InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Opleiding en beroep > Een bewijs van goed gedrag aanvragen

Een bewijs van goed gedrag aanvragen

Een bewijs van goed gedrag aanvragen Als u een functie ambieert waarin u te maken krijgt met vertrouwelijke gegevens of kwetsbare personen, kan men u vragen naar een bewijs van goed gedrag, officieel een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG). Voor een beroep als onderwijzer is zo'n bewijs zelfs verplicht. Maar hoe en waar vraag je een bewijs van goed gedrag aan?

Toenemende vraag naar bewijs van goed gedrag

De afgelopen jaren is het aantal aanvragen voor een VOG explosief gestegen. Werden er in 2004 nog slechts 135.000 verklaringen aangevraagd, in 2012 waren het er al 560.000 en aan die toename lijkt vooralsnog geen einde te komen. In totaliteit werd door Justitie in de voorbije 8 jaar niet minder dan 3 miljoen keer een bewijs van goed gedrag verstrekt.

JaarVerstrekt
2012560.000
2011540.000
2008475.000
2005250.000
2004135.000

Bij wie is onder meer een verklaring ontrent gedrag nodig?

Niet alleen werkgevers verlangen steeds vaker een bewijs van goed gedrag bij het aannemen van nieuw personeel maar ook:

Men wil op die manier voorkomen dat men bijvoorbeeld een pedoseksueel of fraudeur in dienst neemt. Een aantal recente en opzienbarende gevallen van sexueel misbruik binnen sportclubs is daar uiteraard niet vreemd aan.

VOG in de kinderopvang
Met name in sectoren waarin men met geld, vertrouwelijke gegevens en kinderen omgaat, wordt steeds meer aangedrongen op een deugdelijke screening van sollicitanten.

Werkgevers in de kinderopvang adviseren zelfs om gastouders en leidsters bij herhaling te toetsen in plaats van éénmaal. En vanaf oktober 1012 worden bij VOG-aanvragen van Europeanen die in ons land in de kinderopvang actief zijn, de justitiële gegevens in het land van herkomst opgevraagd.

Waar kan je een VOG aanvragen?

Voor een bewijs van goed gedrag dienen sollicitanten en andere belanghebbenden bij de afdeling Burger- en Publiekszaken van het gemeentehuis een aanvraagformulier in te vullen. Daar neemt men de gegevens van uw aanvraag over in het systeem en completeert die met informatie uit de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA). Uw aanvraag wordt vervolgens digitaal verzonden aan het COVOG, het Centraal Orgaan Verklaring Omtrent het Gedrag. Dat is de instantie die namens het Ministerie van Justitie bevoegd is om een verklaring af te geven. Personen wiens gegevens niet in de GBA voorkomen, dienen de aanvraag rechtstreeks bij het COVOG in te dienen. Afhankelijk van de aard van de dienstbetrekking en de inhoud van een eventueel strafblad beslissen medewerkers van COVOG of er geen zwaarwegende bezwaren bestaan tegen afgifte van de VOG.

Hoe een aanvraag VOG bij de gemeente indienen?

De aanvraag voor een VOG gebeurt door middel van een volledig ingevuld aanvraagformulier, dat u wordt verstrekt door degene die om het bewijs verzoekt. Meestal is dat uw (toekomstige) werkgever. Die moet in het formulier tevens aangeven wat de reden van aanvraag is. Overigens kan bedoeld aanvraagformulier ook rechtstreeks worden gedownload op de site van het Ministerie van Justitie. Bij indiening van de aanvraag bij uw gemeente dient u een geldig legitimatiebewijs over te leggen en de verschuldigde leges te voldoen.

Wat kost een verklaring goed gedrag?

Voor de aanvraag van een VOG hanteren de gemeenten een uniform tarief van 30,05 als vergoeding voor de kosten die zijzelf en het COVOG maken. U dient het bedrag te voldoen bij inlevering van het aanvraagformulier. Geschiedt de aanvraag bij COVOG dan kunt u het bedrag onder vermelding van uw personalia rechtstreeks overmaken op bankrekening 19.23.27.984 van het Ministerie van Justitie/Dienst Justis/COVOG te Den Haag.

Omdat de overheid vrijwilligerswerk een warm hart toedraagt kan een VOG voor een functie in die sector veelal kosteloos worden verstrekt.

