InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Communicatie > Koffie – Koffietijd

Koffie – Koffietijd

Koffie – Koffietijd Voor de een is elke tijd koffietijd, maar voor de televisiemakers van het programma met die naam is dè echte koffie halverwege de ochtend. Koffietijd is het televisieprogramma dat vanaf april 2010 van maandag tot en met zaterdag op de televisie te zien is op RTL 4. Koffietijd wil het gezelligste ochtendprogramma van Nederland zijn. Je kijkt ernaar met een kopje koffie in de handen.

Koffietijd

Koffietijd wordt uitgezonden rond koffietijd. Tussen 10 en 11 in de ochtend drinkt Nederland koffie. Ook wie niet buitenshuis werkt drinkt om die tijd een bakje en RTL 4 stimuleert met een gezellig televisieprogramma om dat te doen met de tv aan op RTL 4. Dan wordt Koffietijd uitgezonden.

Lifestyle

Het programma behandelt een groot aantal onderwerpen. De presentatrices Pernille La Lau, Loretta Schrijver en Quinty Trustfull nodigen gasten uit die iets kunnen vertellen over lifestyle, huis & tuin, gezondheid & welzijn, mode & beauty, kunst & cultuur en koken. De televisiekok Caspar Bürgi staat in de televisiekeuken en maakt elke dag een heerlijke maaltijd klaar. Vaak doet hij dat rond een thema: budgetkoken, zonder vlees of met biologische producten.

Duo

Koffietijd is een Nederlands televisieprogramma dat thuishoort in de categorie van lifestyleprogramma’s. De naam van het programma is gekoppeld aan de tijd dat Nederland koffiedrinkt. Eerder was er op de Nederlandse televisie ook een programma met die naam. Van 1994 tot 2001 werd Koffietijd dagelijks uitgezonden, ook door RTL 4. Het programma werd toen gepresenteerd door het duo Mireille Bekooij en Hans van Willigenburg. In het laatste seizoen werden zij vervangen voor jongere presentatoren: Sybrand Niessen en Judith de Klijn. De kijkcijfers vielen tegen en het programma sneuvelde.

Bron: KoffietijdBron: Koffietijd

Presentatrices

Vanaf 5 april 2010 is Koffietijd weer op de buis. RTL 4 zendt het uit en de presentatrices is het trio Schrijver, Trustfull en La Lau. De drie presentatrices wisselen elkaar af. Ze vormen telkens een duo en de samenstelling van de tweetallen wisselt. De presentatrices staan voor een hoog human interest gehalte. Er wordt gelachen en gehuild en de drie stellen aan hun gasten de vragen die gesteld moeten worden. Vaak vanuit hun eigen ervaringen. Het levert gezellige en interessante televisie op.
Naast de drie dames is er een hoofdrol weggelegd voor televisiekok Caspar Bürgi. De topkok kan koken als de beste, maar hij kan ook gewone lekkere gerechten presenteren die makkelijk en in weinig tijd te maken zijn. Over het koken bij Koffietijd zegt hij:
“Het zijn altijd dingen die ik thuis ook graag maak: alles is te koop bij de supermarkt, en je staat zelden langer dan een half uur in de keuken. Iedereen wil lekker eten, maar de meeste mensen hebben het gewoon te druk om uren in de keuken door te brengen. Nu ik zelf een druk gezin heb met twee kleine kinderen, begrijp ik dat nog beter.”

Deskundigen

Koffietijd laat regelmatig deskundigen opdraven om over een onderwerp iets toe te voegen aan het programma. De deskundigen zijn, naast Bürgi de televisiekok:
  • Jan Willem de Jong, tuinman
  • Marina van der Wal, opvoeddeskundige
  • Mariette van Leeuwen, tuinontwerpster
  • Harold Hamersma, wijndeskundige
  • Xaviera Ringeling, webspecialist
  • Eef van Opdorp, financieel deskundige
  • Mariëlle Bastiaansen, haarstyliste
  • Martin Arens, dierenarts
  • Annemarie Postma, spiritueel deskundige
  • Karen Soeters, dieren welzijn- en milieudeskundige
  • Luuk van Eijk, huisarts

Goede Doelen

Koffietijd besteedt vaak aandacht aan drie Goede Doelen Loterijen:
  • Nationale Postcode Loterij;
  • Vrienden Loterij;
  • BankGiro Loterij.
De Nationale Postcode Loterij wil sinds 1989 de wereld mooier en beter maken.
De VriendenLoterij zet zich in voor gezondheid en welzijn.
BankGiro Loterij zamelt geld in om het cultureel erfgoed in Nederland te behouden.
De aandacht tijdens het populaire programma Koffietijd legt de loterijen geen windeieren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Eigen Huis en TuinKlussen en tuinieren. Doe deze 2 bij elkaar en je krijgt het concept wat RTL4 elke vooravond van de zaterdagavond uitzen…
Kampioen koffieleutenKampioen koffieleutenNederlanders zijn wereldkampioen koffieleuten. Nergens ter wereld worden zoveel kopjes koffie gedronken als in Nederland…
Ik wed dat ik het kanIk wed dat ik het kan is een programma op RTL 4 wat de kandidaten de gelegenheid geeft hun talent te laten zien. De kand…
Junior Songfestival 2010Na een succesvolle winst van Ralf Mackenbach, met het liedje Click Clack, in 2009 werd er dit jaar weer opnieuw gezocht…
Harlingen, stad aan het wadHarlingen, stad aan het wadVeel mensen kennen Harlingen als plaats waar ze de auto parkeren om daarna de overtocht te maken met de veerboot naar Vl…
Bronnen en referenties
  • www,koffietijd.nl
  • Wikipedia
  • www.tvblik.nl
  • Afbeelding bron 1: Koffietijd

Reageer op het artikel "Koffie – Koffietijd"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 07-10-2016
Gepubliceerd: 23-02-2013
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Special: Koffie
Schrijf mee!