InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal cultureel > De feestdagen overleven als je geliefde er niet bij kan zijn

De feestdagen overleven als je geliefde er niet bij kan zijn

De feestdagen overleven als je geliefde er niet bij kan zijn Als je familie en vrienden hebt, wil je waarschijnlijk bij ze zijn tijdens de komende feestdagen. Het liefst samen met die ene speciale persoon in je leven. Er ligt immers een grote nadruk op gezelligheid en samenzijn. Maar dat is niet voor ons allemaal weggelegd. Soms moet je man juist op deze dagen werken bij brandweer of politie of werkt je vrouw in restaurant of ziekenhuis bijvoorbeeld. Of je vriend of vriendin is nodig bij zijn/haar kinderen? Hoe kom je dan de feestdagen door?

Zonder geliefde

Wat als jij en je geliefde niet bij elkaar kunnen zijn met kerst, doordat hij de kinderen heeft. Of omdat zij moet werken. Of omdat je vrouw te ziek om het bij je te kunnen vieren. Of omdat je man bij zijn moeder moet zijn, terwijl jij bij de kinderen bent. Er kunnen allerlei redenen zijn waarom je de feestdagen niet bij degene bent met wie je het liefst zou zijn. Het gemis dat je dan voelt is soms lastig om onder controle te houden. Alles om je heen herinnert je eraan en iedereen om je heen verheugt zich en maakt plannen. En jij? Jij voelt je alleen. Je voelt je teleurgesteld. Waarom anderen wel en jij niet? Het lijkt het einde van de wereld. Maar als je zo blijft denken, help je jezelf niet. En je geliefde(n) ook niet. Wat kun je doen?

Plaats het in perspectief

Allereerst: relax! Natuurlijk zijn feestdagen belangrijk om samen mee te maken, maar niet het belangrijkste. Ook deze dagen gaan gewoon weer voorbij. Voordat je het weet ligt januari alweer uitgestrekt voor ons: een landschap van mogelijkheden zo ver als je kunt kijken. En dus ook om samen van te genieten.

Missen mag

Als jullie door omstandigheden niet bij elkaar kunnen zijn, zegt dit niets over jullie relatie. Misschien voel je je eenzaam op een bepaald moment, maar de ander mist jou vast ook en denkt ook aan jou. Vertel in ieder geval tegen de ander dat je opziet tegen de tijd apart. Misschien weet je al hoe hij of zij je kan helpen? Als de ander weet dat je hem of haar mist, is het vast een kleine moeite om daarmee rekening mee te houden.

Maak je eigen tradities en rituelen

Richt je niet teveel op zoals het moet of hoort. Probeer je los te maken van verwachtingen en verlangens. Als je alleen bezig bent met wat zou of had moeten zijn, dan mis je wat er is. En dat is meestal meer dan je denkt. Je hoeft je niet aan te passen. Ook tradities en inzichten veranderen mettertijd, dus waarom zou je voor jezelf niet bepalen wat je belangrijk vindt en kijken naar wat er mogelijk is? Vroeger moest je naar de kerk of naar familie. Nu mag je het zelf grotendeels invullen. Als kerst voor jou en je kinderen een dag is om samen te knutselen of samen te koken of een speurtocht te organiseren door de buurt, in afwezigheid van je vriend, dan is dat toch ook heel fijn.

Focus op wat en wie er wel is

Het beste wat je kunt doen is het beste ervan maken. Geniet van de mensen die je wel om je heen hebt, of geniet van de onverwachts rustige dag door een film te kijken, een uitstapje te maken of weer eens je fotografie- of tekenspullen te voorschijn te halen, waar je anders nooit tijd voor hebt. Probeer je niet teveel te richten op degene die je mist en wat hij of zij aan het doen is. Alles wat je aandacht geeft groeit. Maak het jezelf gezellig. Focus je op jezelf en wat jij wilt doen. Vandaag kan het! En het goede nieuws is, je kunt meteen gaan aftellen, de tijd vliegt als je plezier hebt.

Even eruit: weer of geen weer

Spreek met jezelf af dat je in ieder geval even de deur uitgaat. Even een ander perspectief, een frisse wind door je hoofd. Contact met de buitenwereld kan ook meer verbinding ermee geven. Vooral als je zoekt naar de overeenkomsten en je gericht bent op het mooie en je daar dankbaar over voelt. Gloort de zon of straalt ze? Hoe heten de wolkenformaties hoog boven je? Of is het geen mooi weer en regent of miezert het? Door alles bewust te ervaren beleef je het intenser vanuit jezelf.

Zoek anderen op

Veel mensen zijn alleen met de feestdagen. Sommigen uit vrije keuze, anderen noodgedwongen. Als je niet alleen wilt zijn, kijk dan naar mogelijkheden om met anderen samen te komen. Laat zoveel mogelijk mensen weten dat je om gezelschap verlegen zit en dat je eigenlijk niet alleen wilt zijn. Geef dit zo tijdig mogelijk aan. Dan geef je anderen een kans er rekening mee te houden. Misschien zetten vrienden of familie de deur voor je open. Hoor je ineens over een feestje dat wordt georganiseerd en waar je welkom bent. Of organiseer zelf iets, een filmavond bijvoorbeeld. Of een etentje op bijvoorbeeld Tweede Kerstdag, met de restjes van Eerste Kerstdag van iedereen, zodat anderen bij jou op bezoek kunnen komen.

