InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Opleiding en beroep > Amelands Produkt Meerval

Amelands Produkt Meerval

Amelands Produkt  Meerval De vlag van het Amelands Produkt wappert in alle vier de dorpen. In Buren hangt hij bij de meervalkwekerij van de gebroeders Metz. Amelands Produkt is een organisatie die erkende streekproduct van het eiland bundelt. Gebroeders Martin en Peter Metz zijn sinds 1994 bezig met het kweken van meervalllen. De vis wordt ter plekke en in de viswinkels op het eiland verkocht. De restaurants hebben Amelander meerval op het menu.

De meervalkwkerij bij Buren

Amelander Meervalkwekerij

In Buren is de Amelander Meervalkwekerij van de broers Martin en Peter Metz gevestigd. Sinds 1994 wordt daar de Afrikaanse meerval gekweekt; eerst in het dorp en later aan de Kooiweg, net buiten het dorp. Er bestaat ook een Europese meerval maar die wordt niet mee gewerkt. Hij laat zich niet kweken en het mag ook niet, omdat het een beschermde soort is. Bovendien zou die veel te groot zijn om te kweken in de bakken van Buren. Een Europese meerval kan wel drie meter groot worden. De gebroeders kweken de Afrikaanse meerval op tot anderhalve kilo. De vis kan veel zwaarder worden; hij kan uitgroeien tot 1.35 meter. In Buren gebeurt dat alleen als een ondeugend exemplaar zich verstopt in de hoeken van de bak.

Rondleiding

Martin Metz vertelt over de meerval / Bron: Persbureau AmelandMartin Metz vertelt over de meerval / Bron: Persbureau Ameland
Het kweken gebeurt in een recirculatiesysteem. Het water wordt continu rondgepompt door een grove filter en een biotoren. Het water, dat uit een eigen bron wordt opgepompt, wordt gezuiverd zonder dat er chemie aan te pas komt.
De vis komt zo klein als een garnaal aan op het bedrijf. Ze verblijft twee maanden in een bassin. Na deze periode worden ze op de groei geselecteerd. Bij een tweede selectie wordt de vis bestemd voor de rook of voor de filet in aparte bassins geplaatst.
De meerval is een stressgevoelige vis. Toch worden er rondleidingen gegeven. Voorheen, op de oude locatie in het dorp, kon dat niet. De vis werd er gestoord van. Nu zijn de faciliteiten dusdanig dat er rondleidingen wel kunnen en daar wordt veelvuldig gebruik van gemaakt. Peter Metz is degene die het verhaal doet. Martin fileert en rookt en organiseert en staat regelmatig in de winkel. Hun beider vrouwen werken mee en staan ook in de winkel waar de diverse soorten meerval worden verkocht. En zij maken de heerlijkste broodjes vis in de lunchroom van het bedrijf. De volgende generatie dient zich aan en werk mee in het bedrijf.

Grap

De broers zijn ermee begonnen als een grap, in containers in een schuurtje. Dat pakte niet goed uit voor het schuurtje. De Afrikaanse meerval heeft namelijk warmte nodig en de temperatuur en het vocht deden het schuurtje binnen de kortste keren rotten. Daarom verhuisde de kwekerij naar een schuur in het dorp een daar werd het een succes. Weliswaar voeren de broers het bedrijf nog steeds uit naast hun banen bij het Waterschap (Peter) en op de bus van Arriva (Martin), toch kwam er een punt waarop een belangrijke beslissing moest worden genomen. Gaan we professioneel door of stoppen we ermee. Voor louter hobbywerk was het bedrijf al te ver doorgegroeid. Buiten het dorp Buren werd een nieuw pand gebouwd waarin de kwekerij is geplaatst. De broers hebben sinds die tijd ook de verwerking in eigen hand. Het fileren en roken en vacuüm trekken gebeurt in Buren. Vishandel Metz is een grote klant; de vishandel verkoopt de meerval in de eigen winkels en levert tevens aan restaurants.

Luchthappen

In de kwekerij staan bakken vol met water en daarin spartelen de meervallen. Hun sprieten steken veelvuldig boven het water uit. In elke bak zwemmen ongeveer duizend vissen en in het hoogseizoen zijn dat er wat meer. Dan gaat het om ongeveer elfhonderd tot dertienhonderd stuks.
Vlak voor de aflevering komt de vis in een apart bassin. Daarvoor worden ze eerst op grootte geselecteerd. Een van de bakken wordt van onderen geopend en de vissen belanden al spartelend op de grond. Meervallen hebben zowel kieuwen als longblaasjes, zodat de vis niet stikt niet wanneer hij op het droge verblijft. Hij kan daar goed overleven. De vissen worden geselecteerd op grootte en de dikste exemplaren belanden in een aparte bak. Vier dagen wordt deze voortdurend voorzien van vers water. De vis krijgt dan geen voer, waardoor hij zijn vet gebruikt wat de smaak ten goede komt. Zo ontstaat er een kwaliteitsproduct.
Bijna alle restaurants op het eiland hebben Amelander meerval op het menu staan.

Afrikaanse meerval

Peter Metz in de winkel / Bron: Persbureau AmelandPeter Metz in de winkel / Bron: Persbureau Ameland
De Afrikaanse meerval is een kiewzakmeerval. In het Engels heet hij de North African catfish. Het is een soort die oorspronkelijk in zoete wateren in Afrika zwemt. De vis werd geëxporteerd en komt nu in Afrika en Azië voor en in kwekerijen overal in de wereld. Het ademhalinsorgaan in de kiewstreek, waarmee ze zuurstogf uit lucht kunnen halen, is een noodzakelijk orgaan voor de dieren. Ze kunnen daarmee droge perioden overleven. De meerval is een alleseter. Hij eet allerlei waterdieren, insecten, ruimt dode dieren op en eet vruchten en is een planteneter. De vis is voor kwekerijen geliefd vanwege het uitstekende vlees dat vers, gerookt en bevroren in de handel komt en zich goed laat grillen, roosteren en frituren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Amelander ProductenavondAmelander ProductenavondDorpsbelang Hollum en Stichting Amelands Produkt organiseren in 2011 voor de eerste keer een Amelander Productenavond. R…
Peckoltia vittata of L015Deze meerval is zeer mooi getekend, ondanks dat is het geen dure vis. Voor ongeveer 10 euro kun je er al een kopen. Moch…
Vissoorten: De meervalDe meerval is sterk in opkomst in het Nederlandse water. Door sportvissers worden de enorme vissen steeds vaker aangetro…
Nordic Walk AmelandNordic Walk AmelandSinds 2006 vindt jaarlijks in het voorjaar de Nordic Walk Ameland plaats, een recreatieve wandelroute door de natuur. Ho…
Arius seemani - 'mini-haai'Arius seemani zie je regelmatig in de handel verschijnen. Ze worden vaak verkocht als 'mini-haai' en daar lijken ze ook…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Amelands Produkt logo
  • Persbureau Ameland
  • www.complete-encyclopedie.nl
  • Afbeelding bron 1: Persbureau Ameland
  • Afbeelding bron 2: Persbureau Ameland

Reageer op het artikel "Amelands Produkt Meerval"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 10-11-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Opleiding en beroep
Special: Amelands Product
Schrijf mee!