Koopgedrag van consumenten
Koopgedrag is het gedrag dat consumenten vertonen wanneer zij kopen. Een succesvol marketingbeleid is gericht op de behoeften en wensen van de consument. Bedrijven kunnen op deze behoeften en wensen inspelen. Zo kunnen zij producten die gewild zijn op ooghoogte plaatsen zodat deze meer opvallen. Ook kunnen zij bepaalde acties of kortingen geven op producten die gewild zijn. Zo ontstaat er een klantenwerving. Door acties of kortingen worden vaak ook nieuwe dingen geprobeerd die minder in de aandacht zijn bij de consument. Hiermee worden producten bedoeld die buiten het oog vallen en weinig worden gekocht. Onder andere op deze manier kunnen winkels het koopgedrag beïnvloeden.
Er zijn verschillende factoren die van invloed zijn op het kiezen van bepaalde producten door de consument. Dit zijn:
- Omgevingsfactoren
- Individuele factoren
Omgevingsfactoren
Omgevingsfactoren kun je ook weer onderverdelen in verschillende soorten invloeden. Verder valt dit begrip niet uit te leggen. Het gaat, zoals het zelf al duidelijk maakt, om de factoren uit de omgeving die het gedrag van de consument beïnvloeden.
Culturele invloeden
Als we het hebben over cultuur, hebben we het ook over normen en waarden. Denk bijvoorbeeld aan de Nederlandse cultuur die erg vrij is. Consumenten uit de islamitische cultuur zul je nooit een stuk vlees bij de ‘normale supermarkt’ zien kopen. Daar verkopen ze vrijwel niks wat bestempeld is met ‘Halal’. De cultuur bepaalt dus ook voor een groot deel wat de consument koopt.
Economische invloeden
Deze invloed betreft het inkomen van de consument. Hier past hij/zij zijn koopgedrag op aan. Wie wat meer te besteden heeft, geeft eerder geld uit aan meer luxe producten. Wie wat minder te besteden heeft let sneller op de kleine prijsjes en aanbiedingen.
Sociale invloeden
Als we het hebben over sociale invloeden, dan hebben we het over verschillende klassen in de samenleving. Hierbij wordt niet zozeer gekeken naar het inkomen, maar naar opleiding en beroep. Sporters zullen bijvoorbeeld hele andere consumenten zijn dan studenten. Zij zullen in supermarkten andere producten kopen en in kledingwinkels andere kleding.
Gezinsinvloeden
Per gezin verschilt het ook wat er wordt gekocht. Sommige gezinnen kopen elke week ongeveer hetzelfde. Andere gezinnen hebben de benodigdheden voor alle wereldgerechten in huis staan. Elke kostwinner koopt verschillende dingen voor zijn eigen gezin. Dit verschilt dus per huishouden en elk gezin heeft zo zijn eigen regels over bijvoorbeeld frisdrank drinken en chips eten buiten het weekend om. Hierdoor wordt het koopgedrag ook wel degelijk beïnvloed.
Individuele factoren
Individuele factoren gaan, heel logisch, om de factoren die het individu beïnvloeden. Ook deze ‘groep’ is weer onderverdeeld.
Motivatie & Behoeften
Een behoefte zet vaak aan tot motivatie. Stel de consument heeft de ‘behoefte’ aan een goed paar nieuwe hardloopschoenen. Hij heeft deze schoenen nodig om zijn dagelijkse rondje hardlopen goed en zonder klachten te kunnen lopen. Daardoor wordt hij gemotiveerd om naar een winkel te gaan om ze te kopen. Hij doet dit uit eigenbelang. Behoeften en motivatie zetten elkaar dus in beweging.
Perceptie
Als we het hebben over perceptie hebben we het over het proces waarbij een individu zich bewust wordt van de omgeving en daar een betekenis aan geeft. Persoonlijke factoren spelen hierbij ook een rol. Zo ontstaan ‘populaire merken’ en ‘mindere merken’.
Leerproces
Het leerproces is gericht op menselijk gedrag dat aangeleerd is, oftewel gewoonten, en het menselijk gedrag dat gebaseerd is op ervaring en inzicht.
Attitudes
Attitudes kun je al afleiden van het Engelse woord ´attitude´. Het gaat hier om een bepaalde manier van reageren. Dit kan gaan over het product zelf maar ook bijvoorbeeld over het merk of het bedrijf waar het vandaan komt. Ook deze manier van reageren beïnvloed het koopgedrag van mensen. Sommige mensen hebben al standaard een afkeur voor de Zeeman. Dit alleen omdat deze winkel een associatie heeft met goedkoop.
Zo is te zien dat vele factoren van invloed zijn op het koopgedrag van mensen. Waarschijnlijk zul je een aantal van deze factoren ook terug herkennen bij jezelf.