InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Waddeneiland Ameland is de maat

Waddeneiland Ameland is de maat

Waddeneiland Ameland is de maat Ameland is de maat der dingen. Het eiland wordt regelmatig aangehaald als referentie voor iets waar moeilijk een beeld van te vormen is. Door het te vergelijken met een eiland dat te overzien is, wordt het begrijpelijk. Voor die maat wordt Ameland gebruikt, het Waddeneiland dat lang en smal is en in z’n geheel te zien als je bij Holwerd op de dijk staat. Ameland als referentiekader.

Ameland en de woonplaats van de infoteur

Waddeneiland Ameland

Ameland is allereerst net zo groot als Ameland zelf. De gemeente heeft een oppervlakte van 268,50 km², waarvan 58,83 km² land en 209,67 km² water. Er wonen in 2016 iets meer dan 3500 eilanders. Het eiland is iets kleiner dan Texel en Terschelling en groter dan Vlieland en Schiermonnikoog.

Maat in de media

Ameland wordt in de media als maat gebruikt voor:
  • Stuk ijs van Petermann-gletsjer
  • Oliepluim in de Golf van Mexico
  • IJsberg
  • Manhattan
  • Goudmijn in Peru
  • Sint Eustatius
  • Griekse eiland Symi

Petermann-gletsjer

In juli 2012 breekt er een stuk van de Petermann-gletsjer in het noordwesten van Groenland af dat tweemaal zo groot is als Ameland. De drijvende ijsplaat aan het uiteinde van de gletsjer die is afgebroken is 120 vierkante kilometer groot. De Aqua-satelliet van Nasa, die meermalen daags over het Noordpoolgebied reist, zag het afgebroken stuk ijs en maakte er foto’s van. Twee jaar geleden brak er een nog groter stuk van de gletsjer af, zo'n 250 vierkante kilometer groot: vier keer zo groot als Ameland. De Petermann-gletsjer is de grootste gletsjer van Groenland. Hij is 20 kilometer breed, 300 km lang en 1 km hoog en beslaat zo'n 6 procent van de Groenlandse ijskap. De in juli 2012 doorgebroken barst was al in 2001 ontdekt.

Oliepluim

In 2010 is er een explosie op het boorplatform Deepwater Horizon in de Golf van Mexico, waardoor olie de golf in stroomt. Op 20 augustus 2010 melden diverse media dat er ‘een oliepluim zo groot als het eiland Ameland’ op 1100 meter diepte in de Golf van Mexico ronddrijft. In april ontstond na de explosie een gat dat olie lekte tot 15 juli. Pas in september van 2010 werd het olielek definitief dicht verklaard.

IJsberg

Begin augustus 2010 brak er ook al eens een stuk van een gletsjer af. De ijsberg is 260 vierkante kilometer groot. De media spreken van een ijsberg zo groot als Ameland. Sinds 1962 is binnen de Noordpoolcirkel niet zo’n groot stuk ijs afgebroken. De ijskolos is
Bron: Jeroen Westhof fotobewerkingBron: Jeroen Westhof fotobewerking
gaan drijven.

Manhattan

Het eiland Manhattan van New York City is niet alleen net zo groot als Ameland, maar heeft ook nog eens bijna dezelfde vorm. Manhattan kun je zo op Ameland plakken en dan overlappen de twee eilanden elkaar om en nabij naadloos.

Giftig Goud

Op 23 oktober 2010 schrijft dagblad Trouw over Giftig goud. Cyanide en kwik worden ingezet bij de winning van goud in mijnen in Mozambique, Colombia, Zuid-Afrika en Peru. Mijnwerkers moeten er vaak zonder beschermende kleding mee werken. Mijnen kunnen heel groot zijn, schrijft Trouw. Zo heeft de Yanacocha-mijn in Peru een oppervlakte van 251 vierkante kilometer, ongeveer zo groot als Ameland.

Sint Eustatius

Bron: Www.ieripetra.com/where-is-symiBron: Www.ieripetra.com/where-is-symi
Sint Eustatius is een van de eilanden van Caribisch Nederland. Het eiland is in oppervlakte een tiende van Ameland. Het aantal inwoners is iets meer dan dat van het Nederlandse Waddeneiland: 3900.

Symi

In het programma 'Droomhuis gezocht' van Omroep Max (uitgezonden op 15 november 2015) zoeken mensen een huis in Griekenland. Ze komen op het eilandje Symi terecht, want daar staat een prachtig huis. Daar heeft ook zangeres en presentatrice Manuela Kemp een klein vissershuisje. Symi is een eilandje dat ongeveer net zo groot is als Ameland.
Symi is 12 kilometer van Rhodos verwijderd. Het is een van de meest schilderachtige stukjes Griekenland. Er wonen ongeveer 4000 mensen permanent. Het eiland heeft vele kleurrijke neoklassieke huizen, met opmerkelijke zachte pasteltinten. Aan de binnenkant zijn ze vaak versierd met houtsnijwerk. Symi is alleen per boot bereikbaar via Rhodos, Kos, Samos, Ikaria, Chios en Lesbos.

Legenda
A. Ameland
B. Manhattan
C. Sint Eustatius
D. Symi
E. Golf van Mexico
F. Petersen-gletsjer

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De Aletsch GletsjerDe Aletschgletsjer ligt in het kanton Wallis (Zwitserland), onderdeel van de Berner Alpen. Hij behoort tot het Unesco-we…
Bárðarbunga, vulkaan op IJslandBárðarbunga, vulkaan op IJslandDe vulkaan Bárðarbunga, in sommige kranten ook wel: Bardarbunga genoemd, is de grootste vulkaan van IJsland, gelegen ond…
Gletsjerspektakel in Nieuw ZeelandGletsjerspektakel in Nieuw ZeelandGletsjers zijn fantastisch om te zien en er zijn er enorm veel te vinden op onze aardbol. Vaak is het niet mogelijk om o…
Natuurwonder Poolgebieden: Groenland IGroenland, een eiland in de noordelijke Atlantische Oceaan. Deel uitmakend van Denemarken heeft Groenland een aantal nat…
Sneeuwzeker wintersporten in november - OostenrijkSneeuwzeker wintersporten in november - OostenrijkNovember is voor veel mensen nog een echte herfstmaand. Toch heeft deze herfstmaand voor de liefhebber van wintersport v…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Publiek Domein / Wikimedia Commons
  • Persbureau Ameland
  • Gemeente Ameland
  • Volkskrant
  • Trouw
  • NRC
  • http://www.grieksegids.nl/dodecanese/symi.php geraadpleegd op 15 november 2015
  • Afbeelding bron 1: Jeroen Westhof fotobewerking
  • Afbeelding bron 2: www.ieripetra.com/where-is-symi

Reageer op het artikel "Waddeneiland Ameland is de maat"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 13-08-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Special: Gemeente Ameland
Schrijf mee!