InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Opleiding en beroep > Het verschil tussen hbo en universiteit psychologie

Het verschil tussen hbo en universiteit psychologie

Sinds een aantal jaren is er ook een hbo variant van de studie psychologie. Deze variant word duidelijk populairder. Maar wat nou het verschil is tussen de hbo psycholoog of de universiteit psycholoog, dat is de meeste mensen nog onduidelijk. In dit artikel wordt een beeld geschetst van de verschillen en overeenkomsten tussen de beide studies. Sinds een aantal jaren is er ook een hbo opleiding van de studie psychologie. Deze studie wint duidelijk aan populariteit stond maandag in de gratis krant de Metro. Verschillende studenten van de hbo opleiding psychologie claimen meer praktijk ervaring te hebben dan de studenten van de universiteit. Of dit ook echt zo is, is niet bekend. Over de hbo variant van deze opleiding bestaat nog wel wat onduidelijkheid bij de werkgevers en studenten, want wanneer neem je nou een universiteitspsycholoog aan en wanneer een hbo psycholoog? Om wat meer duidelijkheid te verschaffen bij studenten heb ik dit artikel geschreven.

Op de universiteit word je wetenschappelijk opgeleid, dat betekent dat je ook onderzoek kan gaan doen. Ook bevat de universitaire studie meer theorie dan het hbo. Het hbo is meer gericht op de praktijk en oefent dan ook veel veelvuldig gespreksvoering en andere vaardigheden die van pas kunnen komen voor het vak. Op het hbo is het ook verplicht om stage te lopen, terwijl die verplichting bij de universiteit verschilt per richting en universiteit.

Beroepen na de universiteit kunnen o.a. zijn onderzoeker, GZ-psycholoog, bedrijfspsycholoog, gevangenispsycholoog en sociaal psycholoog. Beroepen na het hbo kunnen o.a. zijn tests afnemen, rapporteren, verwijzen, voorlichten, trainen, begeleiden en testonderzoek.

De opleiding aan de universiteit duurt 3 jaar voor de bachelor plus nog 1 of 2 jaar voor de master. Je krijgt naar je bachelor de titel Bachelor of Science. Naar de master krijg je de titel Master of Science, voorheen doctorandus. De opleiding aan het hbo duurt 4 jaar en dan heb je de titel Bachelor of Applied Psychology.

De salarissen verschillen ook, volgens de site Schoolweb ligt het start salaris van een wo master Psychologie rond de € 2348.22 bruto per maand. De studie aan het hbo is redelijk nieuw daarom zijn daarvan nog geen salarissen bekend. Het gemiddelde salaris voor een hbo afgestudeerde ligt ongeveer rond de €2000 bruto per maand.

Deze tabel geeft kort de verschillen weer.
Hbo Universiteit
OmschrijvingPraktischTheoretisch
Beroep o.a.tests afnemen,
rapporteren,
verwijzen,
onderzoeker,
GZ-psycholoog,
bedrijfspsycholoog,
Duur4 jaar3 jaar bachelor
en 1 of 2 jaar master
Startsalaris, bruto per maandniet bekend€ 2348.22

hbo of universiteit?

Wanneer je meer praktijkgericht bent of je niet van boeken houd zou ik zeggen kies voor het hbo. Maar wil je een beter salaris, een bredere studie of de onderzoekskant op, kies dan voor de universiteit.

Havo

Kom je van de havo en wil je psychologie gaan studeren, dan heb je verschillende mogelijkheden hoe je dat kan doen.
  • Alleen de opleiding hbo psychologie
  • Propedeuse hbo psychologie, daarna universiteit
  • Hele opleiding hbo psychologie, daarna master universiteit
  • Hele opleiding hbo psychologie, daarna hele studie universiteit
© 2009 - 2017 Preitaart, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Psychologie: de universitaire opleidingIedereen vindt psychologie wel interessant. Iedereen is wel eens benieuwd waarom mensen doen wat ze doen, hoe ze dat ged…
Psychologie studeren, UniversiteitPsychologie studeren, wat is psychologie? Waar kun je het studeren? Wat voor beroep kan je ermee uitoefenen? Wil je psyc…
Nederlands Instituut voor Psychologen (NIP)Nederlands Instituut voor Psychologen (NIP)In Nederland is er een landelijke beroepsvereniging van en voor psychologen, ook wel het ‘Nederlands Instituut van Psych…
Dr. Phil McGraw tv-psycholoogDe Amerikaanse psycholoog en televisiepresentator Dr. Phil is beroemd geworden door een gastopreden bij de Oprah show. D…
Bronnen en referenties
  • Gratis krant de Metro
  • www.schoolweb.nl