Welke criteria gelden bij afgifte van een VOG

Een VOG wordt in beginsel afgegeven als men geen strafblad bezit dat gepleegde feiten bevat die de uitoefening van een specifieke functie in de weg staan. Een taxichauffeur bijvoorbeeld die een bewijs van goed gedrag aanvraagt en die ooit veroordeeld werd voor rijden onder invloed, zal de verklaring geweigerd worden. En wie solliciteert naar een functie als beveiligingsbeambte en meerdere diefstallen op zijn naam heeft staan, zal de verklaring van goed gedrag evenmin ontvangen. Maar is de aspirantbeveiliger ooit bekeurd voor rijden onder invloed dan vormt dat geen direct beletsel voor de functie waarvoor de verklaring van goed gedrag werd aangevraagd.

Hoe beslist COVOG op uw aanvraag?

Het COVOG besluit namens het Ministerie van Justitie of u in aanmerking komt voor een bewijs van goed gedrag. Men raadpleegt daarvoor onder meer het Justitieel Documentatie Systeem ( JDS), een databank waarin alle gegevens met betrekking tot strafbare feiten zijn opgenomen. Voor de beoordeling van uw verzoek kan het COVOG tevens informatie inwinnen bij de politie, het Openbaar Ministerie en de Reclassering.

Als het onderzoek uitwijst dat op uw naam geen strafbare feiten bekend zijn en u nooit te maken had met een non-actiefstelling, wordt de verklaring verstrekt. Is er wél sprake van strafbare feiten dan wordt bekeken of die relevant zijn in het kader van deze specifieke aanvraag. Men kan zich voorstellen dat voor de functie van onderwijzer andere criteria gelden dan voor de functie van kredietbemiddelaar.
© 2010 - 2014 Serkozy, gepubliceerd in Opleiding en beroep (Mens en Samenleving) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bewijs van goed gedrag: wat is een bewijs van goed gedrag?Soms vragen nieuwe werkgevers een nieuw personeelslid om een verklaring van goed gedrag te overhandigen. Moet de persoon…
Wat is een Verklaring Omtrent het Gedrag?Een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) is een document waaruit blijkt dat uw gedrag in het verleden wel of geen belemme…
Een Verklaring Omtrent het Gedrag aanvragen (VOG)Een Verklaring Omtrent het Gedrag aanvragen (VOG)Bijna elke werkgever vraagt tegenwoordig om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG). Maar niet alleen werkgevers, ook vo…
Bewust gedrag vs. Onbewust gedragGedrag is eigenlijk alles wat we doen. Alles wat we doen uit ons zelf, maar ook alles wat we doen als reacie op hetgeen…
Hulp bij aanvragen Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG)Hulp bij aanvragen Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG)Een aanvraagformulier krijg je meestal van je werkgever. Je kunt ook zelf een formulier downloaden. Als je een ingevuld…

Reageer op het artikel "Een bewijs van goed gedrag aanvragen"

Reacties

Fien Kock, 19-08-2014 18:48 #13
Hallo, wij gaan voor 5maanden naar ZAfrika. Hebben dan een visum nodig om dat we langer gaan dan 90dagen. Nu zijn de regels veranderd en moeten we daar bij de home afairs een bewijs van goed gedrag uit Nederland overleggen. Hoe kom ik daar aan? Kan ik gewoon een formulier komen op halen en dat in vullen en dan weer terug doen. Met vriendelijke dank en groet verblijf ik Fien Kock.

Henk, 19-09-2013 14:04 #12
Mijn vraag is. in 2009 ben in aanraking geweest met justitie voor mishandeling en in 2012 ben ik gepakt met alcohol op achter het stuur. Nu wil ik een E.S.O opleiding volgen zou ik dan een verklaring goed gedrag kunnen krijgen?

A. Rijnders, 15-07-2013 10:20 #11
Beste beamte
Mijn vraag is nml dit mijn dochter is met haar 2 kinderen geëmigreerd naar curaçao op 23 juni 2013. Na informatie in Nederland te hebben gevraagd wat en welke papieren ze nodig
had daarvoor. Nu ze eenmaal daar is hoort ze dat ze een verklaring van goed gedrag nodig heeft hoe kan ze dit vanaf curaçao regelen´, want er is geen geld om terug naar Nederland te komen. Al haar inboedel enz is al op curaçao, dus kan ze daarvan dan het regelen?
Met vriendelijke
Groeten mw a Rijnders

