InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Regelingen > Wat is Wajong? voorwaarden en uitkeringsbedragen

Wat is Wajong? voorwaarden en uitkeringsbedragen

De Wet arbeidsongeschiktheidsvoorziening jonggehandicapten (Wajong) is een inkomensvoorziening voor jongeren die op een relatief jonge leeftijd arbeidsongeschikt zijn geworden. Hierdoor kunnen ze niet of slechts een gedeelte werken. Wajong is ook voor studenten die tijdens de studei arbeidsongeschikt worden. Het UWV regelt de Wajong-uitkering.

Melden van arbeidsongeschiktheid

Als je jong arbeidsongeschikt raakt, moet je dit zelf melden. Het UWV regelt de uitkering van de Wajong. Daarom moet de melding van arbeidsongeschiktheid ook bij het UWV gedaan worden. Er zijn regels voor het melden. Zo moet arbeidsongeschiktheid gemeld worden:
  • Binnen 13 weken na de dag waarop je 17 jaar bent geworden
  • Binnen 13 weken na de dag waarop je (als student) arbeidsongeschikt bent geworden

Let op!

Een melding bij het UWV is nog geen aanvraag. Als je een Wajong-uitkering wilt aanvragen dan moet je een aanvraag doen binnen negen maanden na het begin van de arbeidsongeschiktheid.

Voorwaarden

Niet iedereen komt in aanmerking voor een Wajong-uitkering. Je moet aan een aantal voorwaarden voldoen. Deze voorwaarden zijn:

1- Je bent jonggehandicapt

Je wordst als jonggehandicapt beschouwd als je op de dag dat je 17 jaar wordt al arbeidsongeschikt bent. Het kan ook voorkomen dat je tijdens je studie arbeidsongeschikt raakt. Je moet dan wel tenminste 6 maanden student zijn geweest. Omdat het begrip "student" erg vaag is, is dit door de wetgever verder uitgewerkt. Je bent volgens de Wajong student als je:
  • een studiefinanciering ontvangt
  • een compensatie ontvangt omdat je door speciale omstandigheden vertraging hebt opgelopen in je studie
  • een tegemoetkoming in schoolkosten krijgt, 18 jaar bent (of ouder) en in het voortgezet onderwijs les volgt
  • ouders hebt die kinderbijslag krijgen voor jou en je bent zelf 16 of 17 jaar
  • jonger bent dan 30 jaar en je volgt lessen of stage voor een opleiding (gemiddeld 213 klokuren per kwartaal
  • stage loopt

Je moet aan één van de voorwaarden voldoen.

2- Je bent arbeidsongeschikt

Wanneer ben je nu eigenlijk arbeidsongeschikt? Het is in de wet lastig uitgelegd. De exacte definitie is als volgt:

Je bent geheel of gedeeltelijk arbeidsongeschikt als rechtstreeks en medisch kan worden vastgesteld dat u door ziekte, gebrek, zwangerschap of bevalling niet in staat bent om door middel van werk hetzelfde te verdienen als een gezonde persoon met gelijke opleiding en ervaring in uw buurt.

Dat is een redelijk ingewikkelde definitie. Het komt erop neer dat je door een bepaalde ziekte niet hetzelfde kunt verdienen dan wanneer je gezond zou zijn in dezelfde situatie. Het UWV is degene die vaststeld voor hoeveel procent je arbeidsongeschikt bent. Je hebt pas recht op een Wajong-uitkering als je volgens het UWV 25% of meer arbeidsongeschikt bent.

3- Je bent gedurende de wachttijd van 52 weken arbeidsongeschikt geweest

Om recht te hebben op een Wajong-uitkering, moet je 52 weken zonder onderbreking arbeidsongeschikt zijn geweest. Deze periode mag onderbroken worden voor minder dan vier weken. De wachttijd kan in bepaalde gevallen korter dan 52 weken zijn. Dit verschilt per geval.

