InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Internationaal > Eurovisie Songfestival 2017: alles wat je ervan moet weten

Eurovisie Songfestival 2017: alles wat je ervan moet weten

Eurovisie Songfestival 2017: alles wat je ervan moet weten Op 13 mei 2017 zal zangeres Jamala, winnares van het Eurovisie Songfestival 2016, de finale openen van de 62ste editie van het Europees Songfestival. Zij won in 2016 met het lied 1944 en maakte daarmee Oekraïne het gastland van 2017. Op 9 en 11 mei vinden de halve finales plaats, gevolgd door de finale op 13 mei. Het festival wordt gehouden in het International Exhibition Centre in Kiev, de hoofdstad van Oekraïne. Nederland is net zoals alle voorgaande edities ook van de partij. De 62ste keer is voor rekening van de popgroep OíG3NE. Zij wonnen de finale van het vijfde seizoen van The Voice of Holland.

Kiev

Kiev heeft de race van maar liefst zes steden in totaal gewonnen. Andere steden die het festival graag wilden organiseren waren Dnipro, Odessa, Cherson, Lviv en Charkov. Zoals aangegeven is het International Exhibition Centre in Kiev de plek waar het festival gehouden wordt. Kiev was samen met Dnipro en Odessa de enige drie steden die aan alle eisen voldeden:
  • Voldoende capaciteit betreft hotels;
  • Een complex met een capaciteit van minimaal 10.000 mensen;
  • Aanwezigheid van luchthaven;
  • Perscentrum voor minimaal 1300 journalisten;
  • Voldoende en moderne infrastructuur;
  • Voldoende capaciteit om bij eventuele rampen in te grijpen;
  • Het moet een veilige stad zijn;

Uiteindelijk wist Kiev te winnen vanwege het International Exhibition Centre en de twee goede luchthavens. Odessa had als locatie enkel en alleen een stadion, welke te groot is voor een Eurovisie Songfestival. Kiev organiseerde in 2005 ook het Europees Songfestival. Eind februari 2017 werd bekend dat een trio van mannen het songfestival gaat presenteren. Dat is voor het eerst in de geschiedenis van het festival dat niet twee, maar drie personen de presentatie op zich nemen.

Deelnemers, artiesten en liedjes Eurovisie Songfestival 2017

Op vrijdagochtend 3 maart om 11:00 precies presenteert O'G3NE het songfestivallied. Het is al wel bekend dat het geschreven is door Rick Vol en Rory de Kievit.

LandArtiestLied
AlbaniŽLinditaBotŽ
ArmeniŽArtsvikFly with me
AustraliŽIsaiah FirebraceDon't come easy
AzerbeidzjanDiana HaciyevaSkeletons
BelgiŽBlancheCity Lights
BulgarijeKristian KostovBeautiful mess
CyprusHovigGravity
DenemarkenAnja NissenWere I am
DuitslandLevinaPerfect Life
EstlandKoit Toome & LauraVerona
FinlandNorma JohnBlackbird
FrankrijkAlmaRequiem
GeorgiŽTako GatsjetsjiladzeKeep the Faith
GriekenlandDemyThis is love
HongarijeJoci PŠpaiOrigo
IerlandBrendan MurrayDying to try
IjslandSvalaPaper
IsraŽlImri ZivI feel alive
ItaliŽFrancesco GabbaniOccidentali's Karma
KroatiŽJacques HoudekMy Friend
LetlandTriana ParkLine
LitouwenFusedmarcRain of revolution
MacedoniŽJana BurčeskaDance alone
MaltaClaudia FanielloBreathlessly
MoldaviŽSunStroke ProjectHey, Mama!
MontenegroSlavko KalezićSpace
NederlandO'G3NELight and shadows
NoorwegenJOWST feat. Aleksander WalmannGrab the moment
OekraÔneO.TorvaldTime
OostenrijkNathan TrentRunning on Air
PolenKasia MośFlashlight
PortugalSalvador SobralAmar pelos dois
RoemeniŽIlinca feat. Alex FloreaYodel it!
RuslandJoelia SamojlovaFlame is burning
San MarinoValentina Monetta & Jimmie WilsonSpirit of the night
ServiŽTijana BogićevićIn too deep
SloveniŽOmar NaberOn My Way
SpanjeManel NavarroDo it for your lover
TsjechiŽMartina BŠrtaMy turn
Verenigd KoninkrijkLucie JonesNever give up on you
Wit-RuslandNaviHistoryja majho ěyccia
ZwedenRobin BengtssonI can't go on
ZwitserlandTimebelleApollo

