InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Levensvisie > Red Hat Society

Red Hat Society

Red Hat Society De Red Hat Society begon als een grapje in Amerika en is in enkele tientallen jaren uitgegroeid tot een mondiale beweging waar vrouwen van 50 jaar en ouder zich bij kunnen aansluiten om met elkaar plezier te maken en vriendschap te beleven. Kenmerk is de rode hoed en paarse kleding. Nederland kent diverse chapters van de Red Hat Society.

Waar de lady's van de Red Hat Society staan tijdens de rondleiding door HJollum

Rode hoed

Het begon met een gedicht van Jenny Joseph in 1961. Zij gaf een vriendin een rode hoed cadeau; beide dames waren inmiddels de 50 gepasseerd. In dat gedicht steekt de dichteres de draak met bezadigde vijftigers en waarschuwt ze dat de vijftiger in het gedicht ondeugende dingen gaat doen. Ze gaat bijvoorbeeld een paarse jurk kopen en een rode hoed dragen, een hoed 'die me niet staat en me niet past'. Dat kon de vijftiger niet schelen, want ze had er plezier in.

Leden van Chapter Nieuwerkerk aan den IJssel op bezoek in Hollum Op Ameland / Bron: Persbureau AmelandLeden van Chapter Nieuwerkerk aan den IJssel op bezoek in Hollum Op Ameland / Bron: Persbureau Ameland

Vriendinnen

Het grapje in het gedicht werd nagevolgd door de vriendinnen van de dichteres. Die deden voor een theevisite eens allemaal een rode hoed op. Die grap verspreidde zich als een olievlek; meer en meer vriendinnen droegen bij samenkomsten een rode hoed en ze vonden het allemaal geweldig leuk en grappig. De media pakte het fenomeen op en er werd over geschreven in kranten en tijdschriften. De Red Hat Society werd in 1998 opgericht door Sue Ellen Cooper uit Fullerton, Californië in de Verenigde Staten. Toen de dames met de rode hoed op de televisie in een Today-show hun verhaal mochten doen, was het hek van de dam. Dat was in 2000.

Nederland

De Nederlandse media ving de beweging in Amerika op en publiceerde er hier over. Een artikel in 2005 in NRC-Handelsblad was het
Rondleiding door Hollum en uitleg bij de oude bakkerij over "iets op je kerfstok hebben" / Bron: Persbureau AmelandRondleiding door Hollum en uitleg bij de oude bakkerij over "iets op je kerfstok hebben" / Bron: Persbureau Ameland
beginpunt van de Nederlandse tak van de Red Hat Society. De beweging inspireert vrouwen over de hele wereld en overal wordt de rode hoed enthousiast ontvangen. Wereldwijd zijn er meer dan een miljoen leden en Nederland kent meer dan honderd chapters, afdelingen.

Plezier

Het gaat de dames van de Red Hat Society (RHS) om het hebben van plezier na je vijftigste verjaardag. Opvallen is er doorgaans voor middelbare vrouwen niet meer bij en die onzichtbaarheid is niet plezierig. De dames van de RHS willen juist wèl opvallen en vooral plezier hebben. Daarom dossen ze zich uit in felle kleuren en is de rode hoed de kroon op een speelse geest en uitbundige persoonlijkheid. Het geeft in ieder geval de ruimte om speels en uitbundig te zijn, het tegenovergestelde van de geraniums, waar veel vrouwen op leeftijd achter belanden.

Vriendschap

De dames van de RHS, de Red Hatters, genieten van de vriendschappelijkheid van mede Red Hatters in Nederland of elders in de wereld. Alle leden van de RHS zijn lid van de moederorganisatie in Amerika. Daar resideert ook de superqueen of voorzitter. In Nederland spreekt men van chapters, afdelingen, met een queen als afdelingsvoorzitter.

Gedicht

Hieronder staat een vertaling van het gedicht van Jenny Joseph, waar het allemaal mee begon.

Waarschuwing

Wanneer ik oud ben ga ik paarse jurken kopen
en zal daar ook een rode hoed bij doen
Dat staat me niet, maar ik zie mezelf al lopen
en ik verspil mijn staatspensioen
Aan drank en handschoenen met knopen

Op maffe muilen loop ik door de warenhuizen
en graai baldadig gratis monsters bij elkaar
Ik druk op bellen tot mijn oren suizen
Ik ratel met een stok langs stalen buizen
en als ik moe word zit ik op 't trottoir

Geen regels kunnen mij nog overbluffen
Ik reken af met mijn beschaafde jeugd
Ik ga op sloffen door de plassen plenzen
Ik jat bloemen uit de tuin van vreemde mensen
Opvallen wordt voor mij een deugd
En ik ga ook proberen om te tuffen.

Chapters

De afdelingen, chapters, in Nederland hebben allemaal een eigen chapternaam, chapter ID, queen en slogan.
Als voorbeeld: voor chapter Stiens is dat:
  • Chapternaam: Tusken Waed en Wâld
  • Chapter ID: 85385
  • Queen: Hillegonda Gravin van Puffelen
  • Slogan: Relax take a cappucino
Sommige chapters nemen nog nieuwe leden op, andere, zoals die van Stiens, zijn vol en gesloten voor nieuwe leden.

Conventie

In april 2014 is een RHS conventie gehouden. Chapter The Red Circle uit Elburg was de organiserende partij: 25 april is de officiële Red Hat Society dag.

Lid

Iedere vrouw van 50 jaar of ouder kan lid worden van de RHS. Het is voor leden verplicht om bij activiteiten een rode hoed te dragen met daaronder een paars kledingstuk. Wie nog geen 50 is en toch mee wil doen, draagt een roze hoed en lila kleding.
Alle Nederlandse chapters zijn lid van de Amerikaanse organisatie. De naam Red Hat Society is een geregistreerde en beschermde naam.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De stijl van Jenny HumphreyJenny Humphrey uit Gossip Girl, gespeeld door actrice Taylor Momsen, is een beetje het buitenbeentje op school. Ze komt…
Creatief denken: De zes denkende Bono HoedenDe hoeden van Edward Bono zijn hoeden die een eigen mening over elk onderwerp hebben. Elke hoed heeft een andere kijk op…
Biografie: Ellen PageEllen Page is een stoere actrice die op jonge leeftijd begon. In 2002 na het acteren in de film Marion Bridge wist Ellen…
TV Serie - ArrowTV Serie - ArrowDe nieuwe hit serie Arrow is op dit moment een sensatie in Amerika. Marvel comics, de uitvinder van stripfiguren zoals b…
De Dokter Kenneth H. Cooper testDe Coopertest of 12 minuten uithoudingsvermogentest is nog steeds populair en helpt bij het verbeteren van de conditie.…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: RHS logo
  • www.redhatnederland.nl
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Red_Hat_Society geraadpleegd op 26 augustus 2014
  • Afbeelding bron 1: Persbureau Ameland
  • Afbeelding bron 2: Persbureau Ameland

Reageer op het artikel "Red Hat Society"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 31-12-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Levensvisie
Special: Vrouwen
Schrijf mee!