InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal cultureel > Marokko; Marokko haar bevolking en haar talen

Marokko; Marokko haar bevolking en haar talen

Marokko heeft in de 21 e eeuw een enorme bevolkingsgroei doorgemaakt. Het aantal inwoners van Marokko groeide van minder dan 5 miljoen in 1900 naar 30 miljoen rond het jaar 2000. In 2011 wonen er ongeveer 33 miljoen mensen in Marokko. Het merendeel van hen is jong.

Vergrijzing is er anno 2011 niet in Marokko

In 2011 leven er ontzettend veel jonge Marokkanen in het land. Van de 33 miljoen bewoners is 60 procent jonger dan 30 jaar. En 30 procent is weer jonger dan 15 jaar. Ouderen zijn veruit in de minderheid. Maar 8 procent van de Marokkanen in Marokko is ouder dan 60 jaar. Vergrijzing is in 2011 dus geen punt in het land.

Marokkanen verlaten hun land omdat ze geen toekomst zien

Het is ook juist die groei van de bevolking die er voor heeft gezorgd dat heel veel Marokkanen hun toekomst zochten in anderen landen. De economie, de productie van agrarische producten (eten en drinken), de handel en de industrie kunnen die grote groei gewoon niet bijbenen en dat betekent dat mensen hun heil elders zoeken.

Welke bevolkingsgroepen wonen er in Marokko?

De opbouw van de Marokkaanse bevolking bestaat uit een mengeling van diverse groeperingen. Het merendeel is:
  1. Arabier
  2. Berber
  3. Gemengde Arabische Berber

Kleinere groeperingen in Marokko

Daarnaast zijn nog een aantal kleinere groeperingen in Marokko. Dit zijn:
  • Fransen
  • Spanjaarden
  • Algerijnen
  • Joden

Welke taal spreken ze in Marokko?

Meer dan de helft van de Marokkanen (18.8 miljoen) spreekt he Marokkaans-Arabisch dat ook wel Darizja wordt genoemd. Het woord Darizja betekent in het Arabisch eigenlijk dialect en dat komt omdat deze taal een mengeling is van het Arabisch, het Berbers, het Frans en het Spaans. Darizja wordt alleen gesproken en niet geschreven, althans niet als officiële taal.

Berbertalen in Marokko

Naast het Darizja wordt door een dikke 30 procent van de bevolking ook een Berbertaal gesproken. Er zijn grofweg 3 dialecten van het Berbers in Marokko. Dit zijn:
  1. Het Tarifit. Deze Berbertaal wordt gesproken in het noorden
  2. Het Atlasberbers. Dit wordt gesproken in de Midden-Atlas en het noordelijkste gedeelte van de Hoge Atlas
  3. Het Tachelhit. Dit wordt gesproken in de rest van de Hoge Atlas en het zuidoosten van Marokko.

Wat betekent Tamazigth?

Tamazight is de naam van de Berbers uit de Midden-Atlas. Tegenwoordig wordt het woord ook gebruikt voor alle Berbers. Berbers uit het Rifgebergte zijn lange tijd gediscrimineerd in eigen land. Zij mochten hun eigen taal en cultuur niet belijden. Vanaf het moment dat koning Mohammed VI het land regeert mogen de Berbers hun cultuur en taal weer beleven en uitdragen.

Darizja; lang geen volwaardige taal

Overigens had Marokko ook lange tijd moeite met het Darizja de mengeling van Berbers en Arabisch en andere talen. Dat had vooral te maken met het feit dat het Standaard Arabisch de taal is van de Koran en dus van Allah. In Marokko is daarom het Modern Standaard Arabisch de officiële voertaal. Ook de enige officiële voertaal. Het feit dat toch een heel groot deel van de Marokkanen hun school niet afmaakt en thuis geen Arabisch wordt gesproken, leidt ertoe dat veel Marokkanen dit Standaard Arabisch niet beheersen. Overigens is 43 procent van de Marokkanen in Marokko analfabeet.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De Maghreb in Noord-Afrika: landen met dezelfde identititeitDe volgende landen delen als het ware een identiteit: Mauritanië, Algerije, Marokko, Tunesië en Libië. Ze delen dezelfde…
Exporteren naar MarokkoExporteren naar MarokkoVeel Marokkaanse Nederlanders drijven handel met hun voormalige thuisland. Dat komt omdat ze de taal goed kennen en ook…
Oudja in Marokko: in het hart van BerberlandIn Oudja leefden van oudsher veel Berbers. Het ligt op een strategisch punt. Hier bevinden zich de meeste moskeeën van M…
Huis of vakantiehuis kopen in MarokkoEen huis kopen in Marokko, wat komt daar eigenlijk bij kijken? Waar moet je zoal rekening mee houden en waarom zou je ei…
Goedkoop vliegen naar Marokko met Strategic AirlinesGoedkoop vliegen naar Marokko met Strategic AirlinesGoedkoop vliegen naar Marokko kan sinds 2011 met Strategic Airlines. Sinds het wegvallen van Amsterdam Airlines biedt de…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia
  • Interculturele communicatie

Reageer op het artikel "Marokko; Marokko haar bevolking en haar talen"

Infoteur: Singalees
Gepubliceerd: 03-09-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal cultureel
Special: Marokko
Schrijf mee!