Reageer op het artikel "Het verschil tussen hbo en universiteit psychologie"

Reacties

Bo, 14-12-2013 10:30 #31
Hallo, ik heb een vraagje. Ik zit nu in 5 havo en ik wil heel graag kinderpsychologe worden. Dat er bijvoorbeeld een kind dat gepest wordt naar me toe komt en dat ik daarmee praat en het kind kan helpen. Nu vraag ik me af wat ik dan het beste kan doen. Ik heb begrepen dat de opleiding toegepaste psychologie zich meer richt op voorlichten en campagnes maken. Dus ik vroeg me af of het klopt dat je na deze hbo opleiding nog 2 jaar de masteropleiding van de universiteit kan doen en dan kinderpsychologe bent. Dan ben je dus 6 jaar bezig. Klopt dit? Of kan ik beter iets anders doen om kinderpsychologe te worden?

M. G. den Hollander, 13-07-2013 21:52 #30
"Op de universiteit wordt je wetenschappelijk opgeleid, dat betekend dat je…,"
"wordt" moet zijn" word" (je staat erachter) en "betekend" moet zijn "betekent" (3e pers. e.v. stam plus t).
Hoe serieus moet de schrijver van dit artikelmgenomen worden?
Misschien eerst zelf nog wat bijles nemen in de Nederlandse taal?

Loki, 11-02-2013 05:20 #29
Excuses dat ik het zo neer zet, maar wat een slecht artikel. Erg veel informatie klopt simpelweg niet en het lijkt er sterk op dat de schrijver zich niet goed heeft ingelezen.
Net als vele hieronder studeer in ook toegepaste psychologie. Ik zit op dit moment in het laatste jaar dus heb de opleiding zo goed als achter de rug. Ik ken veel universitaire psychologen (of studenten) en heb er zelf ook aan gedacht na m’n P naar de uni te gaan (niet gedaan voor praktijkervaring).
De verschillen:
Theorie. Verschil hierbij is er zeker, vooral omdat HBO een professionele (op beroepsuitoefening gerichte) opleiding is en de uni wetenschappelijk (wetenschappelijk onderzoek etc). Hbo heeft veel theorie als ondersteuning van praktische oefeningen (bijv. je neemt testen af), toepassingen en stages. Uni heeft vooral theorie(bijv. hoe is de test opgebouwd) en wetenschap, met soms stages in de masterfase.

Onderzoek. Je kunt als hbo’ er ook onderzoeken, maar dan toegepast: er komt vaak een product uit voort (plan van aanpak bijv). Wetenschappelijk is meer theorievormend en hypothesetoetsend als basis van toegepast onderzoek. Het is zeker een wetenschap: ethische problematiek, evidence based, complexe statistiek komt er allemaal bij kijken.

Beroep: Na de uni ben je zelfstandiger en heb je meer verantwoordelijkheid. Je mag in bepaalde gevallen behandelen. Je staat echter altijd onder een GZ-psycholoog. Je kunt wetenschappelijk onderzoeken ondersteunen of bedrijfspsycholoog worden. Ligt erg aan je richting. Na hbo ben je minder zelfstandig, je mag begeleiden maar niet met complexe problematiek. Je staat onder een GZ-psycholoog, en soms onder een basispsycholoog. Je kunt psychologisch onderzoek afnemen en aanbevelingen doen, voorlichtingen opzetten, behandelgroepen leiden. Beide mogen geen diagnoses stellen of erg complexe problematiek behandelen: dit mag alleen een GZ of hoger.

