InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Vol verwondering tijdens lijdenstijd en Pasen
mijn kijk op

Vol verwondering tijdens lijdenstijd en Pasen

Vol verwondering tijdens lijdenstijd en Pasen Lijdenstijd en Pasen is een keerpunt in de geschiedenis. Vol verwondering lezen we in de Bijbel de lijdensgeschiedenis van Jezus Christus. De betekenis van Pasen is dan ook vooral ´verwondering'. Let eens op de kleuren in een bloemenveld. Prachtige kleuren. Vol verwondering zijn waar je geen invloed op hebt is net als Pasen steeds opnieuw beleven. Paasfeest is tijd nemen voor verwondering.

Vergeving door Pasen

Je wordt ergens van beschuldigd wat je niet hebt gedaan. Je wordt boos. Onrechtvaardig toch, dat je wordt beschuldigt van iets dat je niet hebt gedaan? Ik herinner mij dat ik ergens van werd beschuldigd wat ik wel had gedaan. Ik bleef kalm. Ik moest erkennen dat mijn aanklager gelijk had. Ik hoopte op een verlossend antwoord zoals; nou oké dan zand erover’ ‘. Toen ik jong was verwonderde ik me vaak over mijn ouders die zo vergevingsgezind waren als ik weer eens een bal door de ruit had geschopt. (per ongeluk natuurlijk). Pasen is van oorsprong het feest van bevrijding. Toen Jezus van Nazaret op Palmzondag als een koning in Jeruzalem werd onthaald, wist men niet dat het feest zou eindigen in de ter dood veroordeling van deze Man.

Stille zaterdag na de lijdenstijd

Stille zaterdag is de dag nadat Jezus is gekruisigd en is gestorven. Op Stille Zaterdag herdenken christenen dat Jezus is gestorven en in het graf ligt. Na de lijdenstijd is Stille Zaterdag nog steeds een dag van lijden voor de mensen die Jezus volgden. Ze waren bedroefd, teleurgesteld en wanhopig. De volgelingen die jaren getuige waren geweest van de wonderen van Jezus en de hoopvolle boodschap die Hij verkondigde. Opeens is Hij dood en lijkt het erop dat er niets meer van Zijn boodschap terecht komt. Stille Zaterdag is in dat opzicht echt een lijdensdag voor de volgelingen in die tijd. Het is dan ook een groot contrast wanneer Jezus op de derde dag is opgestaan uit de dood.

Antwoorden na Pasen

Als Pilatus Jezus goed aankijkt vraagt hij verwonderd aan Jezus ‘Bent u de Koning van de Joden?’ Jezus ziet er niet echt uit als een koning. Jezus wordt niet boos. Niet agressief. Hij antwoord heel kalm ’U zegt het’. Op de beschuldigingen van de getuigen gaf Hij helemaal geen antwoord, wat Pilatus opnieuw zeer verwonderde. ´Maar hij antwoordde Hem op geen enkele vraag, zodat de stadhouder zich zeer verwonderde’ Mat. 27:12.

Antwoord van Jezus

Hoopte Jezus misschien op een verlossend antwoord? Zat Jezus te wachten op Barabbas? Nee. Hij was zelf het Verlossende antwoord. Juist door te zwijgen gaf Hij antwoord op de profetie uit Jesaja 53: 7 'Hij werd mishandeld maar Hij liet zich verdrukken en deed zijn mond niet open; als een lam dat ter slachting geleid wordt, en als een schaap dat stom is voor zijn scheerders, zo deed Hij zijn mond niet open'.

Wonderlijke getuigen

De schrijver van het Mattheus evangelie is net als Jezus een Jood. Dit is te zien aan de stijl en beschrijving van de brief. De verhouding van Jezus met de Wet en de Profeten wordt uitzonderlijk goed beschreven. Dit kan alleen als je thuis bent in de Joodse wetten.

Getuige

Matteus heeft de wonderlijke opmerking beschreven van de vrouw van Pilatus. Zij geloofde dat Jezus onschuldig was. Net als Pilatus. 'Terwijl Pilatus op de rechterstoel zat, zond zijn vrouw hem de boodschap: Bemoei u toch niet met die rechtvaardige, want ik heb heden in een droom veel om Hem geleden' Mat.27: 19. Onbewust werd ze een getuige in het proces. Het geeft echter ook aan hoe leeg en machteloos we zijn als we zelfs een hoge positie bekleden.

Pasen voor iedereen

De wonderlijke getuigenis van de vrouw van Pilatus is niet van minder van belang dan de getuigenis van enkele andere vrouwen. Maar de betekenis van pasen gaat echter verder dan de overtuiging dat Jezus onschuldig is. We lezen bijvoorbeeld over de getuigenis van 'Maria van Magdalena en de andere Maria' in Mattheus 28. Het wonder van Pasen is dat Jezus is opgestaan uit de dood. Het gaat om het zien, horen, geloven en volgen van Jezus. 'Gaat dan henen, onderwijst al de volken..en ziet, Ik ben met u al de dagen tot de voleinding der wereld'.' Matteus 28: 19-20
Gerelateerde artikelen
Alle paasdagen op een rijPasen is een Christelijk feest, waarbij we gedenken dat Jezus aan het kruis is gestorven en weer opgestaan. Maar voor ve…
Pasen belangrijkste christelijke feest met minder commerciePasen belangrijkste christelijke feest met minder commercieHoewel velen meer betrokken zijn bij Kerstmis is Pasen het belangrijkste christelijke feest. Pasen volgt in het liturgis…
Wat is PaaszaterdagDe dag die volgt op Goede Vrijdag wordt door de Katholieke kerk Paaszaterdag genoemd en in de Hervormde kerk Stille Zate…
Op weg naar Pasen: worden als een kindOp weg naar Pasen: worden als een kindTerwijl zij samen in Galilea verkeerden, zeide Jezus tot hen: De Zoon des mensen zal overgeleverd worden in de handen de…
Goede Week en PasenGoede Week en PasenHoe zat het ook alweer met de Goede Week en Pasen? Wat herdenken we? Wat vieren we? In dit artikel vindt u de Katholieke…
Bronnen en referenties
  • Bijbelvertaling Nederlands Bijbel Genootschap 1951.
  • Nieuwe Bijbelvertaling 2005
  • Bijbel & Gemeente. Evangelie in viervoud. dr. J.P. Versteeg.

Reageer op het artikel "Vol verwondering tijdens lijdenstijd en Pasen"

Infoteur: Hessel
Laatste update: 31-03-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Mijn kijk op…
Schrijf mee!