Lmaduro, 08-02-2013 12:39 #10
Ik wil gaan wonen op Sint Eustatuis maar ik heb een verklaring voor goed nodig. Ben juni 2010 betrapt met hennekwekeriij en pas nu 26 januari veroordeeld met geldboete en werkstraf. Vraag kom wel in aanmerking voor goed gedrag ondanks dat ik 3 jaar geen niks heb gedaan. Gaarne Uw advies

P. Heijgelen, 31-01-2013 07:31 #9
Ik ben op 60 jarige leeftijd aan het proberen om een normaal leven op te bouwen na een aantal mislukte jaren. Ik heb nu de kans om een baan te krijgen in het onderwijs, maar ben 2 jaar geleden veroordeeld voor het bezit van een hennep plantage.
Staat dit nu een VOG in de weg? Ik ben sindsdien niet meer met Justitie in aanraking geweest. Kan de reclassering hierin ook een rol spelen? Dit alles heeft geen invloed op het functioneren als docent!

F. Radjab, 10-01-2013 02:01 #8
Ik heb een bewijs van goed gedrag (verklaring van "geen" strafblad) nodig i.v.m. verblijfsvergunning in Rusland.
Gaarne uw advies.

Benjamin Hamers, 19-03-2012 21:30 #7
Op Nieuwjaar 2011 heb ik in een café geprobeerd een ruzie te bemiddelen. Ik ben later aangewezen als diegene die 2 jongens (die toen ruzie hadden) allebei een klap te hebben gegeven, wat dus NIET zo is. Ik ben 3 weken later naar het politie bureau gemoeten en moest 1 nacht zitten. Na een aantal weken kreeg ik een brief en kon ik een schikking betalen. Ik heb toen destijds niet aan kunnen tonen dat ik onschuldig was, maar het grappige is dat ik in dat zelfde café werk en het lijkt me sterk dat de eigenaar mij aan zou nemen als ik 'agressief ' zou zijn. Mijn vraag is : krijg ik nog een VOG? ik ben bezig met de opleiding 'event security officer niveau 2 en heb deze beslist nodig om daadwerkelijk te kunnen gaan werken bij het bedrijf MAN beveiliging.

M. Vermeulen, 11-03-2012 13:19 #6
Ik ben vij jaar geleden opgepakt met een zak wiet en een pistool.
Nu wil ik een vaste baan zoeken werk nu via een uitzend bureau.
Kom ik nu in aanmerking voor een bewijs van goed gedrag.

Briers Ghislain, 01-12-2011 11:55 #5
Op mijn bewijs van goed gedrag en zeden staat een veroordeling uit 1994 voor het hebben van sterke drank zonder vergunningsrecht te hebben betaald. Op het ogenblik van de feiten had ik de zaak reeds overgedragen aan mijn vennoot. Deze is inmidddels overleden en ik heb geen documenten meer uit die periode. Kan ik dit laten verwijderen, en bij welke dienst moet ik hiervoor een aanvraag indienen?

Janus van Meel, 18-08-2011 13:07 #4
Ik heb 27 jaar bij de politie gezeten. Na mijn scheiding heb ik poging doodslag aan mijn broek gekregen en ben hiervoor veroordeeld. Ik ben ontslagen bij de politie en heb een gevangenisstraf uit moeten zitten. Ik wil nu na 10 jaar (feit datum 2001) enig werk doen in recherchewerk, kan ik een nu een VOG krijgen?

Wvdlangenberg, 17-08-2010 11:01 #3
Hallo, ik ben ongeveer 5 jaar geleden met justitie in aanraking geweest…
Hoe kom ik er nu achter of ik mij "ondertussen " weer goed gedraag.?
Of ik deze verklaring dus krijg of niet.? Wie weet hier iets van.?

John W. Weusthof, 21-06-2010 14:37 #2
L.S.
In de publicatie mbt de aanvraag VOG refereren jullie naar de toename van het aantal VOG's. Ik ben momenteel een thesis aan het schrijven over Werving en selectie. De aanvraag VOG komt in het hoofdstuk employmentscreening uiteraard aan de orde. Ik ben op zoek naar onderbouwde informatie over de toename. Kunnen jullie mij vertellen waar jullie cijfers vandaan komen? mvg John W.Weusthof.

Godfried Hartman, 02-02-2010 11:24 #1
Hallo, ik woon in duitsland, maar mijn nieuwe werkgever wil een verklaring van goed gedrag.
Waar kan ik dan de aanvraag indienen?

Infoteur: Serkozy
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Opleiding en beroep
Reacties: 13
Schrijf mee!