InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Regelingen > Pensioen: wat nu fiscaal?

Pensioen: wat nu fiscaal?

Pensioen: wat nu fiscaal? Als u 65 bent (gaat naar 67 jaar), dan gaat u met pensioen. Naast een hoop vrije tijd, betekent pensioen ook iets voor je financiële situatie. Je krijgt niet meer een salaris elke maand, maar je zult pensioen gaan ontvangen. Dit pensioen heb je opgebouwd gedurende je werkzame leven. Alleen dit pensioen is lager dan je salaris dat je tot nu toe gewend was. Daar staat tegenover dat je fiscaal ook anders zult worden behandeld. Kortom, wat nu?

Pensioen: wat nu?

Als u 65 bent (gaat naar 67 jaar), dan gaat u met pensioen. Naast een hoop vrije tijd, betekent pensioen ook iets voor je financiële situatie. Je krijgt niet meer een salaris elke maand, maar je zult pensioen gaan ontvangen. Dit pensioen heb je opgebouwd gedurende je werkzame leven. Alleen dit pensioen is lager dan je salaris dat je tot nu toe gewend was. Daar staat tegenover dat je fiscaal ook anders zult worden behandeld. Kortom, wat nu?

AOW

De uitvoering van de AOW is in Nederland overgelaten aan de SVB (http://www.svb.nl). De SVB staat voor Sociale Verzekeringsbank. De SVB betaalt iedere maand je AOW uit. De hoogte hangt af van je persoonlijke situatie. Als je alleenstaand bent ontvang je netto 1.003 in 2011. Ben je gehuwd of heb je een partner en ben je allebei ouder dan 65 jaar, dan is het netto bedrag per persoon 699 per maand. Gemiddeld komt de AOW ongeveer uit op 1.100 per maand.

Pensioen

Naast je AOW zal je ook vaak nog recht hebben op een pensioen dat je hebt opgebouwd gedurende je werkzame leven. Als werknemer bouw je via je werkgever pensioen op. Als zelfstandig ondernemer zal je zelf voor een pensioen moeten zorgen.

Zelf verzorgd pensioen

Naast je AOW en je pensioen via je werk, kun je ook nog zelf extra pensioen opbouwen. Dit kan bijvoorbeeld via een lijfrente of via een bankspaarproduct. Hier geldt dat je aan strikte fiscale regels moet voldoen, wil de betaalde premie aftrekbaar zijn van je inkomstenbelasting.

Opbouw pensioen

Als je pensioen opbouwt, geldt de regel dat de aanspraak op je pensioen niet is belast. De betaalde premie is daarmee aftrekbaar van je inkomsten in je aangifte inkomstenbelasting. Maar als je met pensioen gaat, dan is de uitkering belast. Hier spreek je over de zogenaamde omkeerregel. Het leidt pas tot belastingheffing als de uitkering komt.

Belasting tarieven

Zodra je 65 jaar bent, hoef je geen AOW premie meer te betalen. Deze premie betaal je alleen in de eerste twee schijven van de inkomstenbelasting. Dit betekent dus dat je per saldo minder belasting moet afdragen over je inkomen na je pensionering. In het jaar dat je 65 jaar wordt, betaal je vanaf de maand dat je 65 bent, geen AOW premie meer. Ben je in april jarig, dan betaal je nog AOW premie tot en met de maand maart. Daarna betaal je de AOW premie niet meer.

Voor je beeld vorming, dit betekent dat je in 2011 over de eerste 18.628 in totaal 17,9% minder inkomstenbelasting afdraagt. Over de tweede schijf van 14.856 betaal je ook 17,9% minder inkomstenbelasting.

In belastingdruk scheelt dit 5.994 inkomstenbelasting in 2011. Dit bedrag heb je dus extra te besteden.

Heffingskortingen

Daar staat helaas weer tegenover dat je minder heffingskortingen krijgt. De algemene heffingskorting is lager na je pensionering. Ook je arbeidskorting verdwijnt, je hebt immers geen actieve arbeid meer te verrichten na je pensionering in de zin van de inkomstenbelasting.

Meerdere uitkeringen

Als je meerdere uitkeringen krijgt na je pensionering, houd er dan rekening mee dat er teveel heffingskorting zal worden ingehouden door de verschillende instanties. Laat de instanties daarom goed weten wie wel en wie vooral niet rekening moet houden met de algemene heffingskorting.

Een ander punt na je pensionering is vaak dat iedere instantie begint met een salaris vanaf nul euro. Dus iedere instantie is geneigd om de eerste tarieven te heffen over je inkomen. Maar als je dan alle inkomsten bij elkaar optelt, zal je vaak hoger uitkomen. In dat geval is over het merendeel te weinig inkomstenbelasting afgedragen gedurende het jaar. In je eerste aangifte zal je daarvan gaan schrikken. Controleer daarom goed of de instanties voor jou voldoende belasting inhouden zodat je niet achteraf met een grote aanslag zult komen te zitten.

Kortom, ook fiscaal verandert er veel als je met pensioen gaat. Denk daarom eens goed na of je alles inzichtelijk hebt. Wellicht dat het eens goed is te praten met een adviseur.
© 2011 - 2017 Belastingadvies, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Twee banen hebben fiscaal onaantrekkelijk?Klopt het dat het combineren van 2 banen fiscaal onaantrekkelijk is? In dit artikel kijken we of je meer belasting betaa…
Heffingskortingen 2011 - 2012 (+ bedragen)Heffingskortingen 2011 - 2012 (+ bedragen)Een overzicht van de soorten heffingskortingen voor de inkomstenbelasting + bijbehorende bedragen voor 2011 en 2012 voor…
Wat is lijfrenteverzekering?Wat is lijfrenteverzekering?Wat is een lijfrenteverzekering? Met een lijfrenteverzekering kunt u aanvullend pensioen opbouwen. De premie of de uitke…
Verschil banksparen & lijfrenteWat is het verschil tussen banksparen en een lijfrenteverzekering? Er zijn verschillende manieren waarop mensen op een f…
Hoogte AOW, ANW, Wajong per 1 januari 2012Hoogte AOW, ANW, Wajong per 1 januari 2012De loongerelateerde uitkeringen, zoals de WW, ANW, Wajong en WAO stijgen per 1 januari 2012, omdat de uitkeringen zijn g…
Bronnen en referenties
  • http://www.svb.nl
  • http://www.belastingdienst.nl

Reageer op het artikel "Pensioen: wat nu fiscaal?"

Reactie

Wim van Winkoop, 10-07-2014 11:43 #1
Geachte heer/mevrouw, Graag uw advies : Op 21 maart 2015 zal ik de leeftijd van 65 jaren bereiken. Heb begrepen dat ik 3 maanden moet wachten op mijn AOW. Corrigeer mij als ik het niet juist heb, Op 1 maart 2015 zal ik dan mijn pensioen gaan ontvangen maar op 1 juli 2015 eerst mijn AOW. Dus vanaf 1 maart 2015 tot 1 juli 2015 zal mijn inkomen drastisch omlaag gaan. Bij mijn pensioenfonds heb ik compensatie aangevraagd om het tekort aan inkomsten over voornoemde maanden iets op te vangen en zelfs dit eindbedrag is zeer teleurstellend. Hoe kan het zijn dat ik die maanden zonder AOW maar met compensatie zo´n kleine 700 euro minder is. Graag een reaktie uwerzijds.

Met vriendelijke groet,
WJC van Winkoop

Infoteur: Belastingadvies
Gepubliceerd: 19-12-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Regelingen
Reacties: 1
Schrijf mee!