InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Opleiding en beroep > Hoe word je dierenarts?

Hoe word je dierenarts?

Hoe word je dierenarts? Om dierenarts te worden heb je minimaal VWO, Atheneum of Gymnasium als vooropleiding nodig, met de vakken natuurkunde en gezondheid in het profiel. Als je dierenarts wilt worden met een havo diploma, zal je dus nog wat verder moeten doorleren. Je zou na de havo naar het VWO kunnen gaan. Dierengeneeskunde kan in Nederland alleen in Utrecht studeren. Als er veel aanmeldingen zijn moet er geloot worden om toegelaten te worden tot de studie.
De opleiding tot dierenarts kan je in Nederland alleen aan de Universiteit van Utrecht, aan de faculteit voor diergeneeskunde volgen. De opleiding duurt 6 jaar. Sommige studenten volgen hun studie in België of Duitsland of Engeland. In het eerste jaar van je studie in Nederland moet je een keus maken of je je wilt specialiseren in boerderijdieren (landbouwhuisdieren), zoals koeien, schapen, varkens en kippen, of in ‘gewone’ huisdieren (gezelschapsdieren), zoals katten, honden, cavia’s en konijnen (enzovoorts). Als je voor boerderijdieren kiest is het dus aannemelijk dat je later, als je klaar bent met je studie, werkt zoekt als dierenarts voor vee. Vee vind je in grote steden nauwelijks, dus een arts voor landbouwdieren word je als je graag met grote dieren wilt werken, graag op het platte land wilt wonen of als je om andere redenen heel graag dierenarts voor landbouwdieren worden wilt.

Je kiest voor de gezelschapsdieren als je een dierenarts wilt worden die vooral gewone huisdieren, zoals katten, honden, konijnen, cavia’s, schildpadden, enzovoorts, gaat behandelen.
Als je gekozen hebt welke richting je studeren wilt, worden je vakken tijdens je studie al aangepast aan je keuze.

Coschappen

In het vijfde en zesde jaar van de studie, volgt een student coschappen, waarbij je van alles wat je tot dan toe geleerd hebt, in de praktijk kunt oefenen. Tijdens coschappen doen studenten alvast wat ervaring op voor als ze later zelfstandig aan het werk moeten.

Dierenarts voor grote of kleine dieren?

Als je arts voor landbouwdieren wordt, zien je dagen er heel anders uit dan wanneer je gezelschapsdieren behandelt. Bij een praktijk voor gezelschapsdieren zullen de patiënten vaker naar de praktijk toekomen dan wanneer je een dierenarts voor vee bent. Visites worden voor gewone huisdieren dan voornamelijk voor spoedgevallen gereden. Een dierenarts voor boerderijdieren bezoekt de zieke dieren veel vaker, want een koe of een varken, breng je niet eventjes naar een praktijk toe. Ook helpen deze dierenartsen veel vaker bij bevallingen van runderen en van andere dieren en ze zullen regelmatig een (spoed) sectio (keizersnede) moeten uitvoeren in een stal.

Een dierenarts werkt ook vaak preventief, dus om ziektes en besmettingen door ziektes, te voorkomen. Denk daarbij aan vaccinaties (of soms ook helaas dodelijke injecties) om uitbraak van ziekte-epidemieën te voorkomen.

Een dierenarts moet vaak in een korte tijd zien te ontdekken wat een dier mankeert en of er iets ernstigs aan de hand is. Soms moeten er spoedoperaties uitgevoerd worden.

Nascholing voor afgestudeerde dierenartsen

Een dierenarts die (allang) afgestudeerd is, net als een arts voor mensen, verplicht om regelmatig nascholing te volgen, om ervoor te zorgen dat hij/zij goed op de hoogte blijft van nieuwe medicijnen of behandelingen. Nascholing komt elk jaar terug omdat er steeds weer nieuwe ontwikkelingen zijn, maar ook om te zorgen dat dierenartsen up to date blijven met hun kennis.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Dierenarts, arts voor dierenDierenarts, arts voor dierenEen dierenarts is een arts die gewonde of zieke dieren behandeld. Voor de opleiding is een VWO-diploma een vereiste. Daa…
Paraveterinair, meer dan alleen een assistentDe opleiding paraveterinair is niet helemaal het zelfde als de opleiding tot dierenarts assistente, al hebben velen het…
Met uw nieuwe puppy naar de dierenartsMet uw nieuwe puppy naar de dierenartsAls u net een nieuwe puppy bij een kennel of fokker hebt opgehaald, is het altijd goed om voor controle ook snel met de…
Geiten gezond houden en ziektes opsporenGeiten gezond houden en ziektes opsporenGeiten zijn prachtige dieren om te zien met een zeer lief karakter. Om goed voor geiten te kunnen zorgen, is het belangr…
Schijnzwangerschap bij kattenSchijnzwangerschap bij kattenSchijnzwangerschap komt niet alleen bij mensen voor, maar ook bij dieren! Dit artikel gaat over schijnzwangerschap bij p…
Bronnen en referenties
  • http://www.vet.uu.nl/viavet/informatie/voor_dierenartsen
  • http://www.dierennieuws.nl/vrg/dd/09/dav0942.htm

Reageer op het artikel "Hoe word je dierenarts?"

Reacties

Anoniempje 2. 0., 20-10-2016 20:43 #34
Moet je ook Grieks of/en Latijn hebben gehad? Of is dat handig in je opleiding en later?

Anoniem, 26-04-2016 16:07 #33
Hallo ik heb een vraag waar ik best mee worstel ik zit nu in klas 2 op het clusius college kader niveau ik mag nu naar gl (tl) maar dan is mijn vraag hoe kan ik dan verder studeren want mijn mentor zegt dat ik de voor opleiding dierenarts assistent bij hun op het mbo kan doen met gewoon tl niveau maar hier lees ik dat ik dan nog 2 niveau's hoger moet gaan studeren.
mijn vraag is dan ook hoe kom ik dan in gods naam hoog genoeg om een dierenarts te worden en dan nog hoelang gaat dat duren?
groetjes Reactie infoteur, 26-04-2016
Je kunt het het beste aan die docent vragen, en daarna hoor ik het ook graag van je.

Anoniempje, 09-12-2015 16:12 #32
Hey,
Ik ben anoniempje en ik wil graag weten naar welke universiteit je moet naar die in Utrecht toch? Of ook in Groningen?
groetjes, anoniempje!

Amber, 13-10-2014 17:10 #31
Hallo!

Ik ben amber en ik zit in 3 havo. mijn vraag is : Kan ik ook met havo gelijk een dierenarts studie gaan doen?

gr.

Bas, 30-09-2014 15:51 #30
Ik zit nu in het examen jaar van mijn Vmbo TL opleiding en zit een beetje in de knoop. Ik wil zelf al sinds een lange tijd dierenarts worden, ik ben een echte dierenvriend, een kei in biologie en loop nu al een halfjaar lang stage in een dierenkliniek waar ik het enorm naar mijn zin heb.

Maar ik zou hier natuurlijk niet zijn als ik zo mijn twijfels had. Ik weet dat je om aangenomen te willen worden bij de universiteit van Utrecht je minstens een vwo diploma nodig heb, volgens mijn mentor kan ik naar een havo school toe maar wat zij misschien vergeet is dat ik geen Duits, Frans en wiskunde heb. Talen zijn nooit een probleem voor mij geweest maar ik ben een echte kluns met getallen, daarin tegen ben ik een doorzetter en een perfectionist.

Zou het mogelijk zijn om na de havo een HBO opleiding te volgen waarmee ik naar de universiteit van Utrecht kan? denkt u dat ik havo aankan zelfs al heb ik jaren geen Duits, Frans en wiskunde gehad, zijn deze vakken verplicht? en hoe zit dat met het vwo?

Ik hoop dat u een antwoord of wat tips voor mij heeft. Reactie infoteur, 01-10-2014
Hi, kijk hier eens voor de mogelijkheden;

http://www.uu.nl/bachelors/bachelor/diergeneeskunde/toelating

Ook kan je een Colloquium doctum doen tegen de tijd dat je eenmaal 21 jaar of ouder bent. Je hoeft dan niet eerst havo of een andere opleiding te doen, maar je bereid je voor op een soort toelatingsexamen tot een studie, en als je dat haalt dan staat dat gelijk aan het niveau van de vooropleiding die je normaal gesproken nodig zou hebben. Je kan je enkele maanden voorbereiden op het Colloquium doctum, met lesstof, vandaar dat best veel mensen ervoor slagen. Toegelaten worden tot de studie diergeneeskunde is nog best lastig omdat ze niet zoveel plaatsen hebben.

Maxime, 05-09-2014 15:19 #29
Hallo,
Ik wil al sinds ik klein ben erg graag dierenarts worden omdat mijn beide opa's dit ook zijn geweest en ik er dus veel over mee gekregen heb en het sprak mij heel erg aan. Ik zit nu in 5 Havo maar ik zit heel erg in de knoop omdat ik niet weet wat ik hierna moet doen om het liefst zo snel mogelijk naar de Universiteit diergeneeskunde in Utrecht te gaan. Ik las op de site dat je voor natuurkunde, scheikunde, wiskunde B en biologie aan moet kunnen tonen dat je een vwo diploma hebt. Maar waarom zou ik dan 2 jaar extra vwo gaan doen terwijl ik maar 4 vakken hoef te halen? Is hier misschien een oplossing voor? Ook heb ik gekeken voor een HBO school met dieren. Ik vond de stoas in Wageningen maar ik weet niet of je hierna door zou kunnen stromen na de universiteit in Utrecht?

Hopelijk heeft u wat goede tips?
Groetjes, Maxime Reactie infoteur, 05-09-2014
Hi, dit kun je het beste aan je mentor voorleggen. :D

Alejandra, 26-06-2014 11:42 #28
Ik ben 12 jaar en zit in 1 havo, zolang als ik kan praten wil ik al dierenarts worden, en dat is ook nu nog steeds mijn droom. Wat voor opleiding moet ik doen als ik dierenarts wil worden, ik heb in de brugklas geprobeerd door te stromen naar 2 Atheneum (na de zomervakantie komt de uitslag), maar als dat niet lukt… En wat voor meer beroepen zijn er in de 'dierengeneeskunde'? En waar kan je het beste studeren (buitenland zou geen enkel probleem zijn!).

Liefs, Alejandra Reactie infoteur, 26-06-2014
Hi, om dierenarts te worden moet je VWO niveau Natuur en gezondheid gevolgd hebben. Er zijn echter ook sommige HBO opleidingen waarmee je daarna uiteindelijk ook de opleiding tot dierarts kunt gaan doen. Als het nu allemaal nog niet zou lukken, kan je na je 18e ook alsnog via volwasseneonderwijs je vwo halen, en daarna alsnog dierarts worden. Je kunt het vwo dan zelfs bij elkaar sprokkelen door steeds een paar vakken te doen, en daarna weer een paar. Zo kan je in een paar jaar dus toch je vwo nog halen. Als je dus zo graag dierenarts wilt worden dat je zo gemotiveerd blijft als je nu bent, is de kans groot dat je dat uiteindelijk bereiken zal. De makkelijkste weg is natuurlijk wel als je op jonge leeftijd al het vwo kunt doen, dan stroom je sneller door. Succes. En laat nog eens weten hoe het verder is gegaan met je.

Fenna, 26-03-2014 12:27 #27
Ik zit nu in 4 havo en wil al erg lang dierenarts worden. Een optie van mij is natuurlijk om na havo vwo te gaan doen, maar dan is nog de vraag of ik dat ga halen.
Op internet las ik ergens dat je ook iets van een na je havo een bachelor opleiding doen die diergeneeskundegericht is, in België. En na die 3 jaar kan je doorstromen naar master op een universiteit waar je echt verder gaat met diergeneeskunde. Mijn vraag is of dat ook daadwerkelijk kan?
Buitenom dat zou ik graag in plaats van veearts of gewoon dierenarts meer een dierenarts worden gericht op wilddieren, (Dus in Nederland herten, vossen etc of in het buitenland/dierentuinen bijvoorbeeld katachtigen, giraffes) hoe zit het daar verder mee? Moet je dan weer doorstromen naar een verder gespecialiseerde opleiding?

Lian, 13-03-2014 19:30 #26
Beste Femke,
Ik wou dat ik op de havo zat, want ik wil ook veearts worden maar ik zit op het vmbo dus ik doe er wat langer over dan jij.
Maar als ik vmbo gehaald heb, ga ik havo doen(duurt 2 jaar), daarna ga ik nog 2 jaar vwo doen(want ik heb begrepen dat je zonder vwo-diploma niet naar de studie diergeneeskunde kunt). En daarna dus nog de studie diergeneeskunde in Utrecht.
Ik denk dat je beter na je havo, vwo kunt gaan doen.

Succes!
Lian

Jeffrey, 10-11-2013 18:57 #25
Ik zit nu in klas 3 van het gymnasium en wil na deze school graag een opleiding voor dierenarts doen in Amerika. Is het mogelijk om met een diploma uit amerika een praktijk te openen in Nederland?

mvg jeffrey

Femke, 01-10-2013 17:44 #24
Zo het ook mogelijk zijn om met havo de dierenarts opleiding te doen? Want ik zit havo en wil toch heel graag uiteindelijk dierenarts worden.

Arend, 15-05-2013 19:45 #23
Kan iemand mij vertellen als je mbo niveau vier doet en doorstroomt naar de HAS je of je ook dan de veearts opleiding kan doen?

gr arend

Lis, 01-04-2013 14:46 #22
Goedendag,

Van jongs af aan wilde ik al graag dierenarts worden,
nu blijkt dat ik slecht tegen bloed kan,
is het mogelijk om hier vanaf te komen?

en is het daarnaast mogelijk om een dagje met een dierenarts mee te lopen? Reactie infoteur, 02-04-2013
Een dagje met een dierenarts meelopen zou je in de privésfeer moeten regelen met je dierenarts.

Mulder, 15-10-2012 09:23 #21
Ook is het mogelijk om met een HBO opleiding of met een diploma van de Hogere Agrarische School door te stromen naar de opleiding tot dierenarts.

Dit stukje in aanhef waar genoemd wordt dat je via het HBO kunt doorstromen
naar de opleiding tot dierenarts werd tegengesproken op een onderwijsbeurs jongstleden. Deze route blijkt dus niet te kloppen; alleen met vwo.

David, 21-07-2012 22:57 #20
Hallo,
Ik wil misschien dierenarts worden net als mijn vader maar ik hoorde net dat dierenarts worden een slechte toekomst heeft in Nederland; er zijn te veel dierenartsen, het krijgt steeds slechter betaald en voor mij het ergste: je moet nu kiezen tussen veedieren of huisdieren. Er is dus geen ouderwetse dierenarts meer die gespecialiseerd is in beide, en dat vind ik teleurstellend. Veedierenarts worden gaat niet leuk meer worden vanwege de opkomst van de massale stallen (dan ben je bijvoorbeeld een heel dagdeel of langer bezig met koeien onthoornen), en dan kun je dat niet eens afwisselen met hondjes en katjes. Ook wordt blijkbaar het beroep steeds slechter betaald, terwijl het voor een beroep met zo'n zware opleiding al slecht betaald werd.
In Nieuw-Zeeland schijnt het wel prima te zijn, daar kun je nog gewoon dierenarts worden, voor zowel huisdieren als veedieren dus. Ook is daar een grote vraag naar dierenartsen.
Weet iemand misschien ook zo'n goed land om dierenarts te worden maar wat dichter bij is en geen Duitsland heet? Anders ligt mijn lot dus bij Nieuw-Zeeland (of ik wordt gewoon iets anders). Als iemand dit weet laat het mij dan ALSJEBLIEFT weten, antwoorden is verdomme gratis! Reactie infoteur, 22-07-2012
Als je gewoon kleine huisdieren wilt doen dan kan je beter je hart volgen. Dierartsen gaan misschien minder verdienen maar ze verdienen nu veel dus dat kan best. En als je handig bent zoek je een plaats in Nederland waar niet te veel dierenartsen zitten. Een praktijk beginnen kan je net zo duur maken als je zelf wilt, dus probeer gewoon die kosten te beperken. Lukt het dan toch niet dan kan je altijd nog verhuizen naar een ander land. Maar neem straks gewoon de praktijk van je vader over, dan heb je al klanten en en je hebt minder kosten.

Maame, 02-04-2012 19:03 #19
Hallo!
ik wil graag dierenarts worden maar ik ben nu nog maar 12 maar ik kan een extra vak kiezen spaans of technasium en ik wou vragen of/welke dat nodig is voor mijn opleiding later? zou iemand hier graag op willen reageren?
groetjes: Maame D.

Brenda Huizennaar, 15-11-2011 11:48 #18
Halla
ik wil graag dierenarts assistente worden, alleen ik ben erg benieuwd hoe het verdiend, zou iemand hier op willen reageren? ik weer het graag weten, bijv ik werk 5 dagen in de week en 9 uur per dag.
groetjes Brenda Huizennaar Reactie infoteur, 16-11-2011
Je zou eens kunnen kijken of er een cao voor dierenarts assistentes is. Ik denk dat je gewoon zou starten met minimumloon of eventueel wat meer. Daarna kan je wellicht loonsverhoging kunnen krijgen in de loop der jaren, naarmate je ervaring toeneemt. Persoonlijk denk ik niet dat je heel veel verdient als dierenarts assistente. Niet slechter dan gemiddeld, maar ook niet beter.

Pamela, 26-09-2011 19:50 #17
Hallo, ik wil graag dierenarts worden, ik ben nog maar 14 en ik volg nu latijn-wetenschappen, ik ben in de middelbare school, maar ik vroeg me af welke vakken heel belangrijk zijn voor dierenarts te worden en welke vakken je krijgt aan de universiteit.
Alvast bedankt.

Nicole, 24-08-2011 16:30 #16
Hooi,
Ik zou graag dierenarts willen worden, alleen ik doe vmbo tl, kan ik ook eerst dierenartsassistente worden en dan door leren voor dierenarts?
want ik zou graag paardenarts worden.
Wat raden jullie mij aan?

Mvg Nicole

Iris, 19-08-2011 15:17 #15
Hooi,
Ik zit nu in 4H. Als ik klaarben met school (vwo ook afgemaakt) wil ik gaan studeren voor dier- en veearts. Kun je die 2 opleidingen ook tegelijk doen of zou ik dan 2 keer zo'n studie van 6 jaar moeten volgen?

mvg Iris

Emily, 06-08-2011 17:41 #14
Hoi,
Ik wil erg graag dierenarts worden en doe nu een vwo opleiding. Daarna wil ik graag naar de universiteit in utrecht. Maar ik had ergens gelezen dat daarvoor werd gelood… Is dat dan gewoon puur geluk of kijken ze daar naar de opleiding die je hebt gehad e.d.?
En hoeveel verdient een dierenarts eigenlijk?
Groetjes Emily

Anne, 25-06-2011 19:39 #13
Ik wil al een tijd dierenarts worden en heb dit jaar havo/vwo gedaan, omdat ik een klas heb overgeslagen leek het mij beter eerst havo te gaan doen, ook omdat ik het nog best moeilijk vind. ik doe 3havo, dan 4havo en dan 5havo eindexamen, daarna kan je als je een bepaalt gemiddelde hebt volgens mijn directeur naar 5vwo en 6vwo en dan klaar, dan ben ik 18 jaar. die weg ga ik volgen en kan niet wachten dierenarts te zijn, ik zou later ook graag fysio voor dieren erbij willen doen.

Trees, 15-06-2011 12:07 #12
Hey ik ben trees en ik wil graag dierenarts worden. maar dan moet ik een heel lang op school zitten, hoe kan je een snelle opleiding doen?

Angeline, 27-05-2011 21:26 #11
Ik zit nu in havo 2, en ik wil graag (gezelschaps)dierenarts worden, dan wil ik na de havo een hbo opleiding doen en dan doorstromen naar de faculteit, maar wat is dan de beste hbo opleiding die ik kan doen? met mijn B-kant zit het verder wel goed, trouwens.

Patrick, 08-04-2011 07:47 #10
Hallo, ik ben Patrick en ik zit nu op 4 havo. Ik zou graag dierenarts worden, maar heb je daar bepaalde kwaliteiten voor nodig, want met alleen dierenliefde kom je er denk ik niet

Renee, 07-04-2011 17:45 #9
Hallo, ik ben Renee de Vries uit Nieuwkoop, en zit nu in groep 8. volgend jaar ga ik naar de middelbare school, 2-talig VWO op het scala college.ik heb hier heel erg veel zin, in maar das niet echt belangrijk XD… ik wil heel graag dierenarts worden, en wil hier ook mijn profiel naar kiezen enzo. maar wat moet ik precies doen als ik mijn eindexamen heb? (duurt nog heel lang maarja :p )

Ben Schouten, 24-02-2011 15:24 #8
Hoi. Ik vraag dit voor mijn dochter. Kan iemand mij vertellen welke HBO opleiding na HAVO het meest geschikt is en met welk vakkenpakket. Dit als vooropleiding voor Dierenarts. Reactie infoteur, 25-02-2011
U kunt deze vraag het beste stellen op de school waar zij nu zit.

Michelle, 13-01-2011 21:58 #7
Hoi ik ben een meisje van 14 jaar oud.
En ik wil veearts worden. Maar ik ben bezig met vmbo t maar ik wel heel graag.
Welke leerweg zou u mij aanraden want op school zeiden ze dat ik beter via een andere weg kan doen en dan assistente worden. Maar nu ben ik bang omdat ik zo perfectionisties ben het messchien wel verkeerd afloopt. En ik wordt heel dom depressief van laage cijfers.

Groetjes Michelle Reactie infoteur, 14-01-2011
Hoi Michelle,

Lastig om je hierin te adviseren. Via de Havo zou je VWO kunnen doen, maar je moet dan nog heelw at jaren doorleren. De school raad jou aan om assistente te worden, waarom? Misschien omdat ze inschatten dat Havo/VWO te pittig voor je wordt? Het hangt er dus vanaf of je goed leren kunt en of je voldoende gemotiveerd bent om door te leren na het vmbo. Je kunt ook eens informeren bij de opleiding tot dierenarts.

Mart, 23-02-2010 11:43 #6
Aljan, ik vind je verhaal erg interressant! Ik ben blij dat ik niet de enige ben die zoiets doet, want iedereen verklaart me voor gek!

2. Meisjes, 23-02-2010 11:21 #5
Hallo
wij willen weten hoe we dierenarts worden vanaf het vwo. kan iemand ons vertellen welke weg we nog moeten gaan:-)
alvast bedankt vriendelijke groet,

Aljan, 09-02-2010 13:12 #4
Ik zit op het VWO, en ik wil graag dierenarts worden. Ik vind het leuk om in dieren te snijden, en ik wil graag met wilde dieren werken. Ik kan best goed snijden in dieren, ik heb geoefend met mijn hamster. Maar is er een beroep waarbij je voornamelijk in dieren moet snijden? In mensen snijden lijkt me ook leuk, wil ik graag eens proberen.

Ali, 09-02-2010 12:52 #3
Ik ben ali en ik wil later graag dierenarts worden. Het liefste wil ik in leeuwen snijden. Wat voor een opleiding heb ik daar voor nodig? Ik zit nu op het vwo en ik vroeg me af als je een opleiding diergeneeskunde doet of je dan ook een richtig 'leeuwen snijden' kan kiezen

Francien, 13-11-2009 15:09 #2
Wij doen een sectorwerkstuk voor school over operaties bij dieren. Ik had daarom een aantal vragen. Hopelijk kunt u mij verder helpen. Hier komen ze:
1. Wanneer mag je als dierenarts opereren?
2. Welke opleidingen heb je daarvoor nodig om te mogen opereren?
Met vriendelijke groetjes, Francien

Michel Bos, 18-07-2009 16:21 #1
Hallo,

Ik wil graag na mijn havo diploma, de dierarts opleiding doen,
Daarop heb ik twee vragen :

1. Hoe kun je met een havo diploma (met een omweg waarschijnlijk) de dierenartsopleiding doen?
2. Krijgen mensen met een vwo diploma voorang op mensen met een havo diploma (die een omweg hebben gemaakt ), bij de loting van de dierartsopleiding?

Infoteur: Kisses
Laatste update: 30-05-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Opleiding en beroep
Special: Beroepen
Reacties: 34
Schrijf mee!