Overlijden - Nabestaanden - Executeur- Tips en Regelingen
Overlijden Nabestaanden Tips en Aandachtspunten na overlijden. Overlijden van een persoon die dicht bij je staat is altijd verdrietig en emotioneel. Helaas moeten er binnen korte tijd -ná overlijden- vele zaken geregeld worden. Mogelijk is er een testament, of is een executeur van de wensen van de overledene op de hoogte. De Notariële Beroepsorganisatie geeft een aantal nuttige tips en aandachtspunten. Deze kunnen je tot hulp zijn binnen afhandeling van het 'zakelijk' proces ná het overlijden van een dierbaar persoon of familielid.
Overlijden - Nabestaanden of executeur: wat te regelen en opzeggen
Er zijn altijd een aantal belangrijk zaken die (mogelijk) na het overlijden -zeer snel of op termijn- geregeld moeten worden. Bij een plotseling overlijden zullen vele zaken en/of wensen van de overledene misschien (nog) onduidelijk zijn. Is het risico op overlijden bekend, dan kan het raadzaam zijn onderstaande aandachtspunten -nog bij het leven- door te spreken met de persoon die het betreft, zodat je ook zoveel mogelijk aan zijn of haar wensen kan voldoen.
Constatering van het overlijden/de dood
In de Wet op de Lijkbezorging is bepaald dat crematie of begraven van een overledene binnen
6 werkdagen moet plaatsvinden (was 5 werkdagen).
Afhandeling kort na overlijden
- Een arts of schouwarts stelt -na constatering van het overlijden- een verklaring van overlijden op. Deze heb je nodig om aangifte van overlijden te doen bij de burgerlijke stand in de plaats waar degene overleden is.
- Bij de afdeling bevolking van het gemeentehuis in de plaats van overlijden moet aangifte worden gedaan. Hier ontvang je het uittreksel uit het overlijdensregister. (vaak de taak van de uitvaartverzorger). Paspoort of identiteitsbewijs moet hierbij worden aangeboden. Deze wordt ongeldig verklaard
- Uittreksel uit het overlijdensregister is nodig voor het verkrijgen van o.a.: verklaring van erfrecht, aanvragen van een pensioen (ANW), verkrijgen van verzekeringsgelden en vele andere officiële zaken
Financiën en betaalrekeningen na overlijden
Het blokkeren van betaalrekeningen na overlijden kan voor de nabestaanden vervelende financiële gevolgen hebben op kort termijn. Vreemd genoeg kan internetbankieren gewoon doorgang vinden, mits de inlogcodes, gebruikersnaam en het wachtwoord bekend zijn bij de nabestaanden.
Afhandeling administratieve zaken na het overlijden
- Deblokkeren van Bank- en/of Girorekeningen. Bij een notaris kan hiervoor een verklaring van erfrecht worden aangevraagd. In deze verklaring staat wie de erfgenamen zijn en wie gerechtigd zijn over de erfenis te beschikken. De notaris heeft hiervoor nodig: bewijs van overlijden, eventueel trouwboekje plus -indien van toepassing- akte van huwelijkse voorwaarden, mogelijk testament, adresgegevens van alle kinderen.
- Eventuele wijziging van de tenaamstelling doorvoeren van Bank-, Girorekeningen, effecten- of beleggingsrekeningen. Bij opheffing van de rekeningen moet een verklaring van erfrecht of het uittreksel uit het overlijdensregister overlegd worden.
- Betaalt de werkgever nog enkele maanden salaris uit aan de overledene die in loondienst werkzaam was, overweeg dan het openen van een aparte Bank- of Girorekening, zodat betalingen door kunnen gaan.
- Aanvragen voor het verkrijgen van ANW. Dit vraag je aan bij het districtskantoor van de Sociale Verzekeringsbank, waaronder je woonplaats valt.
- Bericht pensioenfondsen en verzekeringsmaatschappijen in verband met de betalingen/uitkering(en). Geef het mogelijk gewijzigde Bank- of Gironummer door. De uitkering vindt meestal drie maanden ná overlijden voor het eerst plaats.
- Vraag een eventuele premievrije pensioenverzekering van de ex-werkgever aan.
- Bewaar alle rekeningen van de kosten die in verband met het overlijden zijn gemaakt; deze kunnen voor een groot deel aftrekbaar zijn voor de belasting.
- Vraag advies aan een belastingadviseur over de mogelijke aftrekposten, of raadpleeg de site van de belastingdienst
Contracten, verzekeringen en abonnementen na overlijden
Geef wijzigingen bij voorkeur schriftelijk door, administreer deze zorgvuldig en maak een aantekeningenlijst voor een goed overzicht. Sluit bij de correspondentie een kopie van de akte van overlijden bij en vraag om een bevestigend antwoord van de betreffende instanties.
Afhandeling verzekeringen en kredieten na het overlijden
- Breng alle maatschappijen waar verzekeringen zijn afgesloten op de hoogte. Vermeld de polisnummers en de gegevens van nabestaanden of executeur. Beoordeel welke verzekeringen er (nog) niet opgezegd moeten worden.
- Raadpleeg -bij een eigen huis- de hypotheekakte en pas deze eventueel aan (levensverzekering/hypotheekadviseur).
- Ga aan de hand van betalingen na welke abonnementen er zijn en wijzig deze of zeg deze op.
- Trek zo nodig machtigingen tot automatische afschrijvingen van Bank of Giro in.
- Breng de ziektekostenmaatschappij op de hoogte van het overlijden. (Gezins)Polissen zullen aangepast moeten worden.
- Controleer of er leningen, doorlopende kredieten e.d. zijn en kijk of het overlijden hierop van invloed is.
De nabestaanden na overlijden van een dierbare
Onderstaande afwikkelingen vragen misschien niet direct de aandacht, maar moeten binnen redelijk korte tijd wel afgehandeld worden.
Afhandeling op termijn na het overlijden
- Eventuele aanvraag indienen voor gezinshulp, maatschappelijk werk e.d.
- Blijf je achter als alleenstaande ouder, overweeg dan het opmaken van een testament als er kinderen zijn.
- Staat het kenteken van de auto op naam van de overledene, dan moet de overschrijving van het kenteken van de auto binnen 5 weken plaatsvinden. Zorg bij verkoop voor het vrijwaringsbewijs, anders blijf je als nabestaande(n) verantwoordelijk.
- Blijf je als partner alleen achter, informeer dan of je recht hebt op aanpassingen van de (gemeentelijke) heffingen als: reinigingsrecht, milieubelasting, huursubsidie, studiefinancieringen e.d.
- De belastingdienst stuurt (aanslag)formulieren automatisch toe aan de erfgenamen - executeur.
- Bewaar de gegevens goed met oog op eventuele toekomstige controle van de belastingdienst.
- Bewaar correspondentie/brieven over abbonnementswijzigingen, opzeggingen e.d., zodat je bevestiging/bewijs hebt. Vraag om een schriftelijke bevestiging van de opzeggingen, verandering van contractuele verplichtingen e.d.