InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Kerstsymbolen en wat ze betekenen

Kerstsymbolen en wat ze betekenen

Kerstsymbolen en wat ze betekenen Kerstmis heeft een religieuze grondslag. Tijdens de Kerst herdenken we de geboorte van Christus. Dat Kerstmis een christelijk feest heeft, neigen veel mensen te vergeten. Zeker nu het feest zo commercieel wordt. Dit onder andere onder invloed van het Kerstfeest in de Verenigde Staten waar men al jaar en dag groots uitpakt met de Kerstman. Maar wat betekenen de dingen die typisch iets voor Kerst zijn, die voor ons nu zo normaal zijn?
Wanneer er aan Kerst gedacht wordt, noemen mensen vaak dingen als kerstbomen, kerstkransen, kaarsen, sterren, engeltjes, snoep, cadeautjes en ga zo maar door. Maar al deze dingen worden niet zonder reden met Kerst geasocieerd. Ze hebben allemaal een betekenis.

Kerstboom

De kerstboom is een van de weinige bomen die ook in de winter bladeren draagt. Daarom is de betekenis van de kerstboom eeuwigdurende hoop, licht en leven. Verder wordt er gezegd dat de naaldjes van de kerstboom omhoog wijzen, naar de hemel. De hemel heeft natuurlijk alles te maken met het Kerstfeest.

Kerstkrans

Een kerstkrans is rond van vorm. Hij heeft daarom geen begin en geen einde. Dit wordt gezien als een symbool van de eeuwigheid. Eeuwige liefde in het speciaal.

Kaarsen

Kaarsen symboliseren de grote kerstster die naar Bethlehem wees en ook het licht in het algemeen.

Kerstster

De kerstster symboliseert de ster die de drie wijzen volgden om bij de pasgeboren Christus terecht te komen.

Kerstengel

Volgens de bijbel verschenen er engelen aan de hemel die aan de herders in het veld vertelden over de geboorte van Christus.

Kerstklok

Ook kerstklokjes hebben een religieuze betekenis. Het kerstklokje staat voor sturing. Herders gebruikten bellen om hun kudde bijeen te houden en te verzamelen. Verder staat het kerstklokje voor het wekken van attentie voor een grootste gebeurtenis: de geboorte van Christus.

Snoep

Er zijn speciale soorten snoep die geassocieerd worden met de Kerst. Zo heb je versieringen voor in de kerstboom, in de vorm van snoep. Onder andere kerstkransjes zijn zeer populair. Deze hebben dezelfde betekenis als de kerstkrans. Maar ook de rood/wit gestreepte wandelstok vormige zuurstokken hebben een betekenis. Deze staan symbool voor de wandelstokken die de herdertjes bij zich handen toen zij op weg gingen naar de stal waarin Christus geboren was.
Een ander soort kerstsnoep met een betekenis zijn chocoladen hulst blaadjes. Deze zijn vaak groen met rode kerstjes. Deze staan voor de doornenkrans die Christus ten tijde van zijn dood op zijn hoofd zou moeten dragen. Het rood staat voor het bloed dat toen vloeide. Dit gebeurde natuurlijk niet op de dag dat Christus geboren werd, maar dit zou gaan gebeuren. De groene kleur van de hulst geeft verder nog eeuwige hoop weer.

Cadeautjes

De cadeautjes die met Kerst aan elkaar gegeven worden staan voor de giften die de drie wijzen deden aan Christus.

Kerstkleuren

Kerst heeft te maken met twee specifieke kleuren: rood en groen. Het rood staat voor het bloed dat Christus liet stromen gedurende zijn leven voor de mensheid, het groen voor de eeuwige hoop en het nieuwe leven.

Zo wordt duidelijk dat hoewel men Kerstmis steeds vaker los van het Christelijke geloof zit, er wel degelijk veel elementen bewaard blijven. Het is altijd mooi om daar iets over te weten!
© 2009 - 2017 Niamh, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kerstmis en kerstavond, geloof en ongeloofKerstmis en kerstavond, geloof en ongeloofFranciscus van Assisi was de bedenker van de kerststal. Hij bouwde de stal in een bos, met levende figuren erbij. Hij pl…
Een kerstboom in huis? Denk aan je gezondheid!Een kerstboom in huis? Denk aan je gezondheid!Plotse hoestbuien? Een kriebelneus? Moeite met ademhalen? Heb je net een mooie kerstboom in huis gehaald? Dan zou dat we…
Hoe versier ik een kerstboom?Rond Kerstmis is het een eeuwenoude traditie om een kerstboom in de woonkamer te plaatsen. Deze kerstbomen worden meesta…
Leuke weetjes - Kerstmis en kerstweetjesWist je dat er kerstversieringen bestaan in de vorm van drollen, vrijende sneeuwmannen en hamburgers? Wil je weten hoe K…
Kerstmis spelletjesHeb je zin om de periode rond Kerstmis op een originele manier door te brengen? Ben je op zoek naar leuke spelletjes, ma…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Kerstsymbolen en wat ze betekenen"

Reacties

Colin Broek, 27-11-2016 16:09 #2
Kerst heeft niets christelijks, en al helemaal geen christelijke grondslag. Kerst vindt zijn oorsprong al vóór de geboorte van Christus. Het saturnalien feest wat al lang gevierd werd was een heidens feest wat alles te maken had met de terugkeer van het licht en de lente (vruchtbaarheid). Wat betekenen de symbolen dan wel:
Kerstboom: een phallussymbool met eeuwig groen staat voor vruchtbaarheid en dat de vruchtbaarheid nooit geheel verdwijnt.
Kaarsen: staan voor het licht dat verdwijnt in de donkere maanden en deze worden gebrand om de lichtgod te aanbidden en om te verzoeken dat het licht terug mag keren
Kerstster: een satanisch symbool voor het object dat ervoor zorgde dat de 3 astrologen gestuurd door koning Herodes, de geboorte plaats van Jezus konden vinden… de opdracht was om hem te vinden en te kunnen vermoorden omdat hij in de profetie koning der joden genoemd werdt.
Piek & ballen: phallussymbolen ter ere van de vruchtbaarheidsgoden

Alles van het kerstfeest is terug te herleiden naar dit heidense feest… zoals met zoveel "christelijke" feesten was het de katholieke kerk in het begin van deze religie die op slinkse wijze christelijke tintjes gaf aan heidense feesten om mensen aan te trekken tot de nieuwe christelijke religie.

Laten we met z'n allen minder hypocriet/naïef deze wereld bekijken… nooit onze ogen sluitend voor de God die ons zal verlossen van al deze ellende.

Harold Lansink, 24-12-2009 14:15 #1
Ok maar waarom wil iedereen een witte kerst heeft dit verder nog een betekenis? Reactie infoteur, 31-12-2009
Ik weet niet of een witte kerst echt een betekenis heeft zoals dingen als een kerstbel en bijvoorbeeld cadeautjes onder de kerstboom wel hebben. Wel staat de kleur wit voor de puurheid van Christus, een feestelijke kleur. Verder wordt sneeuw gezien als symbool voor hoop en dromen. Persoonlijk lijkt het mij echter waarschijnlijker dat een witte kerst meer iets te maken heeft met de woonplaats van de kerstman. Dat is natuurlijk de besneeuwde noordpool.

Hopelijk is dit antwoord van enige help?

Groet, Niamh

Infoteur: Niamh
Gepubliceerd: 13-11-2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Schrijf mee!