InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Regelingen > Verzekeringen splitsen na scheiding

Verzekeringen splitsen na scheiding

Een scheiding heeft emotioneel een zeer grote impact op de betrokkenen. Naast de emotionele problemen komen er ook zorgen over het verdelen van de bezittingen. De bezittingen moeten verdeeld worden over de beide partners. Een onderdeel hiervan zijn de verzekeringen die op de één of andere manier bij één van de beide partners terecht moet komen. In veel gevallen is het niet zo eenvoudig als het lijkt. Alle in gezinsverband gesloten verzekeringen moeten nader bekeken worden bij een echtscheiding. Ze moeten allemaal gewijzigd worden naar de nieuwe situatie, ook al is het alleen maar een adreswijziging. Dit geldt niet alleen voor alle verzekeringen, maar voor de gehele financiële huishouding.

Aansprakelijkheidsverzekering en de inboedelverzekering

De inboedelverzekering verandert doordat een deel van de inboedel meegenomen gaat worden door de partner die uitgeschreven gaat worden op de polis. Deze verzekeringen blijven meestal achter bij diegene die in het huis blijft wonen. Blijven beide partners niet in het huis wonen, dan is het aan de ex-partners om te beslissen wie de polissen mee neemt. Het verzekerde bedrag van de inboedelverzekering moet gebaseerd gaan worden op de nieuwe situatie. Ook de aansprakelijkheidsverzekering moet gewijzigd worden van gezinsdekking naar een dekking voor één persoon of voor één volwassene met kinderen.

Opstalverzekering (=woonhuisverzekering)

De opstalverzekering blijft gekoppeld aan de woning. De partner die de woning op naam krijgt is ook diegene die de polis over neemt. Indien geen van beide de woning blijft bewonen moet het huis toch verzekerd blijven tot deze verkocht is. De partners kunnen onderling uit maken wie de polis op naam krijgt. Deze verzekering mag in geen geval beëindigd worden zolang het huis nog niet verkocht is. Zou het huis verloren gaan door brand en het huis is niet verzekerd, dan resteert een hypotheekschuld en een onverkoopbaar stuk grond met een verbrand huis erop.

Echtscheiding en de autoverzekering

De autoverzekering blijft gekoppeld aan de auto. De partner die de auto neemt, krijgt ook de autopolis en gaat de premie hiervoor betalen. Echter de partner die de polis gaat voorzetten, krijgt ook de gezamenlijk opgebouwde schadevrije jaren. De partner die dit niet krijgt moet bij het verzekeren van een auto weer beginnen met nul schadevrije jaren en dus met een hoge verzekeringspremie. De verzekeraars bieden de mogelijkheid om bij een echtscheiding het aantal schadevrije jaren te verdelen over beide partners. Ieder partner krijgt bijvoorbeeld de helft van de schadevrije jaren toebedeeld, maar een andere verdeling kan ook gerechtvaardigd zijn. De partner die de polis houdt krijgt een nieuwe polis waarin rekening is gehouden met minder schadevrije jaren en de partner die de polis niet op naam krijgt, ontvangt een verklaring van de verzekeraar waaruit blijkt hoeveel schadevrije jaren hij of zij heeft. Hierdoor hoeft de partner die de autopolis niet meeneemt bij het kopen van een auto niet met nul schadevrije jaren te beginnen waardoor de premie lager zal uitkomen.

Overige schadeverzekeringen

De meeste schadeverzekeringen kunnen simpel gewijzigd worden en het enige dat verandert is het aantal personen waar de polis dekking voor biedt. Een doorlopende reisverzekering en een rechtsbijstandsverzekering hoeven geen gezinsdekking meer te zijn, maar een dekking voor één volwassene en eventueel de kinderen.

Echtscheiding en de zorgverzekering

Op de zorgverzekering heeft een echtscheiding nauwelijks invloed. Soms zijn partners op één polis verzekerd, maar dit is eenvoudig aan te passen door twee verschillende polissen af te geven.

Voortzetting van een overlijdensrisicoverzekering

Een overlijdensrisicoverzekering kan voortgezet worden door de ex-partner die op de polis staat vermeld als verzekerde. Verzekeringen waarop de beide partners de verzekerden zijn kunnen gesplitst worden. Splitsen is financieel gunstiger dan één persoon uit te schrijven. Dit komt doordat de polis nu duurder is dan bij het afsluiten van de verzekering. De verzekerden zijn namelijk ouder geworden, waardoor de premie voor deze verzekering stijgt. Indien de polis niet gesplitst hoeft te worden dan is het welk verstandig om kritisch naar de begunstiging van de polis te kijken, met andere woorden: wie ontvangt de uitkering na het overlijden van de verzekerde. Het zou namelijk kunnen dat als begunstigde is opgenomen de met naam genoemde ex-partner. In dat geval gaat de uitkering na overlijden van de verzekerde naar de ex-partner. In de meeste polissen staat overigens genoemd dat de uitkering naar de echtgenoot gaat. In dat geval zal de ex-echtgenoot geen aanspraak kunnen maken op de uitkering. De uitkering zal dan standaard gaan naar nieuwe echtegenoot of echtgenote, of naar de kinderen.

Levensverzekeringen met waardeopbouw

De waarde opgebouwd in verzekeringen moet ook betrokken worden in een eventuele boedelverdeling. Vaak gaat het hierbij om spaarpolissen gekoppeld aan een hypotheek. De hoogte van de waarde moet bepaald worden bij een echtscheiding. De partner die de polis houdt moet de andere partner compenseren voor zijn of haar deel van de waarde van de polis.
Gerelateerde artikelen
Scheiden en verzekeringenScheiden en verzekeringenNadat huwelijkspartners besloten hebben om te gaan scheiden moeten ook de verzekeringen gesplitst en gewijzigd worden.
Bij samenwonen verzekeringen samenvoegen?Bij samenwonen verzekeringen samenvoegen?Bij het gaan samenwonen verdienen de lopende verzekeringen de nodige aandacht. Dit geldt zeker in het geval beide samenw…
Waar op letten bij het sluiten van een autoverzekering?Waar op letten bij het sluiten van een autoverzekering?De autoverzekering is een prijsproduct, maar ook de voorwaarden zouden verzekerden onder de loep moeten nemen. De versch…
Verzekeringen afsluiten met pakketkortingDoor alle verzekeringen bij een verzekeraar af te sluiten verkleint u de kans op dubbele verzekeringen. Daarnaast is ook…
Premie en service van de onafhankelijke tussenpersoonPremie en service van de onafhankelijke tussenpersoonOp verzekeringen kunt u veel geld besparen. Met name de autoverzekering geeft grote premieverschillen.

Reageer op het artikel "Verzekeringen splitsen na scheiding"

Reactie

Sandra Boer, 01-06-2017 10:33 #1
Vanaf wanneer ben je niet meer verzekerd als partner? Zodra de scheiding bij de rechtbank is ingeschreven of zodra deze is ingeschreven bij de gemeente?

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 03-09-2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Regelingen
Reacties: 1
Schrijf mee!