InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > De Musical.ly-app en kinderen, hoe ga je ermee om als ouder?

De Musical.ly-app en kinderen, hoe ga je ermee om als ouder?

De Musical.ly-app en kinderen, hoe ga je ermee om als ouder? Als je kinderen hebt in de leeftijd van 8 tot en met 13 jaar is de kans groot dat je deze app al eens voorbij hebt zien komen. Anno 2016 is de app erg populair bij basisschool kinderen. Met Musical.ly kun je je even een beroemdheid uit een videoclip voelen. Een gebruiker van Musical.ly kan filmpjes van zichzelf opnemen met muziek erachter waar allerlei effecten aan kunnen worden toegevoegd. Het filmpje kan vervolgens gedeeld worden met vrienden. Is het profiel binnen de app niet privé dan kan iedereen het filmpje bekijken. Is Musical.ly wel veilig? Hoe ga je hier als ouder mee om?

Wat is er zo leuk aan de Musical.ly-app?

Eerlijk is eerlijk, de video´s die de basisschoolkinderen maken met de Musical.ly-app zijn vaak erg grappig en soms zelfs zeer creatief te noemen. Kinderen kunnen zich even een ster voelen met de app. Ze kiezen hun favoriete nummer, playbacken, dansen en voegen daarna nog wat filters toe aan hun video van vijftien seconden. Dan wordt de video gedeeld via de app. Musical.ly is naast dat het een playbackapp is ook een sociaal netwerk. Het verzamelen van zoveel mogelijk hartjes is het hoogste doel voor een Musical.ly-gebruiker. Om deze reden wordt de video vaak publiek gedeeld. Veel basisschoolkinderen zien Musical.ly als een uitstekend tijdverdrijf en vinden het erg leuk om met hun vriendjes en vriendinnetjes grappige video´s op te nemen.

Wat zijn de risico´s?

Naast het feit dat de app vaak creatieve resultaten oplevert kleven er ook risico´s aan het gebruik van de app. Vooral voor kinderen in de basisschoolleeftijd. Deze groep gebruikers kan vaak de negatieve gevolgen met betrekking tot de app nog niet overzien. Verslaving aan altijd de beste willen zijn en de meeste hartjes verzamelen ligt op de loer. Komen er geen reacties op je video of worden er geen hartjes geplaatst dan kan een kind hiervan onzeker worden. Veel kinderen zijn het liefst de hele dag met de app bezig en doen vrijwel niets anders meer. Als je op de app rondkijkt dan kom je veel video´s tegen van basisschoolkinderen die staan te dansen op de ouderslaapkamer. Soms heb je niet in de gaten wat je kind aan het doen is en ben je er niet zo blij mee dat jouw slaapkamer door alle gebruikers van de app te zien is.

Sexy moves en grof taalgebruik

Wat ook opvalt is dat veel jonge meisjes in de basisschoolleeftijd enorm sexy staan te dansen op de muziek. Dit stuit veel ouders tegen de borst. De kinderen nemen de sexy dansmoves van elkaar over en zo wordt dit langzaamaan de standaard. Een ander punt is dat kinderen vaak staan te dansen op muziek die seksueel getint of grof taalgebruik bevat. Vaak zullen basisschoolkinderen de inhoud van de teksten nog niet begrijpen, maar veel ouders zijn hier mogelijk niet gecharmeerd van. Belangrijk is dat ouders die hun kinderen de app laten gebruiken dit bespreekbaar maken met hun kinderen

Filmpjes kunnen worden gebruikt voor commerciële doeleinden

Wat veel ouders niet weten is dat de filmpjes van hun kinderen door Musical.ly gebruikt mogen worden voor commerciële doeleinden. Je loopt dus de kans een filmpje van je kind terug te zien op een promofilmpje op Facebook of een ander social media-kanaal. Muscial.ly geeft wel aan geen beelden te gebruiken voor promotiedoeleinden van gebruikers jonger dan dertien jaar, maar in de praktijk worden er wel gegevens van deze groep verzameld.

Hoe ga je als ouder om met Musical.ly?

Dit is een lastig te beantwoorden vraag. Je kunt de app helemaal verbannen uit je huis door geen toestemming aan je kind te geven om de app te gebruiken. Aan de andere kant zorgt de app ook voor uren vermaak en worden er vaak hele grappige en creatieve filmpjes gemaakt. Wil je de app toch toestaan dan is het mogelijk om met de volgende tips controle te behouden over het gebruik van de app:
  • Laat jouw kind de app gebruiken op jouw telefoon.
  • Het is mogelijk om voor je kind een privé-account aan te maken. Alleen andere gebruikers die goedgekeurd worden kunnen dan de video´s zien.
  • Je kunt ook video´s privé opslaan waardoor alleen de gebruiker zelf de video kan zien.
  • Praat met je kind over de app, wat voor soort video´s vindt je kind mooi? Wat vind jijzelf mooi, wat niet en waarom niet?
  • Spreek met je kinderen duidelijke regels af over het gebruik van de app, maak duidelijk wat je wel wilt en wat niet wilt.
  • Bekijk regelmatig de creaties van je kind.

Musical.ly is een leuke app waar veel kinderen urenlang plezier mee kunnen beleven, maar alertheid bij het gebruik ervan door jongere kinderen is wel geboden. Daarnaast is het belangrijk om je kind bagage mee te geven over normen en waarden die binnen jullie gezin gelden op het gebied van het delen van filmpjes, welk soort filmpje wel, wat niet en waarom niet. Zo weet het kind binnen welke grenzen hij of zij de app kan gebruiken. Ook op het gebied van de privacy van je kind is het belangrijk om bepaalde maatregelen in acht te nemen.
© 2016 - 2017 Omnia, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Musical Next to NormalEen groot succes is het op Broadway en in theaterseizoen 2011/2012 te zien in Nederland: de musical Next to Normal. De N…
Musical: Joseph and the amazing technicolor dreamcoatMusical: Joseph and the amazing technicolor dreamcoatHet beroemde verhaal van Jozef in het oude Egypte is omgetoverd tot een musical vol kleur die dagelijks voor uitverkocht…
Musical Awards 2009Musical Awards 2009De John Kraaykamp Musical Awards zijn voor de 10e keer uitgereikt op 8 juni 2009. Alle bekende musicals passeerden de re…
Jeugdtheaterschool: vooropleiding voor dans, zang of theaterJeugdtheaterschool: vooropleiding voor dans, zang of theaterMet de populariteit van programma's als X-Factor, So You Think You Can Dance, The voice of Holland, Popstars, Holland's…
Hij gelooft in mij  Hazes de Musical met Chantal JanzenHij gelooft in mij Hazes de Musical met Chantal JanzenHij gelooft in mij is een musical over het leven van André Hazes. Het stuk zal geproduceerd worden door Joop van den End…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: LoboStudioHamburg / Pixabay
  • https://www.mamafamily.nl/real-life/maatschappij/kik-en-musically-apps-om-als-ouder-te-schuwen
  • http://mijnkindonline.nl/artikelen/please-like-me

Reageer op het artikel "De Musical.ly-app en kinderen, hoe ga je ermee om als ouder?"

Infoteur: Omnia
Gepubliceerd: 07-12-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Schrijf mee!