InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal cultureel > Nieuwjaarsvegen nieuwe Nederlandse traditie

Nieuwjaarsvegen nieuwe Nederlandse traditie

Nieuwjaarsvegen  nieuwe Nederlandse traditie Stichting Nederland Schoon introduceert een nieuw goed gebruik in Nederland dat uit kan groeien tot een traditie: Nieuwjaarsvegen. Op Nieuwjaarsdag pakt heel Nederland de bezem om de rommel van het vuurwerk op te vegen en op te ruimen. Op 2 januari is Nederland dan weer schoon. Het is even voor de hand liggend als eenvoudig. Al wat je nodig hebt is wat handen aan de bezem en iemand die koffie zet en chocolademelk maakt. Een traditie is geboren. Nieuwjaarsvegen is gezellig, samen, nuttig en geet een fijn gevoel en fantastisch resultaat.

Nieuwjaarsvegen

Stichting Nederland Schoon noemt het Nieuwjaarsvegen. Het principe is even eenvoudig als doeltreffend. Op Nieuwaarsdag organiseert elke buurt of straat een veegactie om de rommel die na het afsteken van het vuurwerk op straat is achtergebleven op te vegen en op te ruimen. Buurten, verenigingen, straten, dorpen en steden kunnen Supporter van Schoon worden en zich via de website van Supporters van Schoon aanmelden met hun actie. Particulieren kunnen zich ook aanmelden en je kunt de straat natuurlijk gaan vegen zonder dat je officieel Supporter van Schoon wordt.

1 januari 12.00 uur
Om 12.00 uur op 1 januari loopt heel Nederland achter de bezem, is de bedoeling.

Vuurwerk en vuurwerkverbodverbod

Nederland knalt 15 miljoen kilo vuurwerk af met Oud en Nieuw en dat levert nogal wat afval op de straten en pleinen op. Het is niet alleen een bende, het is nog een vieze bende ook, want er zitten allerlei giftige stoffen in het vuurwerkafval. Om de giftige stoffen uit de straat te houden zijn rigoureuzere methoden nodig. Daartegen helpt alleen een vuurwerkerverbod.

Gemeenschapszin

Behalve dat Nieuwjaarsvegen een gezellige bezigheid is in je buurt, bewijzen de vegers ook de natuur een dienst. Wat nog niet is weggespoeld of weggewaaid kan worden bijeengeveegd en in de vuilniscontainer worden geworpen, zodat het niet in het milieu terechtkomt.
Het Nieuwjaarsvegen kan een gezellige bezigheid zijn bovendien. Met buurtgenoten kun je eerst Nieuwjaarswensen uitwisselen en daarna aan de slag. Het geeft gemeenschapszin en het resultaat is verbluffend

Vuurwerkafval

Van al het vuurwerk dat we afschieten verdwijnt een tiende en 90 procent valt weer op de grond, niet ver van degene die het heeft afgeschoten. Een deel daarvan spoelt weg in het riool en komt bij de waterzuivering terecht. Ongeveer 22 procent van alle troep blijft liggen en dat is nog altijd 20.000 tot 50.000 kilo gemiddeld per gemeente. Wat we zien zijn de papiertjes en kartonnetjes en stokjes van de rotjes en vuurpijlen. Daar ligt hier en daar blindganger tussen, de restanten van vuurwerk dat na Oud en Nieuw nog slachtoffers maakt onder mensen die de rotjes zonder lontje nog eens proberen aan te steken. Bijna alle Nederlanders ergeren zich aan die bende op Nieuwjaarsdag, die lang blijft liggen als we er nets aan doen. Een steeds groter deel van de Nederlandse bevolking meent dat opruimen een zaak is van de mensen die de troep hebben gemaakt en een verantwoordelijkheid van de buurt zelf is.

