InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal cultureel > KJ Apa: bekend acteur en fotomodel uit Nieuw-Zeeland

KJ Apa: bekend acteur en fotomodel uit Nieuw-Zeeland

KJ Apa: bekend acteur en fotomodel uit Nieuw-Zeeland KJ Apa is een bekend acteur en fotomodel uit Nieuw-Zeeland, familie en vrienden zijn erg belangrijk voor hem. Hij heeft de hoofdrol van Archie Andrews in de dramaserie Riverdale en heeft meegespeeld in de soap Shortland Street en de televisieserie The Cul de Sac. Zijn eerste filmrol was in A Dog's Purpose, waarna hij speelde in Altar Rock en The Hate U Give. Voor 2019 staat de coming of age film The Last Summer op het programma. Voor de rol van Archie in Riverdale moet Apa zowel zijn haar als zijn wenkbrauwen laten verven en net als bij Archie speelt muziek een belangrijke rol in het leven van Apa. KJ is te zien in de reclamecampagnes van ASOS, Fossil en Saturdays NYC, anno 2019 woont hij in Vancouver Canada.

KJ Apa uit Nieuw-Zeeland

KJ Apa is de afkorting van Keneti James Fitzgerald Apa. Hij is een bekend acteur en fotomodel uit Nieuw-Zeeland en werd geboren op 17 juni 1997 in Auckland, hij is de zoon van Keneti en Tessa Apa. Zijn vader is Samoaans en opperhoofd (matai) van een dorp op Samoa, zijn moeder is een Europese Nieuw-Zeelandse. KJ Apa heeft twee oudere zussen en bezocht het King's College in Auckland. Apa heeft een goed contact met zijn ouders, hij ziet zijn vader als voorbeeld. Op zijn vijftiende liet KJ een Samoaanse tatoeage op zijn rechterschouder zetten als hulde aan zijn vader. Vanuit de Samoaanse cultuur is hij opgevoed met respect voor anderen, in het bijzonder je ouders. Hij is de neef van voormalig rugbyspeler en rugbycoach Michael Jones.

Nieuw-Zeeland en Kiwi's

Een inwoner van Nieuw-Zeeland wordt ook wel een Kiwi genoemd. Tijdens de Eerste Wereldoorlog werden Nieuw-Zeelandse soldaten Kiwi's genoemd, een bijnaam die ze wel konden waarderen. Inmiddels hebben de inwoners van Nieuw-Zeeland de bijnaam overgenomen en ook KJ Apa noemt zichzelf een Kiwi.

De hobby's van KJ Apa

In Auckland was Apa een fervent rugbyspeler, rugby is in Nieuw-Zeeland de nationale sport, zoals in Nederland voetbal. Daarnaast speelt Apa gitaar, want net als bij zijn personage Archie in de serie Riverdale speelt muziek een grote rol in zijn leven. Eén van de redenen dat Apa werd uitgekozen voor de rol van Archie was dat het hoofdpersonage in de serie gitaar speelt. Apa houdt van dansen op de muziek van Chaka Khan, The Jackson Five en James Brown.

KJ Apa als acteur

Na zijn middelbareschooltijd kreeg KJ belangstelling voor acteren. Zijn televisiedebuut was in Nieuw Zeeland in de soap "Shortland Street" waar hij onderdeel uitmaakte van de hoofdbezetting in de rol van Kane Jenkins. De serie liep van 2013 tot 2015. Vervolgens speelde hij het personage Jack in zes afleveringen van "The Cul De Sac", een televisieserie voor jongvolwassenen. In 2017 speelde hij zijn eerste filmrol in "A Dogís Purpose" in de vertolking van de tiener Ethan Montgomery, gevolgd door "Altar Rock" en als Chris in "The Hate U Give" (een film over klassentegenstellingen), beide uit 2018. In 2019 speelt KJ de rol van Griffen in de romantische comedie "The Last Summer", een coming of age film.

KJ Apa: "The Hate U Give was powerful. The point was to get kids talking, realising that empathy is more powerful than sympathy."

KJ als Archie Andrews in Riverdale

Grote bekendheid kreeg Apa als Archie Andrews in de CW-dramaserie "Riverdale", waarin hij de hoofdrol heeft van de roodharige Archie Andrews. Apa heeft van zichzelf bruin haar en moet voor zijn rol als Archie Andrews elke twee weken zijn haar en wenkbrauwen laten verven.

Riverdale

Riverdale is een Amerikaanse televisieserie gebaseerd op de personen uit de Archie-stripreeks. De afleveringen van het eerste seizoen werden uitgezonden tussen 26 januari en 11 mei 2017. Doordat het eerste seizoen zo succesvol was kwam er een tweede seizoen, te zien op 11 oktober 2017. Dit seizoen was eveneens succesvol en werd gevolgd door een derde seizoen dat 10 oktober 2018 van start ging. Anno 2019 wordt het vierde seizoen gelanceerd op 9 oktober 2019.

