InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Pedagogiek > Als je kind andere kinderen bijt

Als je kind andere kinderen bijt

Als je kind andere kinderen bijt Als je kind andere kinderen bijt is dit erg vervelend. Besef dat het bijten voortkomt uit frustraties en dat je het bijten prima kunt afleren. Lees hier ahndige tips om er voor te zorgen dat je kind geen andere kinderen meer bijt.

Kinderen laten stoppen met bijten

Als je kind andere kinderen bijt is dit zeer vervelend zeker als het gebeurt op de kinderopvang of de peuterspeelzaal. Zowel voor de ouder als voor de kinderen die gebeten worden. Gelukkig voor de ouders is dit bijten meestal een fase en komt het vrij vaak voor. De reden dat kinderen ( meestal peuters ) andere kinderen bijten ligt vaak in het feit dat zij zich niet kunnen uitdrukken. Het is echter wel belangrijk dat een kind leert dat hij andere kinderen niet mag bijten. Lees hier enkele tips om van dit hinderlijke gedrag van je kind af te komen.

Keur het bijtgedrag af

De eerst tip is misschien wel de meest voor handliggende. Op het moment dat je kind een ander kind bijt, moet je ingrijpen maar ook benoemen wat je kind verkeerd doet. Dus met een strenge stem zeggen: “je mag andere kinderen niet bijten”. Laat je kind duidelijk merken dat je boos bent omdat hij andere kinderen bijt. Door het gedrag zo duidelijk af te keuren zal de peuter begrijpen dat het bijten van andere kinderen verkeerd is.

Verbreed de woordenschat om bijten tegen te gaan

De oorzaak van bijten is vaak dat een kind zich niet uit kan drukken. Om de oorzaak weg te nemen kun je er voor kiezen om de woordenschat van het kind uit te breiden. Je moet hierbij denken aan korte zinnen waarmee hij met andere peuters kan communiceren zonder te hoeven bijten. Dit kost veel tijd, maar het levert je wel een goed resultaat op.

Bijt je kind niet

Veel mensen bijten hun kind terug. Dit is absoluut onverstandig. Je doet je kind er pijn mee en je geeft een verkeerd voorbeeld. Het signaal dat je aan je peuter geeft is dat je anderen eigenlijk wel kunt bijten als je boos bent. Dus dit werkt eerdere averechts en als andere ouders zien dat je, je eigen kind bij sta je ook nog eens voor gek.

Troost het kind dat gebeten is

Veel ouders richten zich enkel op het kind dat gebeten heeft. Terwijl het juist goed voor een kind is om te ervaren wat de gevolgen van het bijten zijn voor het andere kind. Troost samen met het bijtende kind het gebeten kind. Het kind zal zo zien wat hij gedaan heeft en zich hier meer bewust van worden. Je kunt er ook voor kiezen om je kind zijn excuses aan te laten bieden.

Let op je kind

Kinderen die bijten doen dit meestal als zij met andere kinderen spelen. Het is verstandig om je kind te observeren tijdens een speelmoment. Op deze manier kun je zien wanneer je kind bijt en kun je het gedrag beter aan zien komen. Vaak ligt de oplossing voor de hand als weet waar het gedrag vandaan komt. Observeren is ook een veelgebruikte techniek op peuterspeelzalen en binnen de kinderopvang.

Kinderen bijten vaak uit frustratie

Een andere voor de hand liggende tip is om de frustratie van het kind weg te nemen. Leer hem om samen te spelen. Hierdoor zal er minder frustratie ontstaan. Hoewel peuters vaak niet samen kunnen spelen kunnen ze wel gelijktijdig alleen spelen. Let er op dat er geen momenten in het spel zijn waarop het bijtende kind gefrustreerd kan raken.

Schaam je niet als ouder

Dat je kind andere kinderen bijt wil niet zeggen dat je als ouder faalt. Jij bent immers niet degene die de andere kinderen bijt. Blijf gewoon positief en consequent naar je kind en dan komt het in de meeste gevallen van zelf goed.
© 2011 - 2017 Bastiaan271, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Als je kind andere kinderen bijt"

Reactie

Gorbu, 29-08-2011 18:51 #1
Leer de kinderen EFT = Emotional Freedom Techniques

Infoteur: Bastiaan271
Gepubliceerd: 29-08-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Pedagogiek
Reacties: 1
Schrijf mee!