Verder studeren: een universitaire studie geeft veel mogelijkheid tot doorstuderen. Je kunt een master en GZ-opleiding doen. Met hbo kun je soms een master doen met een pre-master, je mist statistische kennis. GZ kan alleen als je bepaalde vakken gevolgd hebt.

Hoop dat dit een beetje opheldering geeft.

Lisanne de Moor, 18-12-2012 08:13 #28
Hallo,
Is er een overzicht van plaatsen waar ik een HBO opleiding psychologie kan volgen?
Ik ben zelf woonachtig te Putte (N-Br) en zou graag in de regio willen blijven!

Groetjes,
Lisanne de Moor

Charlotte, 01-02-2012 16:54 #27
Toegepaste Psychologie richt zich wel degelijk op de psychopathologie. Vanaf jaar één behoren wij onder andere al te weten hoe we theoretisch een bipolaire stoornis type 1. kunnen identificeren van een bipolaire stoornis type 2 en dit is slechts een klein voorbeeld van de details die wij ook behoren te kennen over de menselijke geest en zijn dysfuncties. Naast het feit dat wij zowel universitaire boeken behoren te kennen elk blok, vraagt de school van ons ook sociale en gespreksvaardigheden die wel degelijk op een hoog niveau ingeschat worden. Het is niet voor niets dat de helft niet geschikt geacht wordt of aan het eind moet afzwaaien omdat ze het niveau ontzettend onderschat hadden, vaak zijn het dan niet de theoretische toetsen die men doet stoppen maar de praktische toetsen maar enfin. Een diagnose stellen aan de hand van een geschreven casus of observatie is een stuk gemakkelijker dan een diagnose stellen aan de hand van het gehouden gesprek met de client. Dit is iets wat wij vanaf het eerste blok leren, goede vragen stellen en een goede attitude aannemen ten behoeve van de client om diens problematiek boven water te halen. Daarom denk ik dat deze opleiding zeker zijn waarde heeft tegenover de wo-variant. Bij toegepaste psychologie leer je niet alleen de signalen te coderen naar kennis die je tijdens je educatie tegengekomen bent, je leert de signalen ook op te roepen uit het individu. En dat laatste word kennelijk hevig onderschat, als ik zo een aantal berichten lees… Classificeren en diagnoses stellen begint niet alleen op papier, de belangrijkste en eerste indicatie is de informatie die je zelf uit de client weet op te roepen. En ook al studeer je zeven jaar lang over pathologische gedragingen, dan hoeft dat nog niet te zeggen dat je vanuit die theoretische kennis, praktische vragen kan stellen om het individu zijn klachten te laten openbaren. Het is waar dat wij -helaas- geen diagnoses mogen stellen. Tevens worden wij niet opgeleid tot onderzoekers maar in ruil daarvoor leren wij te kijken naar de communicatie met de mens en niet van de mens, op afstand. Al met al, bepalend naar welke richting je hart je laat verlangen, zijn er voor en nadelen te vinden in beiden opleidingen. Het is trouwens spijtig dat men zo neerkijkt op het uitvoeren van testen en het opstellen van vragenlijsten. Mensen zijn geen robots, mensen hebben emoties en met een dosis gezond verstand zou je toch kunnen beredeneren dat de meeste mensen allicht hun echte problematiek zoveel mogelijk proberen te verbloemen. Het is aan ons, helpenden, om de clienten aan het praten, of aan het werk, te krijgen over en met hun eigen problematiek. Theoretisch gezien ben je allicht klaar op papier met alleen het opzetten van een plan van aanpak maar in feite begint het echte werk pas in de praktijk. Kennis van de geest is tevens niet alleen te vinden in onderzoek. Mensen hebben elk hun afwijkende variabelen die lang niet altijd meetbaar zijn, zeker niet binnen de communicatie tevens ben jij zelf ook een heel belangrijk afhankelijk variabel die wel degelijk het gesprek kan maken of breken, daarom leren wij tijdens onze opleiding ook veel over ons eigen gedrag.Het argument dat tp'ers door het gebrek aan onderzoek niet zullen kunnen kijken naar geschikte behandelmethoden voor de menselijke geest en zijn problematiek vind ik eigenlijk grote onzin. Wij krijgen zeker les in verscheidene behandelmethoden die evidence based zijn en sommigen die vaak ingezet worden, worden ook nauwgezet onder de loep genomen. Tevens ben je er nog lang niet met een evidence-based methode, je moet ook de vaardigheden in huis hebben om de methodiek goed uit te voeren en daarbij intuitief kunnen toetsen of deze ook werkelijk aansluit op de client. Kortom, met onze ervaring in de praktijk mbt het uitvoeren van de methodieken zullen wij tezamen met de (iet wat geringe kennis ten opzichte van de wo'er over de optionele methodieken) toch zeker niet onder doen aan een wo'er die klaar is met zijn bachelor psychologie. Tevens is een psychopaat één van de twee varianten binnen een anti-sociale persoonlijkheids stoornis… Het is niet op een op zichzelf staande stoornis… (Ik haak even in op een bericht die een aantal maanden geleden in deze rij neergezet is) Ik hoop dat toegepast psychologen in de toekomst hun waarde kunnen bewijzen op de arbeidsmarkt. Uiteindelijk zal de praktijk leren of je met veel kennis over onderzoek en weinig kennis over gespreksvaardigheden (tenzij je een post-master achter de rug hebt), die men na een bachelor psychologie bezit, kan opwegen tegen de hbo-variant. De tijd zal het leren.