4- Je bent niet uitgesloten van het recht op Wajong.
Het kan zijn dat je om bepaalde redenen geen recht op een Wajong-uitkering hebt. Deze redenen zijn:
  • Je bent geen Nederlander
  • Je zit in de gevangenis
  • Je bent 65 jaar of ouder
  • Je woont en bent ingeschreven in het buitenland

Ook hiervoor geldt dat je maar aan één van de voorwaarden hoeft te voldoen om geen recht te hebben op een Wajong uitkering.

De hoogte van de Wajong-uitkering

De hoogte van uw Wajong-uitkering is afhankelijk van de mate van arbeidsongeschiktheid (percentage) en het minimum (jeugd)loon dat bij jouw leeftijd hoort:

Percentage arbeidsongeschiktHoogte uitkering
25% - 35%21% van het minimum jeugdloon
35% - 45%28% van het minimum jeugdloon
45% - 55%35% van het minimum jeugdloon
55% - 65%42% van het minimum jeugdloon
65% - 80%50,75% van het minimum jeugdloon
Meer dan 80%70% van het minimum jeugdloon

Als je een Wajong-uitkering hebt bij een arbeidsongeschiktheid van 80 % of meer, dan kan jouw uitkering aangevuld worden tot 100 % van het wettelijk minimum (jeugd)loon. Dit kan als je jonggehandicapt bent en voorlopig blijvend hulpbehoevend bent en daardoor regelmatig oppassing en verzorging nodig hebt.

Jonggehandicapten van 21 jaar en ouder en jonggehandicapten die niet meer thuis wonen, kunnen een aanvulling op hun inkomen krijgen door een toeslag.

Hoe lang duurt het recht op een Wajong-uitkering

Een Wajong-uitkering kan pas ingaan als je tenminste 52 weken aaneengesloten arbeidsongeschikt bent geweest. Daarnaast kan de uitkering niet ingaan vóór de dag waarop je 18 jaar wordt. Een Wajong-uitkering wordt voor een periode van drie jaar toegekend. Na die drie jaar moet je een nieuwe aanvraag doen. Er wordt dan opnieuw bekeken of je recht hebt op een Wajong-uitkering. Als je 65 jaar wordt, dan heb je niet langer recht op een Wajong-uitkering. Daarnaast heb je niet langer recht op een Wajong-uitkering in de volgende gevallen:

  • Je wordt minder dan 25 % arbeidsongeschikt
  • Je gaat buiten Nederland gaat wonen en schrijft je daar in en keert niet binnen een jaar terug naar Nederland
  • Je komt terecht in de gevangenis

Plichten als je een uitkering hebt

Je hebt een aantal plichten als je een Wajong-uitkering hebt. Zo heb je een identificatieplicht (zodat men kan vaststellen of je de Nederlandse nationaliteit hebt). Ook heb je een inlichtingenplicht (je moet informatie geven die gevraagd is) en je moet naar het CWI gaan. Hier moet je je als werkzoekende aanmelden. Voldoe je niet aan je plichten, dan kan je uitkering worden stopgezet of kan het UWV de aanvraag weigeren. In het ergste geval kan er, als je niet genoeg of verkeerde inlichtingen geeft, een boete krijgen.