Nieuwe Nederlandse traditie

We kunnen wachten op de gemeentelijk bezemwagen en we kunnen zelf naar de bezem grijpen.
We kunnen er ook met elkaar een mooie traditie van maken door alle rommel op Nieuwjaarsdag zelf op te ruimen. Als de hele straat meedoet en als er dan ook nog iemand voor warme chocolademelk en koffie zorgt, wordt het een leuke sociale activiteit met je buren en mensen uit de straat. Stichting NederlandSchoon stimuleert dergelijke activiteiten met de campagne Nieuwjaarsvegen. Je kunt je veegactie op Twitter vermelden met de hashtag #nieuwjaarsvegen. Die meldingen op Twitter stimuleren anderen dan weer om ook meet te doen.

Supporter van Schoon

Straten die meedoen met de veegactie kunnen zich ook aanmelden op de website van www.supportervanschoon.nl als Supporter van Schoon.
Deze Suporters kunnen dan weer anderen oproepen om ook mee te doen vanuit het principe Goed voorbeeld doet goed volgen.

Stichting Nederland Schoon

Bezuidenhoutseweg 12
2594 AV DEN HAAG
Telefoon: 070 304 2080
Fax: 070 304 2088
E-mail: info@nederlandschoon.nl

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Aanpassing tijden afsteken vuurwerk 2014/2015nieuws uitgelichtAanpassing tijden afsteken vuurwerk 2014/2015Jaarlijks gebeuren er veel ongelukken tijdens oud en nieuw met vuurwerk. Het kabinet heeft in 2014 preventiemaatregelen…
Waarom steken we met oud en nieuw vuurwerk af?We steken allemaal elk jaar met oud en nieuw vuurwerk af. Waarom steken we vuurwerk af en hoe is vuurwerk ontstaan?
Vuurwerk, wees voorzichtigVuurwerk, wees voorzichtigBinnenkort is het weer oud en nieuw en gaat er veel vuurwerk de lucht in. Dit is natuurlijk prima. Maar hoe kan je nou v…
Vuurwerkverbod in NederlandVuurwerkverbod in NederlandBij een jaarwisseling hoort voor veel mensen vuurwerk. Men heeft het gevoel dat het nieuwe jaar inknallen erbij hoort. T…
Vuurwerkvrije bungalowparken: geen geknal in oudejaarsnachtVuurwerkvrije bungalowparken: geen geknal in oudejaarsnachtVuurwerkvrije bungalowparken waar geen geknal is in de oudejaarsnacht. Ze bestaan. Landal Greenparks biedt al vanaf 2008…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Nederland Schoon
  • http://www.supportervanschoon.nl/supporters-in-actie/overijssel/nieuwjaarsvegen-(8)/ geraadpleegd op 27 december 2014
  • http://www.persbureau-ameland.nl/pages/nieuws.aspx?id=63faae3e-dae6-492c-a02b-f6af8173e809 geraadpleegd op 27 december 2014

Reageer op het artikel "Nieuwjaarsvegen nieuwe Nederlandse traditie"

Reactie

A. van de Grift, 30-12-2014 22:47 #1
Het zou netjes zijn als de eer aan de wijkorganisatie van de Afrikaanderwijk en de Rotterdamse reinigingsdienst ROTEB gegund werd. Deze zijn al decennia met een dergelijke actie na oudejaarsdag actief. Zij hebben zelfs een estafette met de omliggende wijken Katendrecht en Hillegersberg in gang proberen te zetten. dit is dus hooguit een vervolg op deze initiatieven. Zeker geen uniek initatief.

Berry van de Grift
Voormalig chef van de veegdienst van de ROTEB in de deelgemeente Feijenoord.
En mede initiatiefnemer samen met de wijjkorganisatie van de Afrikaanderwijk van de schoonmaakacties over diverse jaren in de
A frikaanderwijk. Reactie infoteur, 31-12-2014
Dag Berry van de Grift,
Goed voorbeeld doet goed volgen, zou je hier kunnen zeggen. Persoonlijk veeg ik ook al jaren, ook al decennia, mij straat schoon en ik stuur nauwelijks vuurwerk de lucht in. Vanaf nu helemaal niets meer gezien het gif dat ermee in de lucht en bodem komt.

Petje af voor ROTEB. Nu heel Nederland nog.

Groet en fijne jaarwisseling,
Sjaan

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 17-01-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal cultureel
Special: Vuurwerk
Reacties: 1
Schrijf mee!