Popís Chockílit Shoppe / Bron: Jeff Hitchcock from Seattle, WA, USA, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)Popís Chockílit Shoppe / Bron: Jeff Hitchcock from Seattle, WA, USA, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)
Elke aflevering van Riverdale is één dag na uitzending in de Verenigde Staten bij Netflix te zien. De serie volgt het leven van Archie Andrews (KJ Apa) in de plaats Riverdale, een plaats die niet zo perfect is als het op het eerste gezicht lijkt, het gevaar ligt overal op de loer.

Popís Chockílit Shoppe

In de serie zijn Archie en zijn vrienden regelmatig bij Popís Chockílit Shoppe te vinden, waar ze graag komen om hamburgers te eten en milkshakes te drinken. De hamburgertent bestaat trouwens echt, door het succes van de serie worden er speciale Riverdale shakes geserveerd.

KJ Apa als model

Toen Apa dertien jaar oud was liet zijn moeder hem inschrijven bij een modellenbureau (zijn zus was ook model), twee jaar lang gebeurde er niets en op zijn vijftiende werd hij gevraagd auditie te doen voor de soapserie Shortland Street. Hij kreeg de rol waarna zijn carrière van start ging. Volgens KJ heeft rugby hem geleerd hoe je goed kunt samenwerken en heeft de opgedane discipline ervoor gezorgd dat hij hard werkt en zichzelf in perfecte conditie houdt. Er goed uitzien is erg belangrijk voor zijn werk als acteur/fotomodel, hij brengt dan ook veel tijd door in de sportschool. Zijn acteer- en modellenwerk hebben ervoor gezorgd dat KJ een bekende persoonlijkheid is geworden, iets wat hij niet altijd prettig vindt.

Reclamecampagnes

Naast zijn werk als acteur wordt Apa gevraagd voor diverse reclamecampagnes. Zijn gezicht siert de omslagen van tijdschriften en is te zien in reclamecampagnes voor verschillende bekende merken:
  • ASOS - online winkel voor kleding, accessoires en verzorgingsproducten
  • Fossil - polshorloges en sieraden
  • Saturdays NYC- kledingmerk/lifestyle

Woonplaats KJ Apa

Anno 2019 is Apa woonachtig in Vancouver, een plaats waar hij graag uitgaat. In 2017, het eerste seizoen van Riverdale, was hij betrokken bij een auto-ongeluk in Vancouver waarbij hij gewond raakte aan zijn hand. Het ongeluk werd veroorzaakt doordat Apa na langdurige filmopnames achter het stuur in slaap was gevallen. De auto was total loss maar KJ kwam met de schrik vrij.

Lees verder

© 2019 Molleke, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Toerisme in Nieuw-ZeelandToerisme in Nieuw-ZeelandNieuw-Zeeland, bekend van de vogel die kiwi wordt genoemd, Lord of The Rings en natuurlijk de prachtige natuur. Een vaka…
Nieuw-Zeeland, het Noorder- en ZuidereilandNieuw-Zeeland, het Noorder- en ZuidereilandNieuw-Zeeland is een land in de Stille Zuidzee en bestaat uit twee grote eilanden en een paar kleinere. Het land is zeer…
De geschiedenis van de MaoriDe Maori is een volk dat in Nieuw-Zeeland woont. In dit artikel zal de Maori geschiedenis beschreven worden en wat de hu…
Supervulkaan Taupo Nieuw ZeelandDe Nieuw Zeelandse supervulkaan Taupo laatste super eruptie was zo krachtig, verwoestend en gewelddadig dat het vermoede…
Nieuw-Zeeland: Voor een ideale vakantie tussen Kiwi en MaoriNieuw-Zeeland is het jongste land op aarde. Het is het allerlaatste stuk landmassa dat werd ontdekt. Nieuw-Zeeland heeft…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: John Bauld From Toronto, Canada, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/KJ_Apa
  • Asos Magazine
  • https://www.teenvogue.com/story/kj-apa-riverdale-social-media-fossil-campaign
  • https://riverdaleserie.nl/leuke-feitjes-die-je-moet-weten-de-riverdale-cast/
  • https://grazia.nl/lifestyle/riverdale-s-burgertent-pop-s-bestaat-dus-echt
  • Afbeelding bron 1: Jeff Hitchcock from Seattle, WA, USA, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)

Reageer op het artikel "KJ Apa: bekend acteur en fotomodel uit Nieuw-Zeeland"

Infoteur: Molleke
Laatste update: 26-08-2019
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal cultureel
Special: Fotomodellen en hun carrières
Schrijf mee!