeggen dat ze alleen wonen, maar die in werkelijkheid samenwonen. Een alleenstaande krijgt meer uitkering dan iemand die met een andere persoon samenwoont.
  1. In 2007 werd door huisbezoeken voor ongeveer 6 miljoen euro aan fraude ontdekt bij mensen met een AOW uitkering en bij weduwen en weduwnaars.
  2. In datzelfde jaar werd voor ongeveer 13 miljoen fraude opgespoord bij mensen in de bijstand die iets anders hadden opgegeven qua woonsituatie dan uiteindelijk het geval was.
  3. Mensen die stiekem samenwoonden fraudeerden in 2007 voor 11,5 miljoen euro. Althans dat bedrag werd opgespoord.

Frauderen bij een uitkering: alles moet terugbetaald

Mensen die frauderen en betrapt worden moeten al het geld terugbetalen en daarbij gaat het niet om wat zij netto hebben ontvangen, maar het bruto bedrag. Dat gaat in de meeste gevallen om tienduizenden euro’s terwijl dat geld er bijna nooit is.

Special over schulden

In de special over schulden worden allerlei oplossingen aangedragen om uit de schulden te raken of er voor te zorgen dat schulden niet ontstaan. Lees er alles over in: Schulden, hoe kom je van je schulden af
Gerelateerde artikelen
Uitkeringsfraude: boetes en maatregelenUitkeringsfraude: boetes en maatregelenUitkeringsfraude is een vorm van fraude waarbij iemand zich ervan bewust is dat hij ten onrecht een uitkering of een te…
Misbruik uitkeringen strenger aangepakt in 2012Misbruik uitkeringen strenger aangepakt in 2012In 2012 worden mensen die misbruik maken van een uitkering strenger aangepakt als dit uitkomt. Ook mensen die toeslagen…
Bijstandsfraude: straf & gevolgenBijstandsfraude: straf & gevolgenU ziet het regelmatig in de krant: bijstandsfraude, en gemeente die duizenden euro's terugvordert. Misschien maakt u uze…
WWB (bijstand) 2012 & WIJ 2012WWB (bijstand) 2012 & WIJ 2012In 2012 zal er een aantal veranderingen plaatsvinden met betrekking tot de WWB (bijstand) en WIJ. Zo wordt de WIJ in 201…
Bijstand 2012 en 2013 omlaagBijstand 2012 en 2013 omlaagDe bijstand 2012 wordt gekort en de bijstand 2013 ook. De inkomenstoets in 2013 gaat met het Lenteakkoord niet meer door…
Bronnen en referenties
  • Leeuwarder Courant

Reageer op het artikel "Controle op uitkeringsfraude"

Reacties

Joost van der Veer, 07-02-2013 13:02 #7
Ik begrijp de commotie niet, het lijkt op een heksenjacht, op ouderen die leven van een kleine uitkering, sommige met daar nog een pensioen bij. Laat de regering en de SVB deze regeling gewoon opheffen en geef iedere aow trekker hetzelfde bedrag, zoals dat van een alleenstaande, het verschil is nu ook weer niet zo groot. Bovendien scheelt dat enorm in controle kosten, keert de rust weer terug en wordt het allemaal veel simpeler. Daarbij zit nog een ander, groot economische factor, een voordelige, want de AOW-er heeft meer te besteden, dus komt er meer geld in de omloop, lees in de economie. En is dat op dit moment niet prioriteit nr1? Wees verstandig en reken je niet rijk met populistische maatregelen die uiteindelijk niets bezuinigen, maar juist de economie verder laten opdrogen.

Sander, 10-11-2012 11:05 #6
Terecht, van mij mag het nog veel strenger. Het is gratis geld, de samenleving werkt hard voor mensen die niet werken. als er dan gefraudeerd wordt raakt de solidariteit met die mensen op en zullen de goeden onder de slechte lijden.

De anonimisering is waar het probleem zit, stel je voor dat je je salaris pint, daar 100 euro van opzij legt, en dat persoonlijk brengt bij een bijstandsfrauder "alstublieft, ik heb ze weer verdient voor u, gaat het goed? is het niet te zwaar thuis zitten? kan ik nog wat voor u doen? ramen lappen?"

Dan wordt het een héél ander verhaal, maar wel een realistisch verhaal : zo is het namelijk

Marnix, 15-06-2012 12:11 #5
Heel ondemocratisch. Een verdere uitholling van onze rechtsstaat is een feit.

Uiteraard lopen de domme Telegraaflezers, die niet verder dan twee stappen vooruit kunnen denken achter dit soort mensen aan.

Straks: geen ontslagbescherming meer, drones sporen verkeersovertredingen op, een kastje in je auto (om te zien of je niet te hard rijd), een alcoholslot.

Het maakt niet uit of je demissionair bent, gewoon slopen die rechtsstaat.

Roos, 29-05-2012 14:41 #4
Ik heb ook een boven buurvrouw die een WAO uitkering ontvangt en die een inwoonde dochter heeft en zij krijgt al meer dan 10 jaar een bijstanduitkering en haar dochter van 8 jaar nog kinderbijslag. Dochter en kleindochter zijn wel ergens anders ingeschreven om hun uitkering te behouden. Heb wel eens aan socialedienst doorgeven dat dit een fraude is, krijg ik van de ambtenaar te horen als ze in dezelfde gemeente ingeschreven zijn dan kunnen ze niks doen. Dat is toch raar? Reactie infoteur, 05-06-2012
Ik begrijp niet zo goed waarom de gemeente dat zegt, want logisch lijkt me dat niet inderdaad.

Neptune, 04-11-2010 11:07 #3
Ik vraag het me af. Heb een buurman die zegt:" Het bevalt me best die WW, wat klussen en ik heb netto veel meer in de maand dan voorheen." Hij krijgt al dik een jaar en WW uitkering. Verschrikkelijk. Steeds meer ZZP-ers zullen zo op de fles gaan. Het gaat mij echter te ver om hier melding van te maken.

H. Blom, 25-09-2010 08:33 #2
Bij wie moet je uitkeringfraude aangeven

Tartuffe, 20-01-2010 11:15 #1
Mensen die frauderen en betrapt worden moeten al het geld terugbetalen: het BRUTO bedrag!

Infoteur: Singalees
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Reacties: 7
Schrijf mee!