Raadgevend referendum en het associatieverdrag met Oekraïne
In Nederland kun je onder bepaalde condities een raadgevend referendum starten. Met zo’n referendum heeft de Nederlandse bevolking de gelegenheid aan te geven of zij het eens is met een aangenomen wet of verdrag of niet. De uitslag is voor de regering niet bindend maar raadgevend. Daarom wordt er van een 'raadgevend referendum' gesproken. Op 6 april 2016 kon Nederland voor het eerst naar de stembus voor een raadgevend referendum. Het ging om een associatieovereenkomst tussen de EU en Oekraïne, waarover vele voors en tegens over tafel vlogen.
Niet bindende volksraadpleging
Wet raadgevend referendum
Nederland heeft een wet met de titel
Wet raadgevend referendum (Wrr). Daarin staat welke wetten in aanmerking komen voor een referendum en wat de uitzonderingen zijn waar de burgers niet over mogen stemmen. Er kan bijvoorbeeld niet een referendum worden aangevraagd over het Koninklijk Huis of over begrotingen.
Aanvraag raadgevend referendum en Kiesraad
Een referendum aanvragen is een hele procedure; je moet er nogal wat voor doen. Het moet gaan over een wet of verdrag waarvoor de Eerste Kamer en de Tweede Kamer al goedkeuring hebben gegeven. In de Staatscourant wordt vermeld of er sowieso een referendum voor mag worden aangevraagd. Wil je dat, dan volgt er een inleidend onderzoek en moeten er binnen 4 weken 10.000 handtekeningen van kiesgerechtigde Nederlanders - op speciale formulieren van de Kiesraad - worden overlegd aan de Kiesraad. Die controleert een en ander en als de Kiesraad groen licht geeft zijn er binnen 6 weken 300.000 handtekeningen nodig van Nederlanders die het verzoek tot referendum ondersteunen. Ook dat controleert de Kiesraad. Als alles klopt gaat de Referendumcommissie aan de slag.
Referendumcommissie en geldigheid
De referendumcommissie bepaalt de datum, stelt vast hoe de wet of het verdrag wordt genoemd op het stembiljet, informeert de kiezers en geeft subsidie voor debatten. Wie een referendum organiseert kan aanspraak maken op die subsidie. Het referendum is volgens de wet pas geldig als tenminste 30% van de kiesgerechtigden de moeite neemt om te stemmen, dat zijn (ten tijde van het eerste raadgevend referendum) 3,9 miljoen stemmers. Als er meer dan 30% van de kiezers heeft gestemd dan kan de regering de wet invoeren als de meerderheid voor is. Is de meerderheid van de kiezers echter tegen, dan kan de regering de wet intrekken of het advies naast zich neer leggen en de wet toch doorvoeren.
Bron: Jeanet de Jong Eerste raadgevend referendum op 6 april 2016
Op 6 april 2016 beleeft Nederland zijn eerste raadgevend referendum. Onderwerp is de
wet tot goedkeuring van de Associatieovereenkomst tussen de Europese Unie en Oekraïne, op 8 juli 2015 in het Staatsblad gepubliceerd. Het associatieakkoord gaat over samenwerking tussen de EU en Oekraïne op economisch en politiek vlak. Het akkoord moet de handel versoepelen en meer stabiliteit aan de grenzen geven. Bovendien draagt het akkoord bij aan hervormingen in Oekraïne, waardoor het land democratischer en welvarender wordt, met minder corruptie en een sterkere rechtsstaat. Van toetreding van Oekraïne tot de EU is bij dit akkoord geen sprake. Het samenwerkingsakkoord moet door alle EU-landen geratificeerd worden. De EU-landen hebben dat al gedaan, behalve Nederland. Om te kunnen ratificeren moet in Nederland eerst het referendum achter de rug zijn.
Argumenten voor en tegen het verdrag met Oekraïne
Voor- en tegenargumenten over het associatieverdrag van de EU met Oekraïne zijn op straat te horen en in de media te lezen. Er wordt geflyerd, er zijn discussieavonden, het komt aan de orde in praatprogramma's op radio en televisie en de kranten staan er vol van. De meest gehoorde voors en tegens hebben we op een rijtje gezet.
Voor | Tegen |
Bevordering van de handel met Oekraïne is goed voor Nederland. | Er zal veel Nederlands belastinggeld naar Oekraïne stromen. |
Het associatieverdrag zorgt voor hervormingen en handel met de EU en is daarmee goed voor Oekraïne. | Geld zal verdwijnen in zakken van corrupte oligarchen. |
Wie tegen het associatieverdrag stemt, stemt eigenlijk voor Poetin. | Het is een opmaat naar EU-lidmaatschap van Oekraïne. |
De EU heeft meer baat bij een regime dat de EU gunstig gezind is. | Voor handeldrijven is helemaal geen associatieverdrag nodig. |
Het associatieverdrag is goed voor de stabiliteit aan de buitengrenzen van de EU en daarmee voor veiligheid. | De EU moet geen nauwere banden aanknopen met een land in oorlog. |
De mensenrechten in Oekraïne gaan er met dit associatieverdrag op vooruit. | Inwoners van Oekraïne, een land met veel criminaliteit en vrouwenhandel, kunnen zonder visum door de EU reizen. |
Exporteurs en transporteurs uit Nederland zijn voor het associatieverdrag met Oekraïne. | Vrijhandel met Oekraïne verhoogt de invloed van corruptie in Nederland. |
| Het associatieverdrag zal Oekraïne verder verdelen en voor oorlog zorgen. |
| Poetin zal niet blij zijn met het associatieverdrag. |
| In Oekraïne heeft niet iedereen er belang bij. |
| Oekraïne schendt mensenrechtenschendingen en pleegt oorlogsmisdaden. Zo’n land moet je niet nauwer bij de EU betrekken. |
| Er is nog altijd onduidelijkheid over wie de MH17 neerschoot. |
| Het parlement van Oekraïne is er een van neonazi’s en ultranationalisten. Daar moet de EU verre van blijven. |
| Het associatieverdrag met de EU belemmert handel tussen Oekraïne en Rusland en is dus helemaal niet goed voor het land. |
| Het associatieverdrag is al in werking getreden terwijl Nederland nog moet ratificeren. Dat toont het ondemocratische gehalte van de EU. |
Niet gaan stemmen
Er zijn ook geluiden dat je niet moet gaan stemmen omdat referenda een geldverslindend mediaspektakel zijn waar volop op de emotie wordt gemanipuleerd.
Uitslag van het referendum
Het referendum is geldig, want 32,2% van de kiesgerechtigden heeft gestemd. Het nee-kamp heeft het gewonnen van het ja-kamp met 61,1% tegen 38,1%.