Tips om zuinig te rijden
De benzineprijs is de laatste tijd ongekend hoog, dat zullen velen goed in hun portemonnee gevoeld hebben. Een goedkopere benzineprijs is daardoor erg wenselijk, maar niet te realiseren op korte termijn. Daarom de volgende tips om in ieder geval zuiniger te rijden.
De feiten
Voordat we beginnen met de tips, eerst even een paar belangrijke feiten:
- Een warm motorblok verbruikt minder benzine dan een koud motorblok.
- Constante snelheid is zuiniger dan remmen en optrekken, remmen kost geld!
Tips
Met deze feiten in ons achterhoofd zijn de volgende tips goed te begrijpen en achteraf ook heel logisch! Lees de volgende tips aandachtig door:
Lange afstanden
Probeer de auto alleen te gebruiken voor afstanden die langer zijn dan vijf kilometer. Na vijf kilometer is de motor namelijk goed warm en zal vanaf dan aanzienlijk minder benzine verbruiken. Pak je voor korte afstanden de auto, dan verbruik je meer en slijt je motor sneller!
Rustig wegrijden
Rijdt dan ook rustig weg, totdat de motor op temperatuur is. Sportief wegrijden, terwijl de motor nog koud is, kost wederom relatief veel meer brandstof.
Achteruit inparkeren
Achteruit inparkeren scheelt in brandstof verbruik. Op het moment, dat je in parkeert, is je motor namelijk warm (er vanuit gaande dat de vorige tips in gebruik genomen zijn). Bij het wegrijden hoef je minder handelingen te verrichten. Wanneer deze volgorde wordt omgedraaid, zal het verbruik toenemen.
Overbodig verbruik vermijden
Onnodig benzineverbruik = onnodig tanken (lees betalen). Zorg altijd dat je op de hoogte bent van files en de juiste route, door middel van bijvoorbeeld navigatie. Ook is het handig om herkenningspunten van tevoren uit gezocht te hebben, zodat je zoeken tijdens het rijden bespaard. Daarnaast zal onnodig gewicht ook zorgen voor onnodig verbruik. Probeer enkel het nodige in de auto te plaatsen en laat alle overbodige bagage eruit. Ook de hoeveelheid van de benzinetank zal meetellen in het gewicht. Een halve tank weegt al snel 20 tot 25 kilo extra!
Naast onnodige massa en kilometers draagt onnodig vermogen ook bij aan een hoger brandstofverbruik. Probeer daarom alle elektrische apparatuur zo min mogelijk te gebruiken. Achterruitverwarming kost namelijk die tot vijf procent extra brandstof. Het rijden met open ramen kan vijf tot tien procent extra verbruikt opleveren (plus meer geluid, waardoor de radio harder moet en dus meer brandstof kost). Het gebruik van airconditioning kan een verbruik tien procent of meer opleveren. Het gebruik van de bovenstaande apparatuur kan al snel oplopen tot twintig procent extra verbruik!
Constante snelheid
Probeer de snelheid zo constant mogelijk te houden. Wanneer men afremt, moet de snelheid weer worden opgebouwd. Remmen kost dus geld! Gebruik maken van cruise control zal daarbij enorm meehelpen.
Tijdig anticiperen
Probeer bij stoplichten zo min mogelijk stil te staan door tijdig te anticiperen op het verkeer. Het is uiteindelijk goedkoper om tijdig het gas los te laten bij een rood stoplicht, zodat het groen is wanneer je aankomt en niet vanuit stilstand hoeft te vertrekken. Hier geld wederom, remmen kost geld!
Ideaal toerental
Hoe minder toeren, hoe minder brandstof verbruikt wordt. Zorg dan ook dat er tijdig geschakeld wordt. Het aantal toeren, waarbij geschakeld dient te worden, verschild per auto. Als richting lijn kun je 2000 toeren aanhouden.
Wind wrijving zoveel mogelijk vermijden
Op de snelweg kun je jezelf beter beperken tot een snelheid van 90-100 km/u. In vele gevallen scheelt dit een reistijd van enkele minuten, maar in verhouding bespaar je wel meer benzine! Het verband tussen benzine en windwrijving is namelijk niet evenredig. Dat wil zeggen dat je bij een hogere snelheid in verhouding meer benzine verbruikt. Het is daarom aan te raden om achter vrachtwagens mee te rijden. Zij rijden vaak op cruise control, waardoor jij automatisch constant rijdt. Daarnaast vangen zij ook de wind voor jou op, wat uiteraard weer brandstof bespaart.
Om zo min mogelijk wind te vangen, dient de stroomlijn van de auto gerespecteerd te worden. Houdt de auto daarom zo vrij mogelijk van obstakels als ski-boxen, fietsendragers en allerlei andere zaken die wind vangen.