Nadia, 10-01-2012 10:36 #26
@Marietje en Kim: Marietje wat je zegt over de opleiding TP klopt, maar dat TP'ers geen psychopathologie krijgen, klopt niet. Het hele DSM 4 spectrum aan psychopathologische stoornissen komt voorbij, met het daarbij behorende verloop, symptomen, behandelingsmethoden, het mogelijke ontstaan er van vanuit verschillende psychologische perspectieven etc. De lessen op TP worden verzorgd door universitair opgeleide basispsychologen, gz-psychologen, klinisch psychologen etc. en ik heb vaak van hen te horen gekregen dat de hbo opleiding o.a. qua psychopathologie zeker niet onder doet voor de uni. Kim, dat er dus geen sprake is van de geest is niet zo te zeggen. Dat is er zeker wel, alleen je hebt gelijk behandelen mogen we niet zelfstandig. Vandaar dat we meer begeleidend en ondersteunend werkzaam zijn, maar daar moet ook kennis van de geest voor aanwezig zijn. Zeker ook om te kunnen bepalen wanneer iemand doorverwezen moet worden etc.

Menno, 07-01-2012 02:17 #25
@Pascalle: De opleiding Toegepaste Psychologie in zijn huidige vorm bestaat pas sinds 2006. Iedereen die daarvoor een opleiding Toegepaste Psychologie heeft gedaan heeft een heel andere (niet geaccrediteerde) opleiding gedaan. Nog steeds is er een opleiding Toegepaste Psychologie die niet geaccrediteerd is en waar men dus niets kan zeggen over de kwaliteit. Dit is jammer omdat het een smet is op de waarde van het diploma van mensen zoals mij die een degelijke opleiding volgen.
Als de NBTP straks kwaliteitseisen heeft opgesteld zal het bijna zeker ook inhouden dat men aan bijscholing doet.
@Kim: Evedence based werken is ook in bij Toegepaste Psychologie zeer belangrijk al gaan we over het algemeen uit van de gezonde mens zoals Mick onder andere aangeeft.
@Souhailla: Psychiater is een specialisatie die je kunt gaan doen als je geneeskunde hebt gestudeerd.

