InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Pedagogiek > Betekenis Kijkwijzer symbolen

Betekenis Kijkwijzer symbolen

Kijkwijzer kennen we eigenlijk allemaal van de films en televisie. Het is hulpmiddel waarbij door middel van begrijpelijke logo's wordt aangegeven tot welke leeftijd ouders en verzorgers extra aandacht moeten besteden bij een film of spel, en met een toegevoegd logo waarom deze waarschuwing wordt afgegeven. Kijkwijzer waarschuwt voor zaken als geweld, drugs, sex en andere zaken. Wat betekent nu welk logo?
Kijkwijzer kennen we eigenlijk allemaal wel van de films en televisie. Het is een handig hulpmiddel waarbij door middel van begrijpelijke logo's wordt aangegeven tot welke leeftijd ouders en verzorgers extra aandacht moeten besteden bij een film, televisieprogramma. Een toegevoegd logo geeft aan waarom deze waarschuwing wordt afgegeven. Kijkwijzer wijst op de inhoud wanneer deze onderwerpen bevatten als: geweld, drugs-/alcoholmisbruik, sex, discriminatie, grof taalgebruik en angst. En niet alleen is er een kijkwijzer voor films en televisieprogramma's. Er is ook een soortgelijk systeem opgezet voor computerspellen en tegenwoordig zelfs voor de spellen op smartphones. Dit systeem heet niet Kijkwijzer maar PEGI. Kijkwijzer is een dienst vanuit het NICAM, het Nederlands Instituut voor de Classificatie van Audiovisuele Media. Doelgroep voor beide classificatiesystemen zijn de ouders en verzorgers van kinderen.

Wat doet Kijkwijzer wel en wat niet?

Kijkwijzer informeert evenmin over geschiktheid of kwaliteit van het betreffende programma of film. Bijvoorbeeld een serieuze documentaire heeft het advies Alle Leeftijden, omdat deze geen schadelijke beelden voor kinderen bevat. De film kan echter toch ongeschikt zijn voor kleine kinderen, omdat de inhoud bijvoorbeeld veel te moeilijk is.

Kijkwijzer oordeelt niet over de inhoud of kwaliteit van televisieprogramma’s of films. Een oordeel is subjectief en die verantwoordelijkheid ligt volledig bij de ouders en verzorgers. Kijkwijzer waarschuwt alleen voor mogelijke schadelijke beelden. Uiteindelijk beslissen ouders zelf wat hun kinderen mogen zien. Er is echter door de overheid een wettelijke bepaling verbonden aan de verschillende leeftijdsgrenzen.

De meeste Nederlandse televisiezender geven op teletekstpagina 282 weer welke Kijkwijzerclassificatie geldt voor de uitgezonden en uit te zenden programma's.

Wat betekent nu welk logo?

Hieronder tref je een overzicht van alle gebruikte logo's. De waarschuwing van Kijkwijzer bestaat dus uit een aanduiding tot welke leeftijd alertheid is gewenst, gecombineerd met een logo, of logo's die de reden voor de waarschuwing aangeven.

Geschikt voor alle leeftijden
Films en televisieprogramma's met deze classificatie bevatten geen mogelijke schadelijke inhoud, als geweld, drugs-/alcoholmisbruik, sex, discriminatie, grof taalgebruik en/of angst. Het is daarmee geschikt voor kinderen van alle leeftijden.

Let op met kinderen tot 6 jaar
Films en televisieprogramma's met deze classificatie bevatten mogelijke schadelijke inhoud, als geweld, drugs-/alcoholmisbruik, sex, discriminatie, grof taalgebruik en/of angst. Kijkwijzer geeft ouders en verzorgers het advies om te overwegen kinderen tot zes jaar niet te laten kijken of in ieder geval alert te zijn. Foutief denkt men juist vaak bij dit logo: geschikt vanaf 6 jaar en ouder. Het gaat er juist om alert te zijn bij de groep tot 6 jaar.

Let op met kinderen tot 9 jaar
Films en televisieprogramma's met deze classificatie bevatten mogelijke schadelijke inhoud, als geweld, drugs-/alcoholmisbruik, sex, discriminatie, grof taalgebruik en/of angst. Kijkwijzer geeft ouders en verzorgers het advies om te overwegen kinderen tot negen jaar niet te laten kijken of in ieder geval alert te zijn. Foutief denkt men juist vaak bij dit logo: geschikt vanaf 9 jaar en ouder. Het gaat er juist om alert te zijn bij de groep tot 9 jaar.

