Inschrijven voor deelname aan marktonderzoek
Als deelnemer aan marktonderzoek op locatie of via internet kun je veel geld verdienen. € 100 euro plus reiskosten voor een individueel gesprek of groepsgesprek is geen uitzondering. Soms ontvang je een vergoeding in de vorm van een cadeaubon. Ga je je inschrijven voor deelname dan is het belangrijk te weten dat men op zoek is naar mensen met bepaalde kenmerken. Je snijdt jezelf in de vingers wanneer je niet goed oplet bij het invullen van je profiel. Daarom hier een aantal tips.
Deelnemen aan marktonderzoek
Waar zijn onderzoeksbureaus naar op zoek?
Onderzoeksbureaus krijg van bedenkers en producten van nieuwe of verbeterde producten vaak de opdracht om na te gaan hoeveel vraag er is naar een nieuw concept zoals een nieuwe soort telefoonabonnement, winkelconcept of drankje. Deze marktonderzoekbureau leggen daarom een bestand aan met mensen die graag tegen een leuke
vergoeding hun mening willen geven. Dit kan gebeuren in allerlei vormen: een individueel gesprek, groepsgesprek, online enquête, telefonisch interview of smaaktest. De opdrachtgever stelt vaak specifieke eisen aan de deelnemers aan dit marktonderzoek. Zo willen ze bijvoorbeeld alleen de beslisser binnen het gezin op het gebied van boodschappen of telecom. Ben je inwonend bij je ouders of ben je werkloos dan val je al snel buiten de doelgroep. Ook de hoogte van je salaris kan het verschil maken tussen het ontvangen van een uitnodiging of niet.
De belangrijkste selectiecriteria
De belangrijkste criteria waarop deelnemers aan marktonderzoek geselecteerd worden zijn de volgende:
- Gezinssamenstelling (alleenstaand / gehuwd / kinderen)
- Woonsituatie (huurwoning / koopwoning / inwonend bij ouders)
- Hoofdkostwinner (ben je de hoofdkostwinner binnen het gezin?)
- Boodschappen (ben je verantwoordelijk voor het doen van de boodschappen en naar welke supermarkt ga je het meest?)
- Telefoon (heb je een abonnement of bel je prepaid en bij welke provider?)
- Televisie (wie is de provider en heb je een alles-in-één pakket?)
- Internet (wie is de provider en heb je een alles-in-één pakket? Ben je in het bezit van een tablet?)
- Verzekeringsmaatschappij (waar ben je verzekerd?)
- Opleidingsniveau
- Werk (mensen in bepaalde branches worden uitgesloten zoals journalistiek en marktonderzoek)
- Rijbewijs (ben je in het bezit van een rijbewijs?)
- Salaris (heb je een modaal salaris of zit hier boven of onder?)
- Allergieën en dieet (belangrijk voor smaaktest: heb je een voedselallergie, volg je een dieet of ben je vegetariër?
Bij je inschrijving als respondent worden deze vragen meestal gesteld. Gaat er een onderzoek plaatsvinden dan kunnen nog specifieke aanvullende vragen worden gesteld bijvoorbeeld over hoe vaak je een bepaald product gebruikt of of je ergens afwijzend tegenover staat.
Zorg dat je een streepje voor hebt
Marktonderzoeksbureau sturen vaak een
vragenlijst om te bepalen of je tot de
doelgroep voor een onderzoek behoort. Hieruit kun je vaak al opmaken wat het onderwerp gaat zijn en waar men naar op zoek is. Wil je graag meedoen dan is het zaak om de 'goede antwoorden' te geven. Vertel hier geen onzin waardoor je door de mand kunt vallen. Is men bijvoorbeeld specifiek op zoek naar klanten van een bepaalde energieleverancier dan wordt wellicht bepaalde voorkennis verondersteld en wanneer je hier niet over beschikt dan komt dit snel genoeg uit. Bepaalde zaken kun je echter wel sturen. Kun je bijvoorbeeld uit een vragenlijst opmaken dat het onderzoek over pizza gaat en eet incidenteel weleens pizza dan is het wellicht verstandig dit wat aan te dikken. Wordt er gevraagd hoe vaak je pizza eet, bedenk dan wat 'normaal' zou zijn voor iemand die in een doelgroep zou vallen voor een nieuw pizzaconcept. Geef dan bijvoorbeeld aan dat je één keer in de twee weken pizza eet.
Woon je in bij je ouders maar doe je wel je eigen boodschappen en betaal je je eigen rekening, dan is het wellicht verstandiger om aan te geven dat je op jezelf woont om te voorkomen dat je automatisch buiten de selectie valt omdat ervan wordt uitgegaan dat jij dan niet de beslisser bent voor wat betreft boodschappen.
Ben je net overgeschakeld van een abonnement bij Vodafone naar KPN (of een andere provider) en ben je dus met beide bekend, geef dan bij de eventuele vraag wie je provider is beide aan. Hiermee vergroot je de kans dat je binnen de selectiecriteria valt en zodra je weet over welk bedrijf het gaat kun je hier altijd je antwoorden nog op aanpassen. Geen keiharde leugens dus, maar wat leugentjes om bestwil kunnen hier helpen!
Waar kun je deelnemen aan marktonderzoek?
Onderzoeksbureaus die altijd op zoek zijn naar deelnemers / respondenten voor deelname aan marktonderzoek tegen vergoeding zijn de volgenden:
Op locatie
- CG Selecties (diverse locaties)
- Huitema Marketing Services (diverse locaties)
- Bureau Fris (diverse locaties)
- Respondenten.nl (diverse locaties)
- DME Select Marketing (diverse locaties)
- MPwerving (Amersfoort / Leusden)
- Mobiel Panel / Mobiel Centre (Amsterdam / Almere / Utrecht)
- TNO / Kantar Public (Amsterdam / Utrecht / Zeist / Soesterberg)
- Motivaction (Amsterdam)
- QSR (Amsterdam)
- Selectiebureau Profiel (Amsterdam)
- Usability Lab (Rotterdam)
- Bureau Matchpoint (Amersfoorts / Leusden)
- OP&P Product Research (Utrecht)
- Judith Horn Werving & Selectie
- Qualifield
- Juggle Be
Via internet
- Intomart Gfk
- TNS NIPO
- GlobalTestMarket
- Ciao Surveys
- Panelwizard
- BlauwNL
- MijnOpinie.nl
- Deeluwmening.nl
- JouwMening
- Test&Vote
- Memo Panel
- Ipsos
- OpinionBar
- Normec iPanel
- NetPanel / JAMBO Market Research
- Multiscope
Zelf een marktonderzoek uit laten voeren?
Wil je niet als proefpersoon deelnemen aan een marktonderzoek maar wil je er juist een uit laten voeren. Bovengenoemde bureau's hebben veel expertise op dit gebied. Bovenal hebben zij ook een uitgebreid en gevarieerd deelnemers bestand waardoor het voor hen niet lastig is om een panel met deelnemers uit de juiste doelgroep samen te stellen.
Lees verder