Verschillende kerken en instellingen zijn open tijdens Eerste Kerstdag. Zo kun je bij het Leger des Heils terecht. Misschien kun je ook als vrijwilliger ergens helpen? Dat hoeft niet per se tijdens Kerstmis te zijn of met Oud en Nieuw. Je kunt in de aanloop naar de feestdagen of erna vast ook helpen. Hierdoor geef je jezelf een doel en richt je je niet alleen op de feestdagen zelf.

Bedenk alternatieven

Als kerst of Oud en Nieuw heel belangrijk voor je zijn, kun je misschien op een andere dag toch samen Kerstmis vieren. Samen met je geliefde kun je een alternatieve Oud en Nieuw bedenken op een andere dag. Wat zou je samen graag willen doen om afscheid te nemen van het oude jaar en het begin van nieuwe jaar te markeren? Willen jullie cadeautjes uitwisselen? Bedankbriefjes aan elkaar schrijven? Opschrijven aan elkaar wat je toekomstplannen zijn en wat jullie samen willen bereiken in in het nieuwe jaar? Of plannen jullie een weekendje weg? Of een keertje samen snowboarden als iets nieuws uitproberen? Alles wat maar bij jullie past, zodat jullie er op je eigen manier bij kunnen stilstaan.

Geniet van alles eromheen

Bij de feestdagen gaat het om veel meer dan alleen de dagen zelf. Er zijn misschien zoveel dingen die je in de voorbereidingen wel samen kunt doen. De kerstboom optuigen, het huis versieren, cadeautjes kopen, het menu vaststellen, boodschappen doen. Allemaal activiteiten om ook samen te doen en zo toch ook een beetje mee te vieren, of je er nu wel of niet bij bent.

Zoek het verband

Bespreek samen met je geliefde wat ieder gaat doen tijdens de feestdagen zelf, zodat je van elkaar weet wat je plannen zijn. Ook dat kan een gevoel van verbondenheid geven. Dan weet je waar de ander mee bezig is. Dat geeft je zelf misschien meer kracht om het ook daadwerkelijk te gaan doen, mocht je moeite hebben om je eigen tijd in te vullen.

Vind de connectie

Gebruik tijdens de feestdagen zelf de moderne technologie: maak foto's, stuur berichtjes die je deelt met de ander. Zo neem je de ander mee in wat je doet en ben je toch een beetje bij elkaar.

Staar je niet blind

Laat je niet verblinden door de kerstverlichte woonkamers, de klinkende kristallen glazen, de schitterende juwelen of het parelende gelach. Van buitenaf lijkt alles mooier. Als je gaat vergelijken is het altijd ergens beter. Dat hoeft niet. Jullie tijd komt nog wel.

Kinderen

Moet je je kinderen missen, omdat zij tijdens de feestdagen bij je ex zijn? Ook kan het zijn dat je kinderen hun vader of moeder moeten missen tijdens de feestdagen. In alle gevallen is het goed om samen na te denken over wat belangrijk is: meer eigen inhoud geven aan de feestdagen of juist een alternatief plannen om het toch samen te kunnen vieren.

Het draait om geven

Als je in de decemberbubbel duikt, dan lijken de feestdagen het summum. Iedereen moet er mooi uitzien, alles moet luxe uitstralen, de duurste cadeaus zijn eigenlijk nog niet goed genoeg, want het is tenslotte feest. En dan pakken we uit! Dat dit feest vooral door de commercie wordt ingegeven, vergeten we dan vaak. Eigenlijk kan het in deze tijd ook draaien om introspectie en geven, niet per se om etaleren en krijgen. Dat bepaal je zelf. Je kunt je richten op wat je hebt meegemaakt, dankbaar zijn voor wat was. En uitzien naar wat mag komen. En wie natuurlijk. Uiteindelijk maakt de verbinding met de ander alles de moeite waard. En dan maakt de tijd niet uit. Alleen de kwaliteit telt.
© 2018 Sage, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wanneer vallen de Belgische feestdagen in 2017?Wanneer vallen de Belgische feestdagen in 2017?Feestdagen zijn voor velen een synoniem geworden voor een vrije dag. Aan de oorspronkelijke betekenis wordt vaak niet me…
Christelijke feestdagen met hun betekenisChristelijke feestdagen met hun betekenisOnze samenleving kent verschillende Christelijk feestdagen waarop wij niet werken. Wanneer vinden deze feestdagen plaats…
Vertaling feestdagen engels-frans-nederlandsVertaling feestdagen engels-frans-nederlandsElk land heeft zijn eigen feestdagen en festivals. Een volledige lijst weergeven is dus zo goed als onmogelijk. U krijgt…
Vier de feestdagen bij Landal GreenparksVier de feestdagen bij Landal GreenparksVeel mensen kiezen tijdens de feestdagen voor een verblijf op Landal Greenparks. Deze vakantieaanbieder met ruim 70 park…
Wenskaarten makenEen wenskaart is wanneer je iets duidelijk wilt maken dat je je een andere persoon graag ziet, om die geluk te wensen me…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Free-Photos, Pixabay
  • https://www.psychologytoday.com/us/blog/cop-doc/201812/how-turn-missed-holiday-special-event (laatst geraadpleegd op 4 december 2018)

Reageer op het artikel "De feestdagen overleven als je geliefde er niet bij kan zijn"

Infoteur: Sage
Laatste update: 09-12-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal cultureel
Schrijf mee!