InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Levensvisie > Echte liefde is

Echte liefde is

Echte liefde is Wat is echte liefde? Tijdens de periode van verliefdheid is iedereen blind van de liefde. Hoe kunnen we erachter komen dat we echt met echte liefde te maken hebben? Wat is het kenmerk van echte liefde? Wat is echte liefde niet? Wanneer is er geen sprake van echte liefde? Kunnen we tijdens de periode van verliefdheid al ontdekken of we te maken hebben met echte liefde? Bestaat ware liefde? Of eeuwige liefde?

Echte liefde is

Wat is echte liefde? Echte liefde:
  • Is dat het totaalbeeld van de ander helemaal klopt,
  • Kent geen enkele twijfel over de ander,
  • Kent geen angst,
  • Is vertrouwen hebben in elkaar,
  • Is positieve energie,
  • Is verbondenheid,
  • Is intimiteit,
  • Is elkaar het aller beste gunnen,
  • Draait om plezier en
  • Echte liefde is genieten van elkaar.

Wat is het niet?

Wat is echte liefde niet? Alles wat negatief is binnen een relatie is geen echte liefde, zoals:
  • Jaloezie,
  • Wantrouwen,
  • Egoïsme,
  • Afgunst, maar ook:
  • Geweld.
Gericht zijn op specifieke eigenschappen zoals uiterlijk of een leuk inkomen alleen kan geen echte liefde zijn. Vaak zal er een stemmetje in het achterhoofd, een knagend gevoel of er is een buikgevoel, aanwezig zijn die twijfel uitdrukt. Echte liefde kent geen twijfel. Als het totaalbeeld van de ander niet klopt, zal er geen sprake kunnen zijn van echte liefde.

Luister naar uw gevoelens

Negatieve gevoelens, gevoelens dat er iets niet klopt of gevoelens dat er iets aan de ander ontbreekt, hoe klein ook, wijzen er op dat het totaalbeeld niet compleet is. Zeker tijdens de periode van verliefdheid, als de liefde ons blind maakt, is het moeilijk, om te luisteren naar deze waarschuwende gevoelens. Luister naar dat stemmetje dat zegt dat er iets niet klopt. Liefde voelen is niet voldoende. Zodra de periode van verliefdheid over is, zal het gevoel dat er iets niet klopt groter en groter worden, totdat het overheerst.

Met heel het hart

Echte liefde is met heel het hart gericht zijn op de ander. U wilt altijd, op welk tijdstip dan ook, er voor de ander zijn.
U bent met uw hart gericht op de ander. Dat betekent ook:
  • Dat u de ander vrij laat,
  • U geen behoefte tot controle voelt,
  • Dat u uw partner de ruimte geeft en
  • Dat u uw partner zijn eigen weg laat inslaan om zich te kunnen ontwikkelen.

De ander

Echte liefde voelen voor een ander, zal gevoeld worden als totale liefde. Echte liefde zal niet gericht zijn op specifieke eigenschappen. Uiterlijk, leuke babbel, charme en een ruim inkomen is een optelsom van eigenschappen die niet bijdragen om echte liefde te voelen voor een ander. Natuurlijk zijn goede eigenschappen bij de ander belangrijk, maar verliefd zijn op iemand met een mooi uiterlijk, leuke babbel, charme en een goed inkomen en toch het gevoel hebben dat er iets schort, iets knaagt, zegt meer dan gevoel. Ondanks dat liefde blind maakt, moet de verliefdheid voor de ander compleet zijn, een geheel zijn, totaal zijn, zonder dat er op de achtergrond iets zeurt dat er iets niet klopt. Het totale beeld van de ander moet kloppen.

Verliefd

Zodra u verliefd bent op iemand waarvan het totale beeld klopt, kunt u uw hart geven aan de ander. Als eenmaal het totaal plaatje klopt, weet u dat er geen ruimte is voor negatieve zaken tussen u in, er is slechts ruimte voor positieve zaken. Echte liefde. U kunt de ander liefhebben met heel uw hart!