Let op met kinderen tot 12 jaar
Films en televisieprogramma's met deze classificatie bevatten mogelijke schadelijke inhoud, als geweld, drugs-/alcoholmisbruik, sex, discriminatie, grof taalgebruik en/of angst. Kijkwijzer geeft ouders en verzorgers het advies om te overwegen kinderen tot twaalf jaar niet te laten kijken of in ieder geval alert te zijn. Foutief denkt men juist vaak bij dit logo: geschikt vanaf 12 jaar en ouder. Het gaat er juist om alert te zijn bij de groep tot 12 jaar.

Let op met kinderen tot 16 jaar
Films en televisieprogramma's met deze classificatie bevatten mogelijke schadelijke inhoud, als geweld, drugs-/alcoholmisbruik, sex, discriminatie, grof taalgebruik en/of angst. Kijkwijzer geeft ouders en verzorgers het advies om te overwegen kinderen tot zestien jaar niet te laten kijken of in ieder geval alert te zijn. Foutief denkt men juist vaak bij dit logo: geschikt vanaf 16 jaar en ouder. Het gaat er juist om alert te zijn bij de groep tot 16 jaar.

Angst
Gekoppeld aan de classificatie om alert te zijn tot bepaalde leeftijden, wordt dit logo gebruikt om aan te duiden dat kans op angst, bijvoorbeeld vanwege enge scenes, de reden is voor deze waarschuwing.

Discriminatie
Gekoppeld aan de classificatie om alert te zijn tot bepaalde leeftijden, wordt dit logo gebruikt om aan te duiden dat scenes waarin nadrukkelijke discriminatie wordt geuit, de reden zijn voor deze waarschuwing.

Drugs- en/of Alcoholmisbruik
Gekoppeld aan de classificatie om alert te zijn tot bepaalde leeftijden, wordt dit logo gebruikt om aan te duiden dat scenes waarin alcohol- en/of drugsgebruik nadrukkelijk te zien is, de reden zijn voor deze waarschuwing.

Geweld
Gekoppeld aan de classificatie om alert te zijn tot bepaalde leeftijden, wordt dit logo gebruikt om aan te duiden dat geweldadige scenes, de reden zijn voor deze waarschuwing.

Sex
Gekoppeld aan de classificatie om alert te zijn tot bepaalde leeftijden, wordt dit logo gebruikt om aan te duiden dat scenes waarin expliciete sex is te zien, de reden zijn voor deze waarschuwing.

Grof taalgebruik
Gekoppeld aan de classificatie om alert te zijn tot bepaalde leeftijden, wordt dit logo gebruikt om aan te duiden dat er scenes zijn waarin grof taalgebruik voorkomen, de reden zijn voor deze waarschuwing.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kijkwijzer: het bepalen van een geschikte adviesleeftijdKijkwijzer is de Nederlandse keurdienst die een label met een advies hangt aan de verschillende dvd’ s en games. Deze la…
Kijkwijzer en (jonge) kinderenKijkwijzer en (jonge) kinderenIn Nederland vertrouwen sommige ouders en opvoeders blindelings op de leeftijdslabels en pictogrammen van Kijkwijzer. Wa…
Betekenis van vormen en symbolen of tekensBetekenis van vormen en symbolen of tekensWe zien ze dagelijks om ons heen, vierkanten, cirkels, driehoeken, rechthoeken enzovoorts. Vaak zijn vormen terug te vin…
Tekens in de Semiotiek: Icoon, Index en SymboolTekens in de Semiotiek: Icoon, Index en SymboolSemiotiek of semiologie wordt ook wel de tekenleer genoemd. Bij semiotiek gaat het om het wezenlijke karakter, het ontst…
Computergames en kinderenComputergames en kinderenSinds de jaren 80 zijn ze niet meer uit de samenleving weg te denken, computergames. Het begon allemaal heel eenvoudig,…
Bronnen en referenties
  • Landvast.nl

Reageer op het artikel "Betekenis Kijkwijzer symbolen"

Reactie

Bobita, 26-03-2013 18:48 #1
Er zijn toch veel meer tekens? Reactie infoteur, 27-03-2013
Dit zijn de Kijkwijzer symbolen die officieel door Kijkwijzer worden gebruikt voor het classificeren van media, zoals films, series etc. Meer informatie vind je op Kijkwijzer.nl

Infoteur: Solnah
Gepubliceerd: 15-09-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Pedagogiek
Reacties: 1
Schrijf mee!