InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal cultureel > Waarom pakken we cadeaus in?

Waarom pakken we cadeaus in?

Waarom pakken we cadeaus in? Als je erover nadenkt is het inpakken van cadeaus een rare bezigheid. Je stopt iets wat je weggeeft in papier en vervolgens wordt het papier eraf getrokken omdat het uiteindelijk toch om het cadeau gaat. Hoe en waar is deze gewoonte eigenlijk ontstaan en zijn er alternatieven voor het inpakken van een cadeau?

Waarom pakken we cadeaus in?

Zelfs al is het inpakken van cadeaus - en in feite ook het uitwisselen ervan - op papier niet zo'n nuttige bezigheid, het is er wel één die al eeuwen gebruikelijk is. Er zit wel meer achter dan alleen iemand wat geven en dit mooi versieren.

Geschiedenis

In het oude China pakte men als eerste cadeaus in. Dit gebeurde al voor de huidige tijdrekening - meer dan 2000 jaar geleden dus. Kocht je in de Song-dynastie een cadeau, dan pakte je dit in met papier. Je gaf je cadeau uiteindelijk in iets wat wij een envelop zouden noemen. Het is niet zo dat dit voor iedereen bestemd was en dat ook iedereen zomaar cadeaus kon geven. De Chinese rechtbank gaf de 'cadeaus' aan bestuursleden in overheidsfuncties. De enveloppen waren vrij ruw en werden vervaardigd van onder meer bamboe.

Vroeger gaf cadeaus inpakken niet zo'n uitbundig eindresultaat als nu. / Bron: PIX1861, PixabayVroeger gaf cadeaus inpakken niet zo'n uitbundig eindresultaat als nu. / Bron: PIX1861, Pixabay
De Chinezen waren uiteindelijk niet degenen die het inpakken van cadeaus populair maakten. Al leefde het cadeaus inpakken in de Victoriaanse tijd, het was toen nog niet gebruikelijk voor iedereen. Alleen de elite kon het betalen. Zij pakten in met vrij dik papier dat uitbundig bedrukt was. De eer om het inpakken echt populair te maken viel ten deel aan Hallmark. In de twintigste eeuw kon je voor Kerstmis wel cadeaus geven, maar deed je dit in een groene, witte of rode envelop. Dat moest leuker, vond Rollie Hall, een van de oprichters van Hallmark. Hij had net kleurrijk papier geïmporteerd uit Frankrijk en maakte hiermee enveloppen waarvan de binnenkant was versierd. Deze enveloppen werden vervolgens voor 10 cent per stuk verkocht - en dat gebeurde massaal. Blijkbaar was men toe aan vrolijkere manieren om in te pakken.

Vanaf 1917 verkocht Hallmark dan ook inpakpapier - en dit was het eerste product dat zij verkochten dat niets met wenskaarten te maken had.

De hedendaagse functie van cadeaus inpakken

Als we kijken naar de hedendaagse manier van cadeaus uitwisselen en vooraf inpakken, dan kun je meerdere redenen onderscheiden waarom we dit doen:
  • Opbouwen anticipatie en spanning: je weet pas wat je krijgt als je het uitpakt. De verrassing is groter.
  • Ter versiering: een mooi ingepakt cadeau is vaak extra leuk om te krijgen.
  • Om te laten zien voor welke gelegenheid je het geeft (kerstpapier, verjaardagspapier, etc.).
  • Om iets te zeggen over degene die het ontvangt (de kleuren/het patroon passen bij de ontvanger).
  • Omdat het laat zien dat je extra moeite hebt gedaan voor degene die het cadeau krijgt.
  • Het staat feestelijk - je komt erdoor in een vrolijke stemming.
  • Om iemand voor de gek te houden: je verpakt het cadeau zo dat het lijkt of er iets heel anders ingepakt is (zoals een voetbalvorm als je een boek geeft, of een heel groot vierkant cadeau als je een klein cadeautje geeft).
  • Omdat het 'nu eenmaal zo hoort'/traditionele redenen.

Middelen

Het aantal middelen om cadeaus in te pakken is inmiddels ook zeer uitgebreid. Je kunt linten kopen in honderden verschillende kleuren en met variaties in opdruk of print, en ook het soort cadeaupapier verschilt. Er zijn ook zelfklevende linten die het makkelijker maken om een cadeau netjes in te pakken. Kun je niet goed strikken, dan kun je kant-en-klare strikken kopen om je cadeau mee te versieren. Sommige winkels plakken een sticker met hun naam op een cadeau, zodat je kunt zien waar het cadeau is gekocht. Andere winkels hebben eigen cadeaupapier met hun logo of een herkenbare print en/of kleur(en).

Alternatieven voor cadeaus inpakken

Er worden wereldwijd miljarden euro's uitgegeven aan cadeauverpakkingen. Papier is bovendien slecht voor het milieu. Als je om het milieu wilt denken - of als je een cadeau inpakken veel werk vindt - zijn er alternatieven.

Makkelijke inpaktips

  • In veel winkels kun je inpaktasjes kopen. Zo presenteer je je cadeau op een leuke manier maar hoef je het niet in te pakken.
  • In veel winkels wordt je cadeau ingepakt als je hierom vraagt.
  • Als je een partner hebt die houdt van inpakken, sluit een deal: jij doet de inkoop, hij of zij pakt in.

Ook in een zakje (met of zonder lint) ziet je cadeau er mooi uit. / Bron: 445693, PixabayOok in een zakje (met of zonder lint) ziet je cadeau er mooi uit. / Bron: 445693, Pixabay

Milieuvriendelijke inpaktips

  • Gebruik een mooi versierde zak of tas. Dit kan hergebruikt worden.
  • Pak je cadeaus netjes uit en gebruik het cadeaupapier opnieuw voor een ander cadeau.
  • Heb je oude tijdschriften? Scheur of knip er enkele pagina's uit (het liefst met artikelen en foto's die bij de ontvanger van het cadeau passen) en verpak het cadeau hiermee. Als je erg handig bent, kun je zelfs een paar pagina's gebruiken om een strik of lint van te maken (hiervoor scheur of knip je dunne stroken).
  • Wil je een fopcadeau geven en heb je nog veel oude elastiekjes liggen die je niet meer gebruikt? Verpak het cadeau met elastiek.
  • Met een stuk stof - bijvoorbeeld van een laken of een kledingstuk dat je niet meer draagt - kun je een cadeau origineel inpakken. Was de stof en stop het cadeau erin. Laat twee stroken stof open om vast te knopen. Dit werkt het beste met vrolijk gekleurde stoffen.
  • Pak voor Kerstmis een oude krant en een stukje dun touw. Wikkel je cadeau in het krantenpapier en stop er een stukje hulst bij
Gerelateerde artikelen
Cadeautjes mooi inpakken tips en ideeënCadeautjes mooi inpakken tips en ideeënEen cadeau leuk inpakken kan voor sommige mensen een lastige taak zijn. Hoe pakken we het geschenk voor de begunstigende…
Een cadeau mooi en netjes inpakken: informatie en tipsOp sites zoals Pinterest zijn plaatjes van de meest prachtig ingepakte cadeaus te vinden. Zou jij ook willen dat je zo m…
Knutselen voor vaderdagKnutselen voor vaderdagVaderdag komt er weer aan en wat is er leuker dan een zelfgemaakt cadeautje te kunnen geven aan papa.
Het Sinterklaas (en kerst) dobbelspel: spelregelsHet Sinterklaas (en kerst) dobbelspel: spelregelsDe decembermaand is een drukke gezellige maand. Met Sinterklaas worden er vaak surprises gemaakt, maar soms heb je daar…
Sinterklaas spelSinterklaas spelEen leuk en gezellig spel om met de hele familie te spelen op sinterklaasavond. Het kan natuurlijk ook als kerstspell ge…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Blickpixel, Pixabay
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Gift_wrapping
  • http://books.google.nl/books?id=mwczWM4D9o4C&pg=PA45&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false
  • http://plazilla.com/page/4295127177/de-geschiedenis-van-het-inpakken-van-cadeaus
  • Afbeelding bron 1: PIX1861, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: 445693, Pixabay

Reageer op het artikel "Waarom pakken we cadeaus in?"

Infoteur: Maresa
Gepubliceerd: 13-02-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal cultureel
Schrijf mee!