Nieuwe keuring / einde van de uitkering

Het UWV kan jou oproepen als ze denken dat je meer of minder arbeidsongeschikt bent geworden. Het kan zijn dat je aan de hand van een herkeuring minder of zelfs geen Wajong-uitkering meer krijgt. Als dat het geval is, dan zou je in aanmerking kunnen komen voor een zogenaamde "tegemoetkoming". Deze tegemoetkoming krijg je op basis van het "Besluit Tijdelijke Regelingen Inkomensgevolgen Arbeidsongeschiktheid". Hoe dit precies zit, kun je het beste navragen bij het UWV, omdat deze tegemoetkoming voor iedereen anders is.
© 2009 - 2017 Alex1911, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hoogte Wajong uitkering 2012Hoogte Wajong uitkering 2012De Wajong (Wet Arbeidsongeschiktheid Jonggehandicapten) is ingrijpend veranderd vanaf 1 januari 2010, als gevolg van de…
Herkeuring WajongHerkeuring WajongAlle mensen die een Wajong-uitkering ontvangen, worden de komende jaren onderworpen aan een herkeuring. De Wajong blijft…
Particpatiewet voegt bijstand en Wajong samenParticpatiewet voegt bijstand en Wajong samenDe Participatiewet, de regeling die de Wajong en bijsttand samenvoegt, wordt per 1 januari 2015 ingevoerd. Alle Wajong'e…
Bronnen en referenties
  • UWV

Reageer op het artikel "Wat is Wajong? voorwaarden en uitkeringsbedragen"

Reacties

Hafida, 12-06-2017 00:42 #12
Hoi ik heb een wajong en mijn partner ook we willen trouwen, gaat er iets veranderen met ons wajong? Gr H

Lina, 01-10-2014 14:53 #11
Hallo, ik vroeg me af of je wajong mee verhuist als je naar een andere gemeente en provincie verhuist?
Bijvoorbeeld van den Haag naar Limburg
Groetjes

Kadim, 19-07-2013 11:44 #10
Geachte,
Ik heb 44 jaar oud leed jarenlang uit verschillende chronische ziekten in het lichaam naast psychiatrische, het spectrum te wijten aan mij op de gevangenis in mijn land, Irak om politieke redenen en mijn blootstelling aan de ergste vormen van marteling door voormalige in Irak. Om deze redenen heb ik allang mijn Aljaw politiek naar Nederland 5 specialisten in het ziekenhuis. 'm vrijgesteld van werk voor vele jaren door de gemeente Den Haag en krijg uitkering. Heb ik het recht om te verzoeken voor de jonggehandicaptenkorting (WA JONGUITKERING).
Met vriendelijke groet,
kadimbahadli

Ferdy, 09-04-2013 13:27 #9
Hallo.

Mijn partner heeft in april 2010 de eerste klachten met haar rug gehad. Na onderzoeken bij de neuroloog, bleek het een hernia te zijn geweest op 21 jarige leeftijd. In november 2010 is zij daaraan geopereerd. De klachten zijn altijd gebleven, en door haar hernia is ze ontslagen (juni 2011). Na de WW is zij de bijstand in gegaan. Via de Sociale dienst heeft zij 2 maal een werktraject gehad, die ze vroegtijdig moest be-eindigen wegens klachten met haar rug. Nu moet zij een opleiding volgen, maar wij vrezen dat zij weer een hernia heeft. De dokter heeft, als dat het geval is, afgeraden de opleiding te volgen. Komt zij in aanmerking voor een WAjong? Wij wonen samen, en ikzelf bezit ook een wajong.

Wiebe, 10-02-2013 19:06 #8
Geachte,

Mijn situatie is als volgt: Ik woon samen met mijn partner. Mijn partner ontvangt een wajong uitkering. Zij krijgt ook een toeslag over haar uitkering omdat ik op dit moment geen inkomen heb. Ik ontving tot voor kort een WW uitkering maar die is nu afgelopen. Op bijstand heb ik geen recht omdat mijn vriendin nu een toeslag ontvangt die haar loon aanvult tot het sociaal minimum. Ik zelf ontvang op geen enkele manier geld van het UWV.

Nu is mijn vraag:
Ben ik verplicht om te solliciteren?

Met vriendelijke groet,
Wiebe

Richard Bosma, 04-01-2013 16:35 #7
Hoeveel wajong uitkering ontvang ik als ik ga samenwonen met een partner die geen eigen inkomen heeft?
Ik heb gezocht en gezocht op het internet, maar ik heb geen antwoord op mijn vraag kunnen vinden.