Hendrik, 17-12-2011 16:50 #24
De grote brug zit hem in mijn ogen niet zozeer in de theoretische vakken die je bij Tp krijgt. Deze lijken in essentie veel op die van de universitaire variant. Zoals schaap al aangeeft kun ja na je Tp via een pre-master jaar naar de universiteit. Hierbij volg je de vakken die van specifiek belang zijn voor je master ( zijn op de uni net iets uitgebreider ), maar voornamelijk spijker je onderwerpen als toetsende statistiek, methodologie en data-analyse bij. Deze vakken zijn niet alleen erg belangrijk als je onderzoek gaat doen, maar komen eigelijk over de hele linie erg veel voor. Hierbij moet men denken aan klinische maar ook A&O, Neuro en eigelijk alle andere deelgebieden omdat ze essentieel zijn voor het juist kunnen analyseren van testgegevens. Verder mag je als psycholoog niks voorschrijven, zoals beneden genoemd staat ( om Psychiater te worden moet je medicijnen studeren). Je krijgt als HBO er inderdaad meer praktijkervaring maar dat is mijn ogen een kwestie van tijd voordat dat is ingelopen in de 40 jaar werk die er na je studie nog voor je liggen. Ook is het zo dat psychopathologie een populair onderdeel is en veel gekozen wordt door studenten, maar niet het grootste deel van je studie beslaat. In mijn eerste jaar besloeg klinische psychologie minder dan een 8ste van de stof, de rest ging over gezonde individueen.

Souhailla, 30-11-2011 16:20 #23
Hallo, Ik vond dit artikel erg nuttig en het heeft me erg op weg geholpen. Alleen heb ik wel een vraag, Wanneer ben je offiicieel een psychiater? Wat moet je daarvoor studeren en welke opleidingen moet je het beste daarvoor nemen. Het liefst met de kortere weg.

Laura, 12-10-2011 18:37 #22
Ik vind bepaalde reacties hier wel erg kort door de bocht hoor!
Ik ben een 3e jaars toegepaste psychologie student in Deventer. In een van de reacties hieronder wordt gesteld dat wij geen les krijgen in de psychopathologie, maar daar worden toch echt wel een aantal vakken volledig aan gewijd. Aan het einde van de HBO studie heb je vrij veel informatie in huis die een universitair psycholoog ook heeft, maar daarnaast hebben wij ook al een boel praktijkervaring opgedaan!

Schaap, 16-07-2011 14:00 #21
Wat een onzin de bovenstaande reacties, ik studeer TP en als ik afgestudeerd ben heb ik, als ik naar de universiteit zou gaan, vrijstelling voor klinische psychologie, neuropsychologie en nog een aantal andere vakken, ik kan zelfs een pre-master volgen als minor en dan hoef ik nog maar 1 of 2 jaar voor mijn master aan de universiteit te studeren na mijn opleiding.

Mick, 21-04-2011 22:47 #20
Ik heb eens even de reacties gelezen maar ik merk dat niet iedereen TP (HBO-psychologie) doet. Ik wel ik zit in mijn derde jaar. TP komt neer op toegepast onderzoek (vragenlijsten afnemen), diagnostisch onderzoek (tests afnemen), preventie (bv. trainingen geven) en interventie (gespreksvoering, etc.). We krijgen wel basisdingen op universitairniveau maar het komt er gewoon op neer dat je minder mag (dingen voorschrijven), minder verantwoordelijkheid hebt en jammer genoeg minder verdient. Maar dat maakt je wel markttechnisch aantrekkelijk en dat is handig omdat er heel erg veel nieuwe psychologen bij komen.

Kim, 04-04-2011 21:57 #19
In mijn visie (docturandus psychologie) komt het er gewoon op neer dat je als HBO psycholoog leuk mensen kunt begeleiden, maar behandelen zal je niet kunnen omdat er te weinig aandacht is voor de theoretische onderbouwing waarom bepaalde methodes werken (Evidence based en begrip voor methoden is essentieel omdat juist in onderzoek veel word verteld over contraindicaties en om te weten of je dit kan handhaven moet je voldoende inzicht hebben in de validiteit van het onderzoek). Dus wat rest; ondersteunen en begeleiden maar dat is geen werk voor een echte psycholoog. Want die heeft echt kennis van de geest…

