De voor- en nadelen van thuiswerken
Telewerken, ook wel thuiswerken genoemd, betekent eigenlijk het flexibel maken van je werk naar plaats en tijd. Dit klinkt erg positief. Thuiswerken lijkt voor velen ook ideaal. Maar helaas zijn er niet alleen maar voordelen aan thuiswerken. Het werken voor een bedrijf vanuit huis is alleen mogelijk wanneer de werkgever zijn/haar werknemers helemaal vertrouwt. De werknemers die telewerken hebben erg veel discipline nodig en het wordt moeilijker om werk en privé gescheiden te houden.
Thuiswerken algemeen
Telewerken is het flexibel maken van werk naar plaats en tijd. Er wordt hierbij gebruik gemaakt van informatie - en communicatietechnologie. Het maakt dus niet uit waar en wanneer je werkt, want met je mobiele telefoon en laptop kun je iedereen bereiken en ben je overal bereikbaar. Het is niet geschikt voor alle beroepen, maar omdat er veel mensen zijn die dagelijks bezig zijn met werkzaamheden achter de computer kan telewerken als een belangrijke ontwikkeling gezien worden. Voor beroepen waarbij veel getelefoneerd wordt, (bijvoorbeeld telefonische enquêtes) is telewerken ook heel geschikt.
Telewerken is eigenlijk begonnen in de jaren ‘80 en vooral in de jaren ‘90 had men hoge verwachtingen van telewerken. Er werd verwacht dat telewerken zou kunnen zorgen voor een revolutie binnen bedrijven.
Om het telewerken een succes te laten worden, moet de manager veel vertrouwen hebben in de medewerkers. Een van de moeilijkheden van telewerken is dat niet iedereen er geschikt voor is. Ook wordt er wel eens getwijfeld aan de productiviteit van de werknemer tijdens het telewerken. De Arbowet heeft bepaalde regels over telewerken opgesteld waar de werknemer en de werkgever zich aan moeten houden.
Voordelen van werken vanuit huis
Veel werknemers zouden graag vanuit huis werken. Aan telewerken zitten voor zowel de werkgever als de werknemer diverse voordelen. De voordelen van thuiswerken zijn:
- minder reistijd
- minder reiskosten
- meer flexibiliteit
- besparing op kantoorruimte en de kosten van kantoorruimte
- betere aansluiting op privé-situativerhoging van de motivatie
- rustige werkruimte
- grote zelfstandigheid
- verlaging van het verzuim
Nadelen van thuiswerken
Het telewerken is niet zo populair geworden als men van te voren verwacht had. Dat komt omdat er ook behoorlijk veel nadelen zitten aan het thuiswerken. De nadelen zijn:
- minder betrokkenheid
- minder contact met collega’s
- de werknemer moet ruimte beschikbaar stellen om te werken
- er is veel zelfdiscipline voor nodig
- een kantoor biedt vaak meer structuur en regelmaat
- de werkgever kan de werknemer niet controleren
- bij problemen met de computer kan er niet gewerkt worden
- onduidelijkheid over werktijden
- werk en privé moeilijk gescheiden kunnen houden
Conclusie
Vaak heeft thuiswerken meer nadelen dan voordelen. Niet alle werknemers en werkgevers zijn er geschikt voor, omdat het aan deze beide groepen hoge eisen stelt. Wel kan thuiswerken een goed plan zijn voor een aantal lagere functies in bedrijven en voor werknemers van bedrijven die bijvoorbeeld telefonische enquêtes afnemen. Bij deze beroepen maakt het niet zoveel uit of je vanuit huis werkt of vanuit kantoor. Voor mensen in hogere functies, zoals het management, is telewerken minder geschikt. Voor hen is het juist erg belangrijk dat ze dagelijks contact hebben met de werknemers, zodat ze betrokken blijven bij het bedrijf.
Thuiswerken kan dus een goede oplossing zijn, maar dit hangt erg van de omstandigheden af. Het kan alleen goed gaan wanneer zowel de werknemers als de werkgevers er helemaal achter staan.