InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > Stabiele politiek werkt stabiliserend voor de conjunctuur

Stabiele politiek werkt stabiliserend voor de conjunctuur

Stabiele politiek werkt stabiliserend voor de conjunctuur Hoe je het ook wendt of keert, de economie zit vastgeketend aan de de werking van hoog- en laag conjunctuur. Dit vormt de balans tussen vele factoren waarbinnen wij als Nederland maar ook Europa binnen de wereldeconomie staan op verschillende gebieden zoals economische groei, banen, de woningmarkt, enzovoorts. Er is al eens gezegd dat de nieuwe economie hier geen last meer van heeft, maar niets is minder waar. Wat voor invloed heeft een grillige politiek op onze conjunctuur?

Stabiele politiek

Verschillende vormen van conjunctuur

De economie van het land is in beweging en dat vertaalt zich continu naar verschillende gradaties binnen de conjunctuur. Dit is een op- en neergaande beweging zoals een sinusgrafiek goed uitbeeldt. Er zijn een viertal periodes aan te wijzen binnen een conjunctuur:
  • hoogconjunctuur: de economie is groeiende, de hoeveelheid banen neemt toe en de consumenten- en producenten-tevredenheid scoort goed;
  • oververhitte conjunctuur: de economie draait te hard waardoor de rentestand een hoogtepunt bereikt, er geldtekort is en risico’s binnen investeringen bewust of onbewust worden genomen;
  • laag conjunctuur: de economie is dalende, mensen worden ontslagen en zitten massaal in de WW, de rentestand daalt;
  • verkoelde conjunctuur: de economie heeft het dieptepunt bereikt waardoor herstel zich gaat aankondigen. Eerste tekenen kunnen zijn een toename van mensen met een baan voor bepaalde tijd via uitzendbureau’s.

Waarop toetsen?

In Nederland houdt het Centraal Bureau voor de Statistiek bij hoe het met Nederland is gesteld. Zij houden een reeks van cijfers bij welke een indicatie geven van waar de Nederlandse economie staat. Denk aan de volgende speerpunten:
  • producenten- en consumentenvertrouwen;
  • grote aankopen en consumptie;
  • export;
  • arbeidsvolume, werkeloosheid en aantal vacatures;
  • aantal faillissementen.
Door deze getallen maandelijks in kaart te brengen wordt een vrij helder beeld geschept van hoe Nederland ervoor staat. Toch laat het beeld de afgelopen jaren een meer grillig beeld van groei en daling zien, alsof er onzekerheid in de markt zit danwel dat de politiek onjuiste beslissingen heeft genomen.

Hoogte en laagte punten

Tot de eeuwwisseling ging de conjunctuur veelal netjes conform de verdeling zeven jaren hoog en zeven jaren laag conjunctuur. Oftewel dat betekent dat we een periode van groei en voorspoed hebben welke werden gevolgd met een periode van daling en tegenslag. Tot 2000 leek de ‘sky is de limit’ te zijn en werd binnen een steeds heter wordende economie veel geld en kapitaal verdiend. Dit werd grotendeels veroorzaakt door de internethype en die bubbel kon dan ook niet meer verder groeien tot dat deze uit elkaar knalde. Daarna volgden jaren van herstel tot in 2007 wederom een hoogconjunctuur beweging was te zien. Wat voor invloed heeft de populistische politiek van de afgelopen jaren gehad?

Invloed instabiele politiek

Na de internetbubbel kwamen achterelkaar verschillende politici in de politiek welke als populistisch bestempeld kunnen worden. Denk aan ‘Pim Fortuyn’, ‘Rita Verdonk’ en ‘Geert Wilders’. Deze politici hadden en hebben voor Nederland afwijkende ideeën aangaande hoe we met ons land verder moeten gaan. Dit zorgt ervoor dat ook het buitenland met argusogen ons land blijft volgen aangaande welke stappen er verder worden genomen. Zeker ten tijde dat Wilders een minderheidscoalitie aan de macht heeft gebracht straalde de politiek en economie onzekerheid uit. Onduidelijke instabiele politiek zorgt ervoor dat de economie eveneens instabiel is juist omdat onjuiste beslissingen worden genomen. Het is nodig om met een sterk kabinet met heldere afspraken het land weer de goede kant op te krijgen.

Werken aan verbetering

Alhoewel de economie snel kan aantrekken, dient daartoe de basis worden gelegd middels eensgezinde politiek en een helder beleid. Onverwachte elementen zoals de bankencrisis en de Europese crisis hebben roet in het eten gegooid waardoor de Nederlandse economie ook is gaan kwakkelen. Om weer een nette conjunctuur te verkrijgen dienen er doortastende besluiten te worden genomen waarmee de economie kan worden gestimuleerd. Met de juiste politieke en economie stimulerende maatregelen zal er vermoedelijk vanaf 2014 weer verbetering in de conjunctuur optreden zodat Nederland kan herstellen. De eerste aanzet is nu in ieder geval genomen juist omdat er een meer stabiele richting binnen de politiek in 2012 is gekozen waarmee Nederland de schouders weer onder de economie kan zetten.

Lees verder

© 2012 - 2014 Geinformeerd, gepubliceerd in Politiek (Mens en Samenleving) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Conjunctuur NederlandConjunctuur NederlandHet nationaal inkomen van een land kan soms ver afwijken van de trend. Dit kan ervoor zorgen dat een de economie van een…
Wanneer trekt een economie weer aan? Tekenen van herstelWanneer trekt een economie weer aan? Tekenen van herstel‘Het zal nog jaren duren voordat er economisch herstel zal zijn’ is een vaak gehoorde opmerking tijdens minder gunstige…
Wat zijn conjunctuurindicatoren?Een conjunctuurindicator geeft een aanwijzing voor de fase waarin de economische ontwikkeling zich bevindt. Wat zijn die…
Politiek wil schuldenproblematiek oplossen door staatsschuldPolitiek wil schuldenproblematiek oplossen door staatsschuldAngsthazerij is de leider geworden van de kapitaalmarkt. Het ooit in leven geroepen geldsysteem om mee te betalen is nu…
Beleggen: economische recessie volgens KondratieffDe Kondratieff-golven worden de laatste jaren weer vaker te voorschijn gehaald, omdat men kennelijk begint aan te voelen…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Conjunctuur
  • http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/dossiers/conjunctuur/publicaties/conjunctuurbericht/inhoud/conjunctuurklok/conjunctuurklok2.htm

Reageer op het artikel "Stabiele politiek werkt stabiliserend voor de conjunctuur"

Infoteur: Geinformeerd
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Special: Recessie
Schrijf mee!