InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > Stabiele politiek werkt gunstig voor de conjunctuur

Stabiele politiek werkt gunstig voor de conjunctuur

Stabiele politiek werkt gunstig voor de conjunctuur Hoe je het ook wendt of keert, de economie zit vastgeketend aan de de werking van hoog- en laag conjunctuur. Dit vormt de balans tussen vele factoren, waarbinnen wij als Nederland maar ook Europa binnen de wereldeconomie staan. Het gaat daarbij om verschillende gebieden zoals economische groei, banen, de woningmarkt. Er is al eens gezegd dat de nieuwe economie hier geen last meer van heeft, maar niets is minder waar. Wat voor invloed heeft een stabiele politiek op onze conjunctuur?

Stabiele politiek

Verschillende vormen van conjunctuur

De economie van het land is in beweging en dat vertaalt zich continu naar verschillende gradaties binnen de conjunctuur. Dit is een op- en neergaande beweging zoals een sinusgrafiek goed uitbeeldt. Er zijn een viertal periodes aan te wijzen binnen een conjunctuur:
  • hoogconjunctuur: de economie is groeiende, de hoeveelheid banen neemt toe en de consumenten- en producenten-tevredenheid scoort goed;
  • oververhitte conjunctuur: de economie draait te hard, waardoor de rentestand een hoogtepunt bereikt, er geldtekort is en risico’s bij investeringen worden bewust of onbewust genomen;
  • laag conjunctuur: de economie is dalende, mensen worden ontslagen en zitten massaal in de WW, de rentestand daalt;
  • verkoelde conjunctuur: de economie heeft het dieptepunt bereikt waardoor herstel zich gaat aankondigen. Eerste tekenen kunnen zijn een toename van mensen met een baan voor bepaalde tijd via uitzendbureau’s.

Waarop toetsen?

In Nederland houdt het Centraal Bureau voor de Statistiek bij hoe het met Nederland is gesteld. Zij houden een reeks van cijfers bij, welke een indicatie geven van waar de Nederlandse economie staat. Denk aan de volgende speerpunten:
  • producenten- en consumentenvertrouwen;
  • grote aankopen en consumptie;
  • export;
  • arbeidsvolume, werkeloosheid en aantal vacatures;
  • aantal faillissementen.
Door deze getallen maandelijks in kaart te brengen wordt een vrij helder beeld geschept van hoe Nederland ervoor staat. Toch laat het beeld de afgelopen jaren een meer grillig beeld van groei en daling zien, alsof er onzekerheid in de markt zit danwel dat de politiek onjuiste beslissingen heeft genomen.

Hoogte en laagte punten

Tot de eeuwwisseling ging de conjunctuur veelal netjes conform de verdeling zeven jaren hoog en zeven jaren laag conjunctuur. Oftewel dat betekent dat we een periode van groei en voorspoed hebben, welke werden gevolgd met een periode van daling en tegenslag. Tot 2000 leek de ‘sky is de limit’ te zijn en werd binnen een steeds heter wordende economie veel geld en kapitaal verdiend. Dit werd grotendeels veroorzaakt door de internethype en die bubbel kon dan ook niet meer verder groeien tot dat deze uit elkaar knalde. Daarna volgden jaren van herstel tot in 2007 wederom een hoogconjunctuur beweging was te zien. Wat voor invloed heeft de populistische politiek van de afgelopen jaren gehad?

Invloed instabiele politiek

Na de internetbubbel kwamen achterelkaar verschillende politici in de politiek, welke als populistisch bestempeld kunnen worden. Denk aan ‘Pim Fortuyn’, ‘Rita Verdonk’ en ‘Geert Wilders’. Deze politici hadden en hebben voor Nederland afwijkende ideeën aangaande hoe we met ons land verder moeten gaan. Dit zorgt ervoor dat ook het buitenland ons land met argusogen blijft volgen aangaande welke stappen er verder worden genomen. Zeker ten tijde dat Wilders een minderheidscoalitie aan de macht heeft gebracht straalde de politiek en economie onzekerheid uit. Onduidelijke instabiele politiek zorgt ervoor dat de economie eveneens instabiel is, omdat onjuiste beslissingen worden genomen. Het is nodig om met een sterk kabinet met heldere afspraken het land weer de goede kant op te krijgen.

Werken aan verbetering

Alhoewel de economie snel kan aantrekken, dient daartoe de basis worden gelegd middels eensgezinde politiek en een helder beleid. Onverwachte elementen zoals de bankencrisis en de Europese crisis hebben roet in het eten gegooid, waardoor de Nederlandse economie ook is gaan kwakkelen. Om weer een nette conjunctuur te verkrijgen dienen er doortastende besluiten te worden genomen, waarmee de economie kan worden gestimuleerd. Met de juiste politieke en economie stimulerende maatregelen kan er weer verbetering in de conjunctuur optreden, zodat het land kan herstellen. De eerste aanzet is nu in ieder geval genomen, omdat er een meer stabiele richting binnen de politiek is gekozen, waarmee Nederland de schouders weer onder de economie kan zetten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Economie Nederland in 2016Economie Nederland in 2016Economie in Nederland, de conjunctuur van een land kan soms ver afwijken van de trend. Dit is mede bepalend of de econom…
Wanneer trekt een economie weer aan? Tekenen van herstelWanneer trekt een economie weer aan? Tekenen van herstel‘Het zal nog jaren duren voordat er economisch herstel zal zijn’ is een vaak gehoorde opmerking tijdens minder gunstige…
Wat zijn conjunctuurindicatoren?Wat zijn conjunctuurindicatoren?Een conjunctuurindicatoren geeft aanwijzingen over de ontwikkeling van de economie. Uit de indicatoren kan je aflezen in…
Zal de volgende aanval op Amerika een economische zijn?Amerika's groeiende buitenlandse schuld is reden tot bezorgdheid over de invloed van buitenlandse regeringen, hoofdzakel…
Tips voor beleggers: Wat u vooral niet moet doenTips voor beleggers: Wat u vooral niet moet doenDe kredietcrisis heeft de laatste maanden in bijna elke beleggingsportefeuille een behoorlijk gat geslagen. Onzekerheid,…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Conjunctuur
  • http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/dossiers/conjunctuur/publicaties/conjunctuurbericht/inhoud/conjunctuurklok/conjunctuurklok2.htm

Reageer op het artikel "Stabiele politiek werkt gunstig voor de conjunctuur"

Infoteur: Geinformeerd
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Special: Recessie
Schrijf mee!