De Grote Vijf

Zoals altijd zijn de zogenoemde Grote Vijf standaard door naar de finale. De Grote Vijf zijn Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk. Zij zijn bij elkaar de hoofdsponsors van het festival. Ook het gastland zelf is direct door naar de finale.

Kosten Eurovisie Songfestival 2017

Oekraïne liet na de winst van 2016 meteen weten het groots aan te pakken en een ruim budget vrij te maken. En tot zover zijn zij hun belofte nagekomen met ruim 23 miljoen euro.
  • Kiev heeft iets meer dan zeven miljoen euro vrijgemaakt voor het Eurovisie Songfestival. Ruim 5,4 miljoen euro daarvan is al uitgegeven aan het verbeteren van infrastructuur.
  • De regering van Oekraïne heeft zestien miljoen euro vrijgemaakt. Hier was een hoop kritiek op vanuit NTU, de staatsomroep van Oekraïne. De zestien miljoen euro voor het festival was namelijk meer dan de helft van het complete jaarbudget van NTU. De zestien miljoen euro wordt gespendeerd aan inzet van materiaal en middelen zoals beveiliging, extra bussen, versiering van de stad Kiev zelf, etc.

Het Eurovisie Songfestival van 2012 in Azerbeidzjan was de duurste ooit: ruim 48 miljoen euro.

Hoe kom je er?

Kiev heeft verschillende vervoersnetwerken. Er rijden bussen en er is een metronetwerk. Daarnaast zijn er twee grote vliegvelden rondom de stad. Mocht je een vertrek richting Kiev willen plannen voor het Eurovisie Songfestival 2017, hou dan ten alle tijden de algemene informatie op de officiële site aan.

Kiev Borispol Airport

Kiev Borispol Airport is het hoofdvliegveld van Kiev en ligt iets ten oosten van de stad (35 kilometer gerekend vanaf centrum Kiev). Er zijn in totaal vier terminals. Het vliegveld ligt direct naast de langste snelweg van Oekraïne: de M03. Op Kiev Borispol Airport vliegen onder andere British Airways, Lufthansa, Air France, KLM en de nationale maatschappij van Oekraïne: Ukraine International Airlines.

Het vervoer vanaf het vliegveld naar je bestemming hangt natuurlijk van de bestemming zelf af. Er gaat in ieder geval elke vijftien minuten een bus van Sky Bus (paarse bussen) naar het centraal station. Deze reis is slechts 35 kilometer, maar neemt ruim vijftig minuten in beslag (bij normale verkeersdrukte). Vanaf hier kan er naar International Exhibition Centre gereisd worden. Een enkeltje kost ongeveer twee euro, een retour het dubbele. Een taxi is veel duurder, namelijk rond de veertien euro.

Kiev Zhuliany Airport

Dit is de tweede luchthaven van Kiev en ligt slechts negen kilometer van het centrum van Kiev af. Het vliegveld is echter wel een stuk kleiner. Ook vliegen er geen grote maatschappijen op, alleen budgetmaatschappijen als Wizz air en Ryanair.