Vriendelijk bedankt voor uw hulp.

Robin, 02-12-2012 21:29 #6
Ik heb een vraagje ik woon samen met mijn vriend hij heeft een wajong uitkering dat is de enige inkomen die wij nu hebben wij hebben samen besloten dat we uit elkaar gaan dus ben genoodzaakt hem uit te schrijven om zelf een uitkering aan te vragen
maar hij heeft dus besloten om naar de andere kant van nederland te verhuizen kan hij zijn uitkering dan gewoon over zetten naar die andere stad?

gr robin

Sarina Klein, 20-03-2012 09:42 #5
Ik had een vraag. Normaal volg ik een traject en begin in september dit jaar weer een nieuwe opleiding. Ik ben momenteel zwanger en kan elk moment bevallen. Ik zou graag voor mijn kindje willen zorgen tot september, zou ik in deze periode van april tot september een uitkering kunnen krijgen?

Ineke de Haan, 17-01-2012 15:57 #4
Mijn ex vriend woont niet meer bij mij maar bij een vriend in een andere stad. Hij is bij mij ingeschreven, als hij zich bij mij uitschrijft en zijn adres veranderd blijft hij dan wel recht hebben op zijn wajong uitkering?

Sebastiaan Schiffer, 11-10-2011 11:17 #3
Ik ben een jongen van bijna 21 jaar (9 november), ik heb veel mee gemaakt in mijn leven en daardoor ben ik niet meer in staat om een baan vast te houden. Ik vroeg me af wat voor uitkering ik nu aan moet vragen?

Wim Breeman, 13-09-2010 12:19 #2
Geachte heer, mevrouw,

Is er bij arbeidsongeschiktheid als gevolg van het syndroom van Asperger, aanspraak te maken op de wajong uitkering?

Met vriendelijke groet,

Wim Breeman

Gilliard Soares Rodrigues, 03-02-2010 14:27 #1
Geachte heer/mevrouw,
Ik zat met enkele vragen over de voorwaarden om in aanmerking te komen voor een wajong uitkering. Ik heb van kennissen te horen gekregen dat mensen ie in hun jeugd een trauma hebben doorgemaakt ook in aanmerking komen voor de betreffende uitkering. Ik stel uw deze vraag in het belang van mijn oom. Hij is op dit moment 23 maar bereikt niks in zijn leven. Na enig overleg met zijn moeder (mijn oma) hebben we we beetje kunnen concluderen dat hij zich niet inzet voor zijn leven komt door een trauma uit zijn jeugd.
Op de leeftijd van 5/6 jaar heeft hij zijn eigen vader zien overlijden door zelfmoord. Wij zijn van mening dat dit een zodanig invloed op hem heeft gehad dat hij gebrek heeft aan doorzettingsvermo gen. Hij kan zich niet concentreren om een opleiding te volgen en werken gaat daardoor heel moeilijk.
Omdat we bezorgd zijn om zijn situatie en de rekeningen die als gevolg van zijn belemmering oplopen, vragen wij u om advies over dit geval. We zouden graag willen weten of hij in aanmerking komt voor de WAJONG en of een andere uitkering dat hem een steun in de rug bied om de trauma te kunnen verwerken en zijn leven op de goede rails te krijgen.

Ik hoop snel een antwoord van u te ontvangen op mijn email. Bij voorbaat bedank ik u.

Hoogachtend,

Gilliard Soares Rodrigues Reactie infoteur, 06-03-2010
Geachte heer Rodrigues,

Dit is een heel specifiek geval. Ik durf u geen 100% uitsluitsel te geven, omdat ik de situatie niet goed kan inschatten. Ik kan u alleen maar adviseren om contact op te nemen met het UWV. Het UWV is de instantie in Nederland die de WAJONG-regeling regelt.

Succes!
Alex

Infoteur: Alex1911
Gepubliceerd: 30-09-2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Regelingen
Reacties: 12
Schrijf mee!