Selda, 04-04-2011 15:32 #18
De opleiding HBO psychologie is zeker een ander niveau in vergelijking met de universitaire variant van de studie. De doelgroep en de manier van werken is is ook anders. Je kunt als HBO psycholoog afstuderen in de richting coaching, counseling en training. Niet iedereen vindt het leuk om met mensen te werken die ernstige psychische aandoeningen hebben, bijv. borderliners, psychopaten, antisociale persoonlijkheidsstoornissen en ontwikkelingsstoornissen. Als je ervoor wil kiezen om met een gezonde individuen te werken met (lichte) maatschappelijke problemen, kun je beter voor de HBO variant kiezen. Als HBO psycholoog ben je kundig genoeg om met deze mensen aan de slag te gaan. Je kunt ze begeleiden, adviseren, ondersteunen en aansturen wanneer dit nodig is. Als doelgroep werk je dus met gezonde individuen die zich geblokkeerd voelen en die hulp nodig hebben om weer normaal te kunnen functioneren en als gezond individu weer deel kunnen nemen aan de maatschappij.

Lyn, 23-02-2011 18:53 #17
Sommige HBO'ers zijn betere psychologen zijn dan hun universitair geschoolde collega's. Ik heb er de laatste tijd een heleboel in actie gezien en als me iets is opgevallen, dan is het wel dat het niet zozeer ligt aan de opleiding als wel aan de persoon die de opleiding heeft afgerond. Sommige mensen hadden gewoon beter kaas kunnen verkopen ofzo, zelfs 8 jaar studeren zou ze niks gebracht hebben. Terwijl anderen al steengoed zijn als ze 'nog maar' stagiaire zijn.

Marietje, 20-02-2011 00:04 #16
Nou, op deze reacties die nogal kort door de bocht zijn moét ik toch echt even reageren. Volgens mij heeft niemand hier behalve Menno zich verdiept in de studie Toegepaste Psychologie. Wat overigens heel makkelijk is: op de website van Fontys bijvoorbeeld staat heel duidelijk uitgelegd wat de studie inhoudt. Het is competentiegericht onderwijs dat leert te trainen, adviseren, coachen, voorlichten e.d. en richt zich op de gezonde mens. Wat dus een essentieel verschil is met de Universiteit, waar je ook psychopathologie krijgt. Geen depressies, bi-polaire stoornissen, verslavingen en persoonlijkheidsstoornissen dus op het HBO.
Wel: veel theorie én praktijk. Ook HBO-psychologen weten hoe het zenuwstelsel werkt, hoe stress invloed heeft op de mens, hoe wetenschappers persoonskenmerken categoriseren en wat de prefrontale cortex en het lymbisch systeem doen. Maar ook: hoe je een training ontwikkelt, hoe je kandidaten test voor een bepaalde functie in een assessment en wat er komt kijken bij professioneel observeren. De opleiding is heel breed en bereid je voor om een goede gesprekspartner te zijn voor o.a. universitair geschoolde psychologen, pedagogen, personeelsfunctionarissen en managers. De theorie zal inderdaad minder zijn dan op de universiteit, maar HBO-ers worden dus ook geen wetenschappers. Wel moeten ze weten welke wegen te bewandelen om de benodigde wetenschappelijke informatie te achterhalen en te gebruiken in hun werk.
Ik zou zeggen: doe zelf eerst eens wat onderzoek als je iets wil weten over dit onderwerp en baseer je niet op één of twee persoonlijke ervaringen. De website van het NIP (Nederlands Instituut van Psychologen) heeft ook wat informatie over de HBO-psycholoog op de site staan.