Het vervoer naar centraal station of het centrum van de stad verloopt ook minder soepel. Er moet minimaal één keer worden overgestapt en de reis neemt in totaal veertig minuten in beslag. De kosten liggen ook rond de twee euro voor een enkeltje en vier euro voor een retour. Een taxi daarin tegen scheelt wel ten opzichte van Kiev Borispol Airport. Een rit naar het centrum kost niet meer dan acht euro.

International Exhibition Centre

Het International Exhibition Centre is via meerdere manieren te bereiken. Halte Livoberezhna is een goede optie. Hier stopt:
  • Buslijn 46, 70 en 316
  • Metrolijn 1
  • Taxi 535, 177, 249, 578 en 178. Kiev heeft taxilijnen en functioneren eigenlijk als een soort bus. Het is wat duurder, maar biedt meer zitruimte.

Lopen naar het International Exhibition Centre vanaf deze halte kost met normale drukte en een normaal tempo ongeveer vijftien minuten. Houd er rekening mee dat door de drukte en eventueel omleidingen het langer kan duren.

Een andere halte is Mykilska-Slobidska. Bij deze halte stopt:
  • Buslijn 42, 87, 95 en 108
  • Taxilijn 177, 178, 215, 425, 503, 542 en 599

Lopen naar het International Exhibition Centre vanaf deze halte kost met normale drukte en een normaal tempo ongeveer tien minuten. Houd ook hier rekening met grote drukte en eventuele omleidingen.

Zelf rijden met een auto wordt afgeraden. Ondanks dat de infrastructuur beter is geworden, zijn de wegen nog steeds slecht. Ook wordt er verwacht dat zoals bij elk evenement bepaalde wegen worden afgesloten. Daarnaast is parkeren in Kiev duur, evenals een auto huren.

Legenda
A. International Exhibition Center
B. Halte Livoberezhna
C. Halte Mykilska-Slobidska
D. Luchthaven Borispol
E. Luchthaven Zhyliany
F. Centraal station Kiev
© 2017 Vanzadelhoff, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Waarom gaat Australië naar het Eurovisie Songfestival 2015?Waarom gaat Australië naar het Eurovisie Songfestival 2015?Op 19, 21 en 23 mei 2015 wordt de 60ste editie van het Eurovisie Songfestival gehouden in de Oostenrijkse hoofdstad Wene…
Nederland en het Eurovisie Songfestival 2015Nederland en het Eurovisie Songfestival 2015Ieder jaar wordt er een Eurovisiesongfestival georganiseerd. Aan het Eurovisie Songfestival doen (bijna) alle Europese l…
Eurovisie Songfestival 2013 - Deelnemers en UitslagenEurovisie Songfestival 2013 - Deelnemers en UitslagenOp dinsdag 14 mei en donderdag 16 mei vinden de halve finales van het Eurovisie Songfestival 2013 plaats. Op zaterdag 18…
Eurovisie songfestival 2009Op dinsdag 12 mei vond de eerste halve finale voor het Eurovisie Songfestival plaats en op p donderdag 14 mei vindt de t…
Eurovisie Songfestival 2012Eurovisie Songfestival 2012Joan Franka zal ons land vertegenwoordigen tijdens het Eurovisie Songfestival 2012 dat op 22, 24 en 26 mei 2012 word geh…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Albin Olsson / Wikimedia Commons
  • http://www.valuta.nl/omrekenen
  • http://www.vliegveldinfo.nl/vliegvelden/kiev-zhuliany-airport/
  • http://www.vliegveldinfo.nl/vliegvelden/kiev-borispol-airport/
  • http://www.songfestivalweblog.nl/category/kiev-2017/
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Eurovisiesongfestival_2017
  • http://www.songfestivalweblog.nl/deelnemers-2017/
  • https://kbp.kiev.ua/en/pass/ak/

Reageer op het artikel "Eurovisie Songfestival 2017: alles wat je ervan moet weten"

Infoteur: Vanzadelhoff
Laatste update: 14-03-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Internationaal
Schrijf mee!