InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Regelingen > In de ziektewet

In de ziektewet

Als je ziek ben en je hebt geen recht meer op loon van een werkgever, dan kan je een beroep doen op de Ziektewet. Je kunt deze uitkering bij het UWV aanvragen. Deze uitkering wordt stopgezet als iemand 65 jaar is geworden of langer dan een maand in detentie zit.

Twee jaar

Als werknemer heb je de eerste twee jaar van je ziekte recht op minimaal zeventig procent van je laatstverdiende loon. Je werkgever is verplicht dit aan je door te betalen. Als je geen werkgever hebt, dan kan je een beroep doen op de Ziektewet. Dit kan alleen als je een uitzendkracht, een oproepkracht, een thuiswerker, artiest of muzikant bent. Ook heb je recht op de ziektewet als je een stagiair of vrijwillig verzekerd bent. Als je al werkloos bent en langer dan dertien weken ziek bent of je wordt binnen vier weken na het einde van de verzekering ziek, dan ook heb je recht op de ziektewet.

Automatische uitkering

In sommige gevallen vallen mensen automatisch onder de Ziektewet. Een werkgever krijgt van het UWV dan weer ziekengeld om het loon weer door te bepalen. Dit is zo bij orgaandonoren die ziek zijn geworden door de donatie, bij zwangere of net bevallen vrouwen die door de zwangerschap of de bevalling ziek zijn, zieke werknemers van wie het contract tijdens de ziekte afloopt en bij gedeeltelijk arbeidsongeschikten die binnen vijf jaar nadat zij bij hun werkgever zijn aangenomen ziek zijn geworden.

Verzekeren voor de Ziektewet

Als je niet voor een Ziektewetuitkering in aanmerking komt, dan kan je je hier vrijwillig voor verzekeren. Dit is weer het geval bij startende zelfstandigen of mensen die maximaal drie dagen per week in of rond het huis van een persoon werken. Hierbij kan je denken aan iemand die kinderoppas is of een huishoudelijk hulp. Ook is dit het geval bij WAO-ers en WIA-ers die voor een deel als zelfstandige werken en mensen die voor een bepaalde periode stoppen met werken. Zoals het opnemen van onbetaald verlof.

Keuring UWV

Als je na twee jaar nog steeds ziek bent, dan word je gekeurd door het UWV. ER wordt dan bekeken of je recht hebt op een arbeidsongeschiktheidsuitkering op grond van de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen, ofwel de WIA.

Ziektewetuitkering en het buitenland

Als je een Ziektewetuitkering ontvangt en je wilt verhuizen naar het buitenland, dan kan dit in sommige gevallen. Zo kan je je volledige uitkering meenemen naar de EU-landen, IJsland, Noorwegen en Zwitserland. Ook kan je deze meenemen naar het Caribische deel van Nederland. Ook kan het zo zijn dat je je uitkering kan meenemen naar een ander verdragsland. Dit hangt weer af van de verhouding die dit land met Nederland heeft. Als je gaat verhuizen naar een niet-verdragsland, dan stopt je Ziektewetuitkering.

Overlijden en Ziektewetuitkering

Wanneer iemand overlijdt, dan stopt de Ziektewetuitkering. Je nabestaanden kunnen dan bij het UWV een overlijdensuitkering navragen. Deze is weer gelijk aan de bruto maanduitkering van de Ziektewet. Ook wordt het opgebouwde vakantiegeld gelijk berekend en uitgekeerd door het UWV.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • UWV

Reageer op het artikel "In de ziektewet"

Infoteur: Marensa
Gepubliceerd: 19-02-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Regelingen
Schrijf mee!