Tronic (infoteur), 20-01-2011 13:18 #15
Hier ben ik het wel mee eens, behalve dat ik nergens in je betoog argumenten vind.
Als ze 3 jaar lang natuurkunde en hogere wiskunde verplicht stellen bij zo'n soort studie, dan zou ik er meer vertrouwen in hebben. Ik denk niet dat het een beter is als het ander, maar in mijn ogen is alles toegepaste natuurkunde :-D

Pascalle, 06-01-2011 21:48 #14
Ik wil even reageren op dit artikel en de reacties. Ik ben ook niet zo'n fan van toegepaste psychologie. Een vriendin van vroeger studeerde Toegepaste Psychologie en ik vond het nogal een lege studie vooral als je het vergelijkt met de Universiteit. Het is een praktijkgerichte opleiding, ook op een HBO-opleiding krijg je theorie maar bij lange na niet zoveel als op de Universiteit Ze vertelde altijd dat je geen onderzoek mocht verrichten en dat, dat naar haar mening niet hoefde… Naja, ik had laatst, omdat de gz-psycholoog (een gz-psycholoog is een post-docteraal afgestudeerde psycholoog) te duur werd, een psycholoog (afgestudeerd op Universitairniveau) en irriteerde me dood aan haar. Ik merkte heel erg het verschil met de gz-psycholoog laat staan de Toegepaste Psycholoog. Ergens in de berichten hierboven las ik dat je, je niet moet vergissen in de HBO variant qua nivea, naja dat is echt onzin… Die HBO doe je lachend, HBO stelt echt niet zoveel voor. Natuurlijk beweren de studenten iets anders maar psychologie is voortdurend onderzoek doen, diagnoses stellen en daar heb je veel theoretische kennis voor nodig. Je zou ook niet willen dat een huisarts een HBO-opleiding heeft gedaan. En dan nog te weten dat de opleiding tot doktersassistent een volledige HBO-opleiding is… Je vertrouwd een psycholoog je psyche toe, je moet dan als psycholoog wel weten wat je aan het doen bent en daar komt heel veel kennis bij kijken, als je te lui bent om al die boeken te lezen en die kennis op te doen, dan neem je, je vak niet serieus en kan je idd beter een minder zwaar beroep uitoefenen zoals rapporteerder. Ik ben wel van mening dat de universiteit meer stages moet verplichten.

Nathalie, 12-12-2010 17:12 #13
Wat een onzin, als TP'er kan je ook de beroepen gaan doen die volgens deze pagina alleen met universitaire psychologie kunnen

Tronic (infoteur), 10-12-2010 09:19 #12
- Welke theorieen en modellen zijn dan verworpen?
- Is de werking van de meetinstrumenten ondersteund door modellen en theorieen? En kan dit gefalsificeerd worden?

Dat wiskunde om de hoek komt kijken dat zegt niet zo veel. Ik kan met wiskunde een onderzoek doen naar astrologie, maar daarmee is nog niet bewezen dat astrologie een wetenschap is.

Toch?

Mary, 03-12-2010 16:54 #11
Ten eerste een reactie op de reactie van Tronic (23-22-2010): Psychologie is wel degelijk een wetenschap. Net als bij andere wetenschappen wordt gebruik gemaakt van empirisch onderzoek om ideeen te toetsen.

In bovenstaand artikel staat dat je HBO-psychologie moet kiezen als je praktijkgericht bent en niet van veel boeken houdt. Dit suggereert ten onrechte dat HBO-psychologie een studie is die je kan doen zonder al teveel inspanning. Dit is echter onjuist. De leer- en leesstof is veel en er wordt bovendien gebruikt gemaakt van dezelfde boeken als bij de universitaire variant. Ook bij HBO-psychologie komt wiskunde om de hoek kijken. Onderschat deze studie dus niet.

Tronic (infoteur), 23-11-2010 13:37 #10
Daar wil ik graag nog aan toevoegen dat psychologie geen wetenschap is. Het is goed dat het er is, maar tis geen wetenschap want er worden geen feiten gevonden die kunnen worden bewezen.

Menno, 09-07-2010 11:07 #9
Sorry maar dit artikel klopt niet en spreekt zichzelf tegen. In de inleiding wordt gezegd dat het niet bekend is of de opleiding Toegepaste Psychologie praktischer is en vlak daaronder wordt dat als waar gepresenteerd (wat overigens klopt, het is praktischer van opzet). Dan wordt er gezegd dat je met een universitaire studie GZ-psycholoog kunt worden maar dit is echter een post-master studie. Verder vind ik het een beetje krom dat men aan de ene kant naar vaardigheden verwijst en aan de andere kant naar concrete beroepen. Enkele concrete beroepen als TP'er zijn: coach, trainer, adviseur, decaan, intercedent, beleidsmedewerker gemeente en zo zijn er nog wel enkele dingen te bedenken waar een TP'er terecht kan. Zoals het er nu staat lijkt het net alsof de opleiding geen inhoud en perspectief biedt.

Denise, 09-06-2010 12:28 #8
Ik ben momenteel werkzaam als apothekersassistente (MBO niveau-4). Is het mogelijk om de HBO opleiding psychologie (deeltijd) te gaan volgen? Aan wat voor 'stageplekken' moet ik denken? Bvd!

Erwin, 19-04-2010 22:39 #7
@Peter: je kunt ook in Leiden een pre-master psychologie doen na een HBO Bachelor.

Lotte, 02-02-2010 19:15 #6
Ik heb altijd al graag psychologie willen studeren. Maar kwam erachter dat wiskunde vereist is in je havo-profiel om psychologie te mogen gaan doen. Ik doe nu dus hbo-verpleegkunde. Het ziet er naar uit dat ik dit jaar wel mijn propedeuse haal. Is het mogelijk om hiermee toch toegelaten te worden op psychologie hbo of universitair niveau?
bedankt! Reactie infoteur, 02-05-2010
Volgens mij is het wel mogelijk om zonder wiskunde psychologie te gaan studeren. Ook worden er door sommige universiteiten wiskunde cursussen aangeboden. Maar omdat zeker te weten zou je het beste even kunnen informeren bij de betreffende universiteit.

Marianna, 02-02-2010 11:09 #5
Ik zit in MBO 1. Ben 20 jaar wil doorstuderen naar HBO dan Universiteit is dat mogelijk en hoe lang duurt het en met mijn leeftijd lukt dat wel. Reactie infoteur, 02-05-2010
Dat is mogelijk. Je moet je alleen wel bedenken dat Universiteit heel wat anders is dan MBO. Hoe lang het gaat duren kan ik zo niet zeggen. Welk niveau van MBO zit je? Van het HBO hoef je alleen je P te halen, en de Universiteit duurt 4 jaar als je het nominaal afstudeert.

Peter, 30-01-2010 19:58 #4
Voor zover ik kan achterhalen heeft alleen de universiteit Twente een premaster psychologie. In Nijmegen krijg je niet eens vrijstellingen voor je HBO en moet je het volledige 4-jarig programma volgen, op ander universiteiten waarschijnlijk ook.

Martje, 30-11-2009 18:27 #3
Ik zit ook op havo maar ik wil maatschappelijk werkster worden, kan dat ook op HBO psychologie?

Diana, 24-11-2009 17:34 #2
Ik zit nu op HAVO en wil psychologie gaan studeren op het HBO. Ik wil gevangenispsycholoog worden. Zou ik dan eerst 4 jaar moeten studeren op het HBO en hoeveel jaar moet ik dan nog op het Universiteit moeten studeren? Reactie infoteur, 25-11-2009
Je kan er voor kiezen, om eerst op het HBO je propedeuse te halen en dan door te gaan naar de universiteit, dan studeer je nog ongeveer 4 jaar op de uni.Verschilt per universiteit en master.
Je kan ook eerst het HBO af maken en dan de pre-master op de universiteit doen, dat duurt als ik het goed heb 1 jaar en daarna de master te doen op de universiteit dat duurt 1 of 2 jaar ligt aan welke master je wil gaan doen.
Dus kwa aantal jaren maakt het weinig uit welke route je volgt, het is maar net wat je voorkeur geniet. Zelf heb ik gekozen voor de eerste optie.

Gerritseric (infoteur), 09-08-2009 20:54 #1
Heb je echt 4 jaar nodig om tests te kunnen afnemen, rapporteren, en verwijzen?
Gr. Enrico

Infoteur: Preitaart
Laatste update: 07-01-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Opleiding en beroep
Reacties: 31
Schrijf mee!