InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Hoe groot was de ark van Noach?

Hoe groot was de ark van Noach?

Dat de Ark van Noach een geweldig grote boot geweest moet zijn is duidelijk, maar hoe groot was de ark precies? Hoe zou de ark er ongeveer uitzien? En pasten alle dieren in de ark? Hoeveel waren dat? Wat waren de afmetingen van de ark?

De grootte van de ark

In de Bijbel staat in Genesis 6:14-16 (NBG) het volgende: "14 Maak u een ark van goferhout; met vakken zult gij de ark maken en haar van binnen en buiten met pek bestrijden. 15 En zó zult gij haar maken: driehonderd el zal de lengte der ark zijn, vijftig el haar breedte en dertig el haar hoogte. 16 Gij zult aan de ark een lichtopening maken, en een el van boven zult gij die afwerken, en de ingang der ark zult gij in haar zijkant aanbrengen; met een onderste, een tweede en een derde verdieping zult gij haar maken."

Een el is een lengtemaat en meet de lengte van de elleboog tot aan het topje van de middelvinger. In de dagen van Noach zou dit zo tussen de 45 en 60 centimeter geweest zijn. Uitgaande dat een el 50 centimeter is, was de ark 150 meter lang, 25 meter breed en 15 meter hoog. Dat is anderhalf voetbalveld lang, zo breed als de breedte van 14 of 15 personenauto’s naast elkaar en zo hoog als een flat met 5 afdelingen (begane grond plus 4 verdiepingen).

De inhoud van de ark

De inhoud van de ark moet dus gigantisch groot geweest zijn. Uitgaande van een el van 50 centimeter was de inhoud zo’n 150*25*15=56250 m³. Misschien werd 20% van deze ruimte gebruikt voor balken en planken voor de hokken en steunpilaren. Dan bleef er nog zo’n 45000m³ over voor de 8 mensen, vele dieren en het voedsel wat zij nodig hadden.
Deze 45000m³ is ongeveer gelijk aan 600 standaard veewagons.

Was de ark groot genoeg voor alle dieren?

De ark hoefde niet groot te zijn voor het aantal mensen dat in de ark moest, dat waren er namelijk slechts af. Hoeveel dieren er precies in de ark zaten is onduidelijk, maar dat waren er zeker niet miljoenen. De vissen en andere dieren die de zondvloed konden overleven hoefden er niet in. Drs. Ben Hobrink schat in zijn boek “Moderne wetenschap en de Bijbel” dat er waarschijnlijk zo’n 14.000 tot 16.000 dieren in de ark gezeten moeten hebben. Verder schrijft hij dat wetenschappers schatten dat landdieren (zoogdieren, vogels en reptielen) gemiddeld zo groot zijn als een rat. Mocht je kooien van gemiddeld 100 bij 100 bij 50 centimeter maken dan zou je nog slechts 8000 m³ gebruiken van de 45000m³ die Noach tot zijn beschikking had.

Hoe het ook precies geweest is, vast staat dat de ark gigantisch groot was en er ontzettend veel dieren in pasten.

Bron: Ceinturion, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bron: Ceinturion, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Detail: verhoudingen van de ark

Opvallend aan de ark zijn de verhoudingen. De lengte-breedte verhouding is 6:1. Dat is volgens hedendaagse scheepsbouwers de ideale verhouding voor een schip dat geen snelheid maakt door middel van een motor of zeil. Het heeft scheepsbouwers jaren gekost om dit te ontdekken, maar Noach deed het gelijk goed in zijn eerste ark.

Hoe zag de ark van Noach eruit?

De ark op de foto is gemaakt door de Nederlander Johan Huibers, de ark is op ware grootte. De ark van Noach moet er ongeveer zo hebben uitgezien.
© 2014 - 2019 Bijbelinfoteur, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Bijbel
  • "Moderne wetenschap in de Bijbel" door drs. Ben Hobrink
  • Afbeelding bron 1: Ceinturion, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "Hoe groot was de ark van Noach?"

Infoteur: Bijbelinfoteur
Gepubliceerd: 22-08-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Schrijf mee!