InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal > Feijenoord hooligans

Feijenoord hooligans

Feyenoord is een voetbalclub uit Rotterdam met een grote en fanatieke aanhang. Zo zijn ze berucht na de ware veldslag in Beverwijk in 1997 toen ze met Ajax-hooligans op de vuist gingen. Ook de rellen bij het Maasgebouw in september 2011 zijn een voorbeeld van 'hun werk'. In tegenstelling tot clubs waar het slecht gaat waar niemand meer op de tribunes zit, zit de Kuip altijd vol.

Het ontstaan van de harde kern

Toen er voor het eerst over Feyenoord hooligans werd gesproken moeten we terug naar het jaar 1974 toen tijdens de UEFA cup finale in De Kuip, Feyenoord aanhangers op de vuist gingen met Tottenham Hotspur aanhangers. Die grootschalige vechtpartij zorgde voor 200 gewonden. Dat was het ontstaan van de eerste groep harde kern van Feyenoord. Later kwamen er ook steeds meer nieuwe generaties hooligans, zoals de SCF (Sportclub Feyenoord) en later ook de FIIIR (Derde Generatie Feyenoord Hooligans).

Concurrentie met Ajax

Al sinds het diepe begin heeft Feyenoord grote confrontaties gehad met Ajax, zoals bijvoorbeeld de grote clash in Beverwijk in 1997 waar de Ajax-supporter Carlo Picornie het leven liet. Hierdoor was er grote commotie in de Feyenoordgroep ontstaan wie Picornie vermoord had. Uiteindelijk werd de Feyenoorder Leonardo Pansier na verraden te zijn door zijn eigen groep schuldig bevonden aan moord. Verder mag er bij wedstrijden tussen Ajax en Feyenoord geen uitpubliek meer komen, omdat dit in het verleden meerdere keren is misgegaan. Tevens is het treffen tussen de twee supportersgroepen steeds minder aan het worden omdat er heel veel strenge regels zijn zoals de Voetbalwet, die het mogelijk maakt om mensen die zich misdragen in en om het stadion een verbod voor een bepaalde tijd te geven in alle Nederlandse voetbalstadions.

Bekende Feyenoord hooligans

Er zijn een aantal bekende Feyenoord-hooligans, zoals Yoeri Kievits. Kievits is een schrijver die boeken heeft geschreven als 'Rotterdam hooligan: Leven met en sterven voor Feyenoord', waar hij schreef over het 'ware' verhaal van de harde kern van Feyenoord en 'Echte mannen staan vooraan', in dit boek interviewde hij allerlei andere fanatieke supporters van andere clubs. Behalve van Ajax, want dat was te gevaarlijk omdat die haat volgens hem te diep zit. Verder is Leonardo Pansier een filmmaker die de film 'The other side of the heart is white' heeft geschreven. In deze film maakte hij een film over Feyenoord, Rotterdam en alles wat daarmee te maken heeft.

Aantallen

De Feyenoord harde kern bestaat sinds de jaren '90 uit ongeveer 300 man en zat toen alleen in de Kuip in vak S. Sindsdien zit de Feyenoord harde kern in meer vakken en is tot ongeveer 500 man sterk gegroeid. Verder heeft Feyenoord ook nog de harde kern van Sparta Rotterdam en Excelsior Rotterdam voor grote ontmoetingen met Ajax. Bij de rellen in Nancy in Frankrijk in 2006 vonden grote rellen plaats en was er een grote groep van zo'n 1500 Feyenoord-supporters in de binnenstad van Nancy aan het rellen. Waar veel een miljoen euro aan schade gemaakt is.
© 2014 - 2017 Rodeoclown, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Feijenoord hooligans"

Reactie

Jos321, 28-06-2014 01:13 #1
Wat is dit voor onzin passage: Verder heeft Feyenoord ook nog de harde kern van Sparta Rotterdam en Excelsior Rotterdam voor grote ontmoetingen met Ajax. Nooit zoveel onzin gelezen.

Infoteur: Rodeoclown
Laatste update: 13-07-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Reacties: 1
Schrijf mee!