Kenmerken

Enkele kenmerken van echte liefde:
  • Echte liefde kent geen twijfel,
  • Bij echte liefde is het totaalbeeld van de ander compleet,
  • Bij echte liefde bent u met uw hart gericht op de ander,
  • Echte liefde kent geen negativiteit,
  • Echte liefde kent geen controle.
Gerelateerde artikelen
Ware liefde vinden. Hoe vind je ware liefde?Ware liefde vinden. Hoe vind je ware liefde?Ware liefde. Veel mensen dromen van het vinden van de ware liefde. Zowel mannen als vrouwen, jongens en meisjes, zoeken…
Onmogelijke liefdes en onbereikbare liefdeOnmogelijke liefdes en onbereikbare liefdeVeel mensen hebben een onmogelijke liefde in hun leven. De pijn die een onmogelijke liefde veroorzaakt is hartverscheure…
Test - Verliefd of Liefde?Test - Verliefd of Liefde?Verliefd en Liefde worden soms als synoniem gebruikt. Is er bij jou een wezenlijk onderscheid tussen verliefdheid en lie…
Liefde: de ware vindenLiefde: de ware vindenLiefde is het belangrijkste in ons leven. We willen de ware vinden én houden. Toch blijven velen zoeken naar de ware, oo…
Bronnen en referenties
  • http://www.sochicken.nl/liefde/echte_liefde_is_leren_loslaten.html
  • http://www.romantischcadeau.nl/echte-liefde-duurt-eeuwig.html
  • http://www.goodadvicebooks.nl/artikelen/echte_liefde.html
  • http://mens-en-samenleving.infonu.nl/sociaal/32188-op-zoek-naar-de-liefde.html

Reageer op het artikel "Echte liefde is"

Reacties

Dekie Rita, 19-02-2017 01:35 #3
Echte liefde is de ander vrijlaten om zich zo goed mogelijk te ontwikkelen en zich gelukkig te voelen. Is er voor een ander zijn als het nodig is, in goede en in slechte tijden, bij ziekte en gezondheid. Echte liefde stelt geen eisen.

Mossje, 26-01-2015 09:32 #2
Echte liefde is voor mij, naast de lichamelijke aantrekkingskracht vooral de emotionele aantrekkingskracht. Het lichamelijke is bij veel mensen te vinden, maar het emotionele niet. Gaan er tenslotte niet veel relaties kapot doordat men zich eenzaam voelt? Zich niet gesteund voelt? Dit is dan ook wat ik mis in ieder artikel over echte liefde.

J. Jansen, 14-05-2011 12:50 #1
'n - Volgens mij - prima artikel. Persoonlijk heb ik echter ervaren dat "m'n liefde" niet hetgeen was waar degene waarmede ik 'n (liefdevolle) relatie mee wilde opbouwen op zat te wachten. Liefde was trouwens ook niet hetgeen waarop ík moest rekenen want - zo werd me duidelijk gemaakt door èn gebaar èn woord - ze hadden - volgens zichzelf - zo'n goede relatie met het/de kind(eren). Om 't kort te houden: ze wilden wel mij erBIJ hebben maar 'k moest niet denken. In 1e oogopslag vreemd, nietwaar? Waarom dat gebrek aan behoefte aan liefde (voor de ander/man)? 'n (Enige tijd geleden) gehouden onderzoek heeft uitgewezen dat slechts 10% der vrouwen 'n partner zocht mét verstand. Dat werpt - volgens mij - 'n verbazingwekkend/nieuw licht op de 'gewenste' liefde. Want liefde - daarover zijn wij het toch eens (denk ik) - heeft álles van doen met (gezond) verstand. Hoe heeft 't - zou 'n vraag kúnnen zijn - zover kunnen komen? Zou ('t is maar 'N idee) het onophoudelijk geponeerde (waan)idee dat vrouwen ánders zijn er wellicht debit aan kunnen zijn? Waar ik het idee koester dat liefde pas mogelijk is als iemand begrepen heeft dat het de ander tot middelpunt van míjn belang te promoveren zijn vele anderen de mening (nog steeds) toegedaan dat de ander mij 'n goed gevoel moet/dient te GEVEN. En probeer ('n ouder) iemand (er jarenlang van overtuigd geweest dat 'je' er, voor jezelf, uit moet halen wat er in zit) er maar 'ns van te overtuigen dat hij/zij er (voorzichzelf) beter aan doet om z'n intereresse 'ns te verplaatsen naar de ander. Deze (voornoemd genoemde) groep (en die is GAROOT!) staat dus niet slechts afwachtend (tegenover liefde) maar tevens zeer wantrouwend. "Zoiets (liefhebben) doet iemand niet zomaar… " is hun 'filosofie'.
Mag ik - gebruikmakend v.d. situatie - nóg 'n misschien revolutionair maar toch idee poneren? Oké; de baby is 'n egoïst. Opgroeiend wordt hij/zij geen egoïst(e) maar blijft het indien… dat hij/zij geen liefde ervaart (in z'n directe omgeving). Immers waarom - temidden van niet- danwel slecht-gesocialiseerden - socialiseren? 'n Kind zou - zulks wèl willend - de dupe worden van, resp. misbruikt worden door de omgeving. De verbale liefde die telkens 'n (laat ik het heel voorzichtig formuleren) niet-zo-goed gevoel bewerkstelligt/achterlaat leidt niet tot respect voor (onbaatzuchtige) liefde.

Infoteur: Roberta
Laatste update: 09-05-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Levensvisie
Reacties: